به گزارش نخبگان و به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان؛ ایمان گرامی مقدم گفت: نیروگاه سد دز با ۸ واحد تولید برق بیش از نیم قرن و در ۹۵ درصد مواقع مشغول فعالیت و تولید برق است که طبیعتا بعد از ۶۰ سال کار مداوم نیاز به تعمیرات و بهینه سازی در واحدهای فوق احساس می شود.

وی افزود: از این رو  سالهاست که سازمان آب و برق خوزستان در تلاش و تفکر برای بهینه سازی واحدها است که بدلیل شرایط تحریمی و بانکی بعضا این پروسه طولانی مدت شده است، اما خوشبختانه در هفته گذشته و بعد از ۴ سال از مدار خارج بودن واحد ۴ نیروگاه دز توانستیم این واحد را به صورت بهره برداری آزمایشی وارد مدار کنیم.

مدیر بهره برداری نیروگاه های برق آبی سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: اکنون این واحد با تولیدی به مراتب بیش از تولید گذشته یعنی از ۶۵ مگا وات به ۹۰ مگاوات  تولید رسیده است که بعد از آزمایش های لازم توسط پیمانکار به صورت مستمر در مدار تولید قرار خواهد گرفت، هر چند که هم اکنون نیز در حال تولید و خدمات رسانی جهت تامین برق می باشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اینکه واحدهای نیروگاه دز بدون وقفه مشغول به کار بوده اند، بهره برداری، تعمیر و نگهداری و قطعات بسیار با کیفیت در زمان بهره برداری بوده است، اما اکنون بدلیل فرسودگی قطعات فوق می بایست به فکر جایگزین کردن و یا بهینه سازی آن باشیم که خوشبختانه برای بهینه سازی واحدهای آینده؛ دیگر نیازی به طی کردن پروسه چهار ساله نداریم و ظرف ۹ ماه تا ۱۲ ماه هر واحد را بهینه سازی خواهیم کرد تا با قدرت و ظرفیت بهتری بتوانیم به تولید برق برسیم.

ایمان گرامی مقدم عنوان کرد: تمامی فعالیت های مهندسی و اجرایی و نیروی کار برای رفع مشکل واحد ۴ توسط جوانان ایرانی انجام شده و  امیدواریم با دانشی که در اختیار جوانان کشورمان وجود دارد به زودی شاهد تولید تمامی قطعات مورد نیاز در کشورمان باشیم، زیرا بدلیل تحریم ها، شرایط کرونا، مشکلات بانکی و اینکه کشور طرف قرارداد ما یک کشور اروپایی بوده است پروسه حل مشکل واحد ۴ طولانی مدت شد.

گرامی مقدم با اشاره به اینکه سازمان آب و برق خوزستان دارای ۳۷ واحد نیروگاهی جهت تولید برق بوده و اکنون ۳۶ واحد آن آماده به¬کار هستند و بیش از ۶۸۰۰ مگا وات ظرفیت تولید دارند گفت: امسال متاسفانه بدلیل خشکسالی ها و شرایط ذخایر آب های پشت سد و اینکه وابستگی ما به آب برای تولید با محدودیت در تولید برق نسبت به مشابه گذشته روبه رو هستیم.

وی اذعان داشت: خشکسالی تاثیر بسزایی در میزان تولید نیروگاه¬ها دارد و امسال شاید بتوانیم رقمی معادل ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ مگاوات تولید داشته باشیم.

مدیر بهره برداری نیروگاه های برق آبی سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در استان وجود داشت، مسئولین تصمیم بر کاهش ساعت اداری و مسائل مختلف جهت جلوگیری از خاموشی ها روی آوردند تا انشالله بتوانیم تابستان سال جاری را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

وی در پایان یادآور شد: تولید نیروگاه های ما از سدها کاملا وابسته به بهره برداری مدیریت شبکه برق ایران است و سازمان آب و برق طبق برنامه ریزی مشغول فعالیت است، اما در نهایت مجبور به اجرای دستورات شبکه برق ایران هستیم و برنامه ریزی های مدیریت شبکه برق با ما کاملا متفاوت است و ما برای پایداری شبکه برق کشور مجبور به تبعیت از تصمیمات هستیم و از این رو عامل خاموشی های اخیر خوزستان سازمان آب و برق نیست و بستگی به نوع بهره برداری مدیریت شبکه برق ایران است.