مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مطرح کرد

تخلف نیروگاه رامین اهواز در استفاده از مازوت / فلرها به راحتی خوزستان را آلوده می‌کنند

تاریخ انتشار: دوشنبه 22 دی 1399 | 15:08 ب.ظ
تخلف نیروگاه رامین اهواز در استفاده از مازوت / فلرها به راحتی خوزستان را آلوده می‌کنند زمان مطالعه: ۴ دقیقه اعتدال نخبگان/ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اخیراً نیروگاه رامین موضوع خاص اهواز شده است؛ استفاده از مازوت در نیروگاه‌های کشور مطرح است و این مساله، تخلفی است که توسط مسئولان نیروگاه رامین انجام می‌شود. محمدجواد اشرفی اظهار کرد: در قانون هوای پاک همه موضوعات مرتبط با کاهش آلاینده‌ها در حوزه‌های مختلف قید شده […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اعتدال نخبگان/ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اخیراً نیروگاه رامین موضوع خاص اهواز شده است؛ استفاده از مازوت در نیروگاه‌های کشور مطرح است و این مساله، تخلفی است که توسط مسئولان نیروگاه رامین انجام می‌شود.

محمدجواد اشرفی اظهار کرد: در قانون هوای پاک همه موضوعات مرتبط با کاهش آلاینده‌ها در حوزه‌های مختلف قید شده است بنابراین در قوانین مشکل خاصی نداریم اما در اجرای قوانین با چالش‌های اساسی مواجه هستیم.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایسنا، وی افزود: در ماده ۱۳ قانون هوای پاک، صراحتاً قید شده است که پس از تصویب این قانون، در مدت یک سال کلیه فعالیت‌های صنعتی و خدماتی موظف به استفاده از سوخت استاندارد هستند و چنانچه واحدهای صنعتی قادر به استفاده از سوخت مناسب نبودند باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها را داشته باشند.

اشرفی گفت: اخیراً نیروگاه رامین موضوع خاص اهواز شده است؛ استفاده از مازوت در نیروگاه‌های کشور مطرح است و این مساله، تخلفی است که توسط مسئولان نیروگاه رامین انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به هیچ وجه مجوز استفاده از مازوت را صادر نمی‌کنیم. سوخت مازوت بسیار ناسالم و غیراستاندارد است و قطعاً از طریق مراجع ذی‌ربط موضوع استفاده از مازوت در نیروگاه رامین را پیگیری خواهیم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در خوزستان شش نیروگاه وجود دارد که از این تعداد، تنها نیروگاه رامین از سوخت مازوت استفاده می‌کند.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده، اجازه استفاده گسترده از مازوت در این نیروگاه داده نشده و تنها یک واحد نیروگاه رامین آن هم در دی‌ماه امسال که دستور استفاده از مازوت توسط وزارت نیرو و وزارت نفت داده شد، از مازوت استفاده کرده است.

اشرفی گفت: این واحد، ۱۲ روز از مازوت استفاده کرد و در شش روز گذشته از مازوت استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: آنچه روزهای اخیر موجب افزایش آلاینده‌ها در سطوح تنفسی شهروندان شده؛ علاوه بر منابع مختلف آلاینده، موضوع پایداری هوا است. معمولاً در فصل‌های سرد پدیده اینورژن در کشور رخ می‌دهد، این پدیده موجب کاهش تبادل هوا می‌شود و به تعبیر دیگر، آلاینده‌ها در هوا معلق و ثابت می‌مانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: با توجه به میزان تولید نفت و آلودگی در مراحل مختلف تولید نفت در خوزستان، استان خوزستان سهم خود را از آلودگی‌ دریافت کرده است و به همین راحتی فلرهای نفتی، هوای خوزستان را آلوده می‌کنند.

وی افزود: اگر تنها در یک نقطه در کشور نباید از سایر سوخت‌ها استفاده کند، خوزستان است اما نسبت به خوزستان بی‌عدالتی شده است.

اشرفی با تاکید بر لزوم جلوگیری از استفاده از مازوت در واحدهای صنعتی خوزستان، بیان کرد: این مساله از سوی مسئولان ارشد استان پیگیری و تاکنون مقاومت شده است زیرا قرار بود حتی سوخت گاز واحدهای بزرگی مانند شرکت فولاد خوزستان را هم کاهش دهند که با مقاومت‌هایی که انجام شده، تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: اکنون در کارخانه‌های سیمان‌ نیز سوخت مازوت به صورت محدود در حال استفاده است اما با توجه به فاصله این کارخانه‌ها با مراکز شهری، اثرگذاری آن‌ها کمتر از دیگر واحدها است؛ البته کارخانه‌های سیمان‌ فاصله کمی با روستاها دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: موضوع استفاده از مازوت توسط سازمان حفاظت محیط زیست منتفی شده و تذکرات لازم داده شده است. دادستان کشور هم هیچ وقت تأیید نکرد که نیروگاه‌ها از مازوت استفاده کنند بنابراین به استناد قانون هوای پاک این موارد را پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به آلایندگی خودروها نیز افزود: در حوزه حمل و نقل، اهواز مانند بسیاری از کلانشهرهای کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. سیستم اتوبوسرانی اهواز به هیچ وجه متناسب با نیازهای جمعیت نیست و دچار فرسودگی خاصی است. برابر قانون هوای پاک، وزارت کشور باید اعتبارات لازم را به منظور جایگزینی و بهسازی سیستم حمل و نقل شهری در نظر بگیرد که این کار انجام نشده است.

اشرفی گفت: در خوزستان توسعه صنعتی و فعالیت‌های شهری، متوازن با فعالیت‌ها و اقدامات زیست محیطی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: فعالیت شرکت‌های تولیدکننده دود مانند شرکت کربن باید خارج از محدوده شهری باشد. با نظارت زیست محیطی، فعالیت شرکت‌های کربن و فولاد به ویژه در شب‌ها در خصوص کنترل آلاینده‌ها کاهش یافته است. این موضوع را به صورت شفاهی به آن‌ها تذکر داده‌ام و مورد رصد ما قرار گرفته است.

وی گفت: علی‌رغم تعهدات شرکت فولاد برای کاهش آلودگی، این شرکت در این زمینه به خوبی عمل نکرده و انتظارات ما و مردم را برآورده نکرده است، در حالی که در سال‌های گذشته حرکت‌های رو به رشدی داشته است.

اشرفی افزود: در ۱۰ ماهه امسال، هشت روز هوای پاک، ۳۵ روز هوای قابل قبول، ۱۰۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۹ روز هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی داشتیم. البته در ۷۰ درصد این روزهای ناسالم شاخص آلودگی‌ بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ بود که تأثیرگذاری زیادی بر سلامت افراد ندارد اما هوای پاک و قابل قبول هوای مطلوب است.

وی در خصوص ورود پساب به رودخانه کارون نیز بیان کرد: در شبانه‌روز ۲۵۰ هزار مترمکعب پساب وارد کارون می‌شود. از اقدامات آبفا خوزستان رضایت نداریم و این شرکت حتی اقدامات کوتاه‌مدتی نیز برای کاهش آلاینده‌ها انجام نداده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: امیدواریم با اعتباراتی که از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری پساب‌های اهواز در نظر گرفته شده است، در سه سال آینده وضعیت خوبی داشته باشیم اما مردم بدانند که بیش از ۹۰ درصد آب شرب اهواز از محل طرح غدیر تأمین می‌شود و جای نگرانی نیست.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار