معاون اقتصادی رئیس جمهوری تأکید کرد

شرکت ملی نفت ایران؛ پیشگام هزینه مسئولیت اجتماعی در خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 24 مهر 1400 | 12:35 ب.ظ
شرکت ملی نفت ایران؛ پیشگام هزینه مسئولیت اجتماعی در خوزستان زمان مطالعه: ۴ دقیقه اعتدال نخبگان/  معاون اقتصادی رئیس جمهوری ضمن قدردانی از شرکت ملی نفت ایران برای پیشگام شدن در زمینه تخصیص اعتبار به طرح‌های مسئولیت اجتماعی در خوزستان، تأکید کرد دیگر شرکت‌ها مانند پتروشیمی‌ها و سازمان آب و برق نیز باید از این رویه پیروی کنند به گزارش نخبگان و به نقل از شانا، محسن رضایی میرقائد […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اعتدال نخبگان/  معاون اقتصادی رئیس جمهوری ضمن قدردانی از شرکت ملی نفت ایران برای پیشگام شدن در زمینه تخصیص اعتبار به طرح‌های مسئولیت اجتماعی در خوزستان، تأکید کرد دیگر شرکت‌ها مانند پتروشیمی‌ها و سازمان آب و برق نیز باید از این رویه پیروی کنند

به گزارش نخبگان و به نقل از شانا، محسن رضایی میرقائد شامگاه جمعه (۲۳ مهرماه) در قرارگاه بازسازی مناطق زلزله‌زده اندیکا در محل استانداری خوزستان اظهار کرد: هر حادثه‌ای شبیه اندیکا پیش می‌آید، مردم محل می‌گویند نعمت الهی است زیرا پس از سال‌ها مسئولان متوجه محرومیت این نقطه شده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات و کمبودها در مناطق زلزله‌زده، افزود: به هر جای استان خوزستان نگاه می‌کنیم دو مقوله دردناک محرومیت و عقب‌ماندگی را می‌بینیم، چرا باید در خوزستان که ثروتمندترین استان کشور است، محرومیت و عقب‌ماندگی وجود داشته باشد؟

معاون اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: یکی از دلایل این مسئله، عمل نکردن شرکت‌های بزرگ منطقه به تعهدهایشان است؛ این شرکت‌ها از سرمایه انسانی، آب و هوا و همه ظرفیت‌های خوزستان استفاده می‌کنند، اما به تعهدهای مسئولیت اجتماعی خود عمل نمی‌کنند، البته از شرکت ملی نفت ایران که پیشگام هزینه مسئولیت اجتماعی شده است، تشکر می‌کنیم، دیگر شرکت‌ها مانند پتروشیمی و حتی سازمان آب و برق نیز باید این کار را انجام دهند.

رضایی میرقائد گفت: استاندار خوزستان باید شجاعانه و با همه توان بایستد تا این شرکت‌ها به وظایف و تعهدهای قانونی خود عمل کنند، در این دولت تلاش می‌کنیم به تعهدهای قانونی این شرکت‌های بزرگ عمل شود.

جانمایی برای ساخت ۲۰ تا ۳۰ واحد پتروشیمی جدید در خوزستان

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ واحد پتروشیمی در منطقه، بیان کرد: با پول مسئولیت اجتماعی می‌توان از ساحل خوزستان تا شمال استان را آباد کرد، به استاندار گفتم شهر دیگری نیز برای پتروشیمی در نظر گیرند و ۲۰ تا ۳۰ واحد دیگر هم داشته باشیم؛ این ظرفیت‌ها بسیار بزرگ است.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری افزود: نمی‌شود تا حادثه‌ای رخ دهد سراسیمه به خوزستان بیاییم و ببینیم مردم، ابتدایی‌ترین امکانات مانند معیشت، جاده، راه، تولید و اشتغال را ندارند، چرا باید وضع مردم این‌گونه باشد؟

رضایی میرقائد گفت: بخشی از این وضع به مدیران این استان برمی‌گردد؛ مدیر در خوزستان باید به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کند، مدیران این استان باید حق مردم را بگیرند، چرا کوتاهی می‌کنند؟

وی بیان کرد: مسئله دیگر مربوط به خوزستان این است که فعالیت‌هایی که در این استان انجام می‌شوند، ناقص می‌مانند، ۲۵۰ هزار هکتار زمین‌های استان یکپارچه‌سازی، بهبودسازی، زهکشی و کشت شده‌اند اما صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری ایجاد نشده‌اند، هیچ ملت، دولت یا کشوری این همه کار زیربنایی انجام نمی‌دهد و ناقص رها کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری ادامه داد: طرح ایجاد سه شهر کشاورزی، صنعتی و تجاری را داریم که مطالعات آن توسط دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است.

لزوم تکمیل زنجیره ارزش سرمایه‌گذاری

رضایی میرقائد با بیان اینکه باید زنجیره ارزش سرمایه‌گذاری تکمیل شود، گفت: در صورت تکمیل کار، می‌توانستیم ۱۰ برابر از این سرمایه‌گذاری نظام که مقام معظم رهبری نیز پای آن بوده است، استفاده کنیم

وی افزود: در شرایطی که بودجه عمرانی کشور نزدیک به صفر بوده، در خوزستان فوق‌العاده بوده است بنابراین باید پروژه‌هایی که زنجیره‌های ارزش آن‌ها کامل نشده، بررسی شوند و حداکثر بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری انجام شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به مسئله آب خوزستان تصریح کرد: شرکت‌های فولاد، پتروشیمی و دیگر شرکت‌ها نباید نیاز خود را از رودخانه کارون بگیرند و باید تأسیسات آب‌شیرین‌کن داشته باشند، باید برنامه‌زمان‌بندی برای این شرکت‌ها تعیین شود تا آب مورد نیاز خود را از خلیج فارس تأمین کنند و به کارون فشار نیاورند تا آب کارون برای شرب و کشاورزی آزاد شود.

رضایی میرقائد با تاکید بر لزوم حل مسئله اضافه برداشت از آب، گفت: بخش عظیمی از آب رودخانه‌ها برای صنایعی که مجاور آب هستند صرف می‌شود در حالی که به راحتی می‌توانند از آب خلیج فارس استفاده کنند؛ در این شرایط ظلم بزرگی به کشاورزی خوزستان می‌شود بنابراین باید شرایط برای برداشت آب صنایع از خلیج فارس فراهم شود تا دیگر در فصول کشت نگران مسئله آب نباشیم.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری تدوین نظام‌نامه اقتصادی، ادامه داد: سبد کشاورزی نیز باید مشخص شود تا ببینیم از هر محصول چه مقدار نیاز داریم، برای نمونه اگر نیشکر بیش از حد توسعه یافته است، باید محدود شود تا این قدر آلودگی ناشی از زهاب‌ها را نداشته باشیم، حد کشت برنج در پر آبی و کم آبی خوزستان نیز باید مشخص شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری بیان کرد: پاشنه زاگرس میان چهار استان واقع و کاملا رها شده است و بخش مهمی از آن در خوزستان قرار دارد که باید برای آن برنامه‌ای داشته باشیم، مردم در این منطقه ساکن نیستند و عشایر هستند، میان این منطقه و چهارمحال و بختیاری زلزله خاموشی رخ داد که در پی این زلزله یک هزار واحد مسکونی تخریب شده است و یک هزار و ۹۰۰ واحد نیازمند تعمیر هستند و باید ارزیابی‌ها به‌سرعت تکمیل شوند.

رضایی میرقائد با بیان اینکه زاگرس میانی منطقه‌ای زلزله‌خیز است، گفت: بیشتر از یک ماه و نیم برای حل مشکل اسکان موقت زلزله‌زدگان وقت نداریم و باید از فردا فعالیت‌ها در این باره بسیج شود تا اسکان اضطراری و امدادرسانی پایان یابد سپس باید برای اسکان دائم برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه هنوز آثار زلزله مسجدسلیمان باقی مانده و کار در حال انجام است، گفت: در پی زلزله کنونی، ۱۲۵ میلیارد تومان برای موارد غیر مسکونی محاسبه شده  و با احتساب دیگر موارد، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که باید به‌سرعت محاسبات پایان یابد.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری تصریح کرد: گرم شدن جامعه ما برای یک حادثه یک تا دو هفته بیشتر نیست و پس از آن شاید حتی فراموش شود که در خوزستان زلزله رخ داده است بنابراین باید به‌سرعت ارزیابی‌ها تکمیل و فهرست ارائه شود تا در هیئت دولت تصویب کنیم.

تداوم همکاری شرکت­های نفتی

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از امدادرسانی به زلزله­‌زدگان شهرستان اندیکا بر ادامه همکاری شرکت‌­های نفتی تابعه مستقر در استان خوزستان تأکید کرد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار