عطش سد‌های خوزستان و سامانه مانسون که آب کافی نرساند

تاریخ انتشار: جمعه 14 مرداد 1401 | 03:09 ق.ظ
عطش سد‌های خوزستان و سامانه مانسون که آب کافی نرساند زمان مطالعه: ۵ دقیقه فعالیت سامانه بارشی مانسون تاثیر قابل قبولی در حجم ذخیره آب سد‌های خوزستان نداشت. به گزارش نخبگان و به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تشریح آخرین وضعیت ذخیره آب در سد‌های استان و تاثیر بارش‌های سامانه مانسون بر آن‌ها گفت: در سال […]
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

فعالیت سامانه بارشی مانسون تاثیر قابل قبولی در حجم ذخیره آب سد‌های خوزستان نداشت.

به گزارش نخبگان و به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تشریح آخرین وضعیت ذخیره آب در سد‌های استان و تاثیر بارش‌های سامانه مانسون بر آن‌ها گفت: در سال آبی کنونی از مهرماه پارسال آغاز شده و همچنان ادامه دارد، وضعیت منابع آبی استان به گونه‌ای بود که ما را در دومین خشکسالی قرار داده است.عطش سد‌های خوزستان و سامانه مانسون که به آن‌ها آب نرساند

عباس صدریان فر ورودی آب به مخازن سد‌های خوزستان در شرایط عادی را حدود ۲۴ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این میزان به ۱۳.۸ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است و به عبارت دیگر، ۴۲ درصد کمتر از حد عادی قرار داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان آب مفید ذخیره شده در مخازن سد‌ها ۳.۹ مترمکعب، معادل ۲۹ درصد حجم مفید همه مخازن است، ادامه داد: ورودی آب در حوضه کرخه که بحرانی‌ترین حوضه محسوب می‌شود، در مقایسه با پارسال که سالی خشک بود، ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد، ضمن اینکه ورودی آب به سد‌ها در مقایسه با درازمدت، ۶۷ درصد کاهش داشته است.

به گفته صدریان فر؛ حجم مفید مخازن سد‌های خوزستان ۲۹ درصد و حجم خالی آنها، ۷۱ درصد است.

خرمشهر، آبادان و دشت آزادگان نقاط مدیریتی سازمان آب و برق

این مقام مسئول با بیان اینکه خرمشهر، آبادان و دشت آزادگان، مناطق مدیریتی سازمان آب و برق به شمار می‌روند، اضافه کرد: شرایط کمی و کیفی این شهرستان‌ها به گونه‌ای بوده است که به محض اینکه احساس کردیم انحرافی در حال رخ دادن است، وارد عمل شده ایم و در بالادست با رهاسازی موج‌هایی که مورد نیاز، نسبت به تامین آب مورد نیاز اقدام شده است.

وی این نقطه مدیریتی را به لحاظ کیفی و کمی حائز اهمیت دانست و گفت: امسال باوجود محدودیت‌های منابع آبی، با تدابیر اندیشیده شده، اجازه بروز بحران طولانی مدت در این شهرستان‌ها داده نشده است.

به گفته صدریان فر؛ آبادان و خرمشهر، خط قرمز وزیر نیرو هستند و با برگزاری جلسه‌ها و پیگیری‌های استاندار خوزستان، زمانیکه بحرانی در این شهرستان‌ها به وجود آمده، با رهاسازی موج‌هایی از آن توانسته ایم وضعیت مدیریت شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به استفاده از ۴ بسته عملیاتی برای مدیریت این نقاط اشاره کرد و افزود: یکی از این بسته ها، بستن انتهای حوضه کارون با بند خاکی در محدوده مارد در ابتدای امسال برای جلوگیری از پیشروی آب شور دریا به رودخانه کارون است تا ایستگاه پمپاژ مارد بتواند آب شیرین را وارد بهمنشیر کند.

انجام ۴ مرحله رهاسازی آب

وی رهاسازی موجی آب، مدیریت مصرف و تامین آب آشامیدنی پایدار با عنوان طرح آبرسانی غدیر را از دیگر بسته‌های عملیاتی سازمان آب و برق خوزستان برشمرد و اضافه کرد: از ابتدای خردادماه تاکنون، ۴ مرحله رهاسازی موجی آب انجام شده است.

به گفته عباس صدریان فر؛ حدود ۲۳ میلیون مترمکعب آب در خردادماه، ۸۹ میلیون مترمکعب آب در ۲ مرحله در تیرماه و ۵۲ میلیون مترمکعب آب از شنبه هفته قبل به دلیل کاهش کیفیت و کمیت آب، رهاسازی شده است.

وی می‌گوید: این حجم آب در آخرین مرحله از رهاسازی، به خرمشهر و آبادان رسیده و آب در حال تراز گرفتن در مارد و پمپاژ کردن و انتقال به بهمنشیر است.

صدریان فر ادامه داد: به مردم این شهرستان‌ها قول داده شده تا پایان شهریور ماه امسال، هر زمانی آب نیاز باشد، رهاسازی انجام خواهد شد و پیش بینی می‌شود هیچگونه مشکلی برای شهروندان به وجود نخواهد آمد.

تاثیر نداشتن فعالیت سامانه مانسون در حوضه‌های اصلی آب

این مقام مسئول درخصوص فعالیت سامانه مانسونی گفت: عمده بارش‌ها در شرق استان و حوضه‌های زهره، جراحی، مارون و شهرستان‌های باغملک و ایذه اتفاق افتاد که منابع آبی آن‌ها تقریبا وضعیت عادی دارند.

صدریان فر با بیان اینکه خروجی آب رودخانه در محدوده باغملک به سد جره است، افزود: این در حالی است که فعالیت مانسون در حوضه سد‌ها کرخه، کارون و دز تاثیر زیادی نداشته، زیرا تمرکز بارش نداشتیم.

وی می‌گوید: در محدوده خوزستان، به حوضه سد‌های زنجیره‌ای کارون حدود ۱۷ میلیون مترمکعب آب و در سراسر استان حدود ۳۹ میلیون مترمکعب آب ناشی از فعالیت سامانه مانسون وارد شده است و در واقع نسبت به آخرین موج رهاسازی آب که ۵۲ میلیون مترمکعب بوده، حجم زیادی نیست.

مدیریت بارش‌ها و سیلاب‌های سامانه مانسون

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در تشریح کار‌های انجام شده برای مدیریت بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر در سطح استان گفت: بلافاصله پس از دریافت اطلاعات لازم از طریق تصاویر ماهواره‌ای و سیستم‌های هشدار، جلسه ستاد سیلاب سازمان و کمیته‌های مختلفی در سطح شهرستان‌ها تشکیل شد.

وی به رصد لحظه‌ای حرکت ابر‌ها و تصاویر ماهواره‌ای، استقرار گروه‌های و برگزاری ۸ جلسه شبانه روزی و برخط با کارشناس‌ها و بخش‌های در شهرستان‌های مختلف اشاره و اضافه کرد: در این جلسه ها، اتفاق‌های روز‌های قبل بررسی و دستور‌های لازم برای اجرای عملیات و باز کردن مجرا‌ها برای به حداقل رساندن آسیب‌ها و خسارت‌ها به هموطنان صادر می‌شد.

عباس صدریان فر با بیان اینکه با ورود این سامانه بارشی، امسال برای اولین بار از سامانه‌های برخط در ایستگاه‌های اندازه گیری استفاده شد، ادامه داد: اطلاعات دریافتی از این ایستگاه ها، تحلیل می‌شدند و کار‌های لازم برای جلوگیری از وقوع خسارت انجام می‌شد.

این مقام مسئول می گوید: سازمان آب و برق خوزستان و سایر دستگاه های درگیر با مقوله آب به این نتیجه رسیده اند که دچار نوعی تعارض مدیریتی شده ایم، یعنی با توجه به شرایط کنونی استان باید یاد بگیریم همزمان خشکسالی و منابع آبی را مدیریت کنیم، زیرا تجربه های سال های قبل نشان داده که سازمان آب و برق باید همیشه خود را برای هرنوع سیلاب یا بدترین خشکسالی های و بحران های آبی آماده کند.

وجود ۷۲ میلیون مترمکعب آب در سد کرخه

صدریان فر با بیان اینکه در حال حاضر سد کرخه در تراز ۱۷۴ و کمترین حد تراز قرار دارد و فقط ۷۲ میلیون مترمکعب آب در آن موجود است، گفت: همچنین در تراز تخلیه تحتانی نیز، حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد، بنابراین شرایط انتقال آب را برای مصارف آشامیدنی و… ندارد.

پیشرفت ۴۹ درصدی طرح آبرسانی غدیر

وی می‌گوید: طرح آبرسانی غدیر، یکی از طرح‌های دراز مدت است که قرار بود آب مورد نیاز ۲۶ شهرستان و بیش از یک هزار روستا در خوزستان با ۵۲ درصد جمعیت استان را پوشش دهد.

صدریان فر میزان پیشرفت طرح آبرسانی غدیر را ۴۹ درصد اعلام و اضافه کرد: برای تکمیل این طرح، بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که در سفری که پارسال حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور و محرابیان، وزیر نیرو به استان داشتند، دستوری با عنوان طرح میان مدت صادر شد.

اجرای طرح میان مدت آبرسانی غدیر در کمتر از یکسال

به گفته مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان؛ برای اجرای طرح میان مدت در حالت عادی، حدود ۳۶ ماه زمان لازم است، ولی با تلاش‌های جهادی و شبانه روزی، این طرح در کمتر از یکسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه همه تجهیزات مورد استفاده در طرح آبرسانی غدیر از جمله؛ الکتروموتور، پمپ، تابلو، ترانسفورماتور و… از تولید‌های داخلی تامین می‌شوند، ادامه داد: لازم به ذکر است که این تجهیزات معمولی نیستند و جزو اَبَرتجهیزات به شمار می‌روند که در سطح دنیا تولیدکنندگان آن در حال رقابت هستند.

بهبود کیفیت و کمیت آب با اجرای طرح غدیر

به گفته عباس صدریان فر؛ در حال حاضر با اجرای طرح آبرسانی غدیر، کمیت ۱۰۰ درصد و کیفیت ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی می‌گوید: با وصل شدن آب طرح غدیر به سد دز و بجای سد کرخه، از ۱۰ مترمکعب آب در ثانیه به ۲۰ مترمکعب در ثانیه می‌رسد و کیفیت نیز از ۱۸۰۰EC به کمتر از ۱۰۰۰ خواهد رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این طرح، لوله‌های ۲ هزار و ۴۰۰ برای اولین بار در خط‌های آبرسانی و لوله‌هایی از جنس فولاد X۶۰ که معمولا در طرح‌های بزرگ نفتی استفاده می‌شوند، بکارگیری شده است، ادامه داد: تاکنون ۲ خط ۲ هزار و ۴۰۰ از زیر رودخانه کرخه عبور کرده است.

وی درخصوص زمان بهره برداری از طرح میان مدت غدیر گفت: مقرر بود ماه قبل این طرح افتتاح شود، ولی به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها در ظرفیت تولید برای تعدادی از تولیدکنندگان، تجهیزات به موقع به دست ما نرسید، اما پیش بینی می‌شود در صورتیکه مشکلی به وجود نیاید، در هفته دولت امسال یا قبل از آن، این طرح را به بهره برداری خواهیم رساند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار