اردوغان آتاترک نمى شود

سید حمید حسن زاده
تاریخ انتشار: جمعه 21 آذر 1399 | 23:55 ب.ظ
اردوغان آتاترک نمى شود زمان مطالعه: ۳ دقیقه اعتدال نخبگان- سید حمید حسن زاده: مَثَلِ اردوغان مَثَلُ کلاغى است که مى خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش هم فراموش کرد! عصر و عرصه قدرت و سیاست، عجب دنیایى دارد!؟ بخصوص وقتى این دو به آفت غرور و تفرعن ناشى از نارسیسم و خودشیفتگى آلوده مى شوند، عجیب تر نشان […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اعتدال نخبگان- سید حمید حسن زاده: مَثَلِ اردوغان مَثَلُ کلاغى است که مى خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش هم فراموش کرد! عصر و عرصه قدرت و سیاست، عجب دنیایى دارد!؟ بخصوص وقتى این دو به آفت غرور و تفرعن ناشى از نارسیسم و خودشیفتگى آلوده مى شوند، عجیب تر نشان مى دهند! فریب و تزویر، نشانه ظلمت و اضمحلال است.

اردوغان که مى کوشد آتاترک نشان دهد، چند صباحى است که به جاى حکمت و حکومت، به قدرت و شوکت مى اندیشد. و به جاى مصلحت و عزت ملى، به غفلت و عزلت منطقه اى دچار شده است. اتاترک، در قاب و قالب یک دولتمرد مردمى، نویسنده صاحب سبک، رزمنده جنگ استقلال ترکیه، و بنیانگذار جمهورى ترکیه بود.

اتاترک، در نبرد چناق قلعه، با شعار”Çanakkale geçilmez” با سپاهی کوچک در برابر تهاجم سنگین نیروى دریایى انگلیس و فرانسه ایستادگی کرد، و مانع از تصرف و سقوط استانبول شد. نام آتاترک “Atatürk”، به ‌معنای پدر ترک ‌هاى ترکیه، توسط مجلس ترکیه به وی اهدا گردید.

اما اردوغان از حزب عدالت و توسعه ترکیه، با کسب نزدیک به پنجاه و سه درصد از کل آراء، توانست به عنوان اولین رئیس ‌جمهور نظام ریاستی ترکیه برای یک دوره پنج ساله انتخاب شود. اردوغان که تنها یک حزب از دهها حزب ترکیه را نمایندگى مى کند، نمى تواند بر طبل افتخارات ترکیه، و جانشینى اتاترک بکوبد.

رئیس جمهور اردوغان، حتماً باید در افکار و فیگورهاى سیاسى خود تجدید نظر کند. و نیز او باید در انتخاب یاران و مشاوران خود دقت و فراست بیشتر نشان دهد. شعرى که اردوغان در باکو براى”ارس” خواند، نشان مى دهد او در سیاست و جغرافیاى سیاسى، و مشخصاً با ایران و ایرانیان، کماهوحقه آشنایى ندارد.

چه کسى است که نداند،”ارس” پاره تن جلفا، و جلفا جزئى از آذربایجان، و آذربایجان نگین پرافتخار ایران است!؟ اقوام و مذاهب ایرانى، اعم از فارس و ترک و کرد و لر و بختیارى و بلوچ و شیعه و سنى، اسلام و ایران را خط قرمز خود مى دانند، و بى ریب و گمان، هرگونه یاوه گویى را در نطفه خفه مى کنند.

معلوم و مبرهن است که رود ارس، جزایر ثلاث، و دیگر نقاط مهم و استراتژیک مرزى این مرز و بوم، همچنان و مثل همیشه ایرانى است، و ایرانى خواهد بود. اما آنچه مهم و حائز اهمیت بیشتر است، و اردوغان و پاره اى از دولت هاى عرب منطقه باید بدانند، این است که بازگشت به گذشته یقیناً به ضرر آنهاست!

حکام منطقه از تجربه تلخ و تاریخى داعش، عبرت بگیرند، و تحت تأثیر استعمار انگلیس، و استکبار امریکا، امنیت و تمامیت ارضى و مرزى خود را به خطر نیندازند. اکنون صداى پاى تروریست دولتى و جنگ هاى نیابتى، بگوش مى رسد. غفلت از کینه و حیله صهیونیست و وهابیت، بسى بسیار خطرناک است.

و اما بعد، شعرى در پاسخ شعر اردوغان،

ای صبا گر بگذری بر ساحل رود ارس
بوسه زن بر خاک آن وادی و مشکین کن نفس
منزل سلمی که بادش هر دم از ما صد سلام
پرصدای ساربانان بینی و بانگ جرس
محمل جانان ببوس آن گه به زاری عرضه دار
کز فراقت سوختم ای مهربان فریاد رس
من که قول ناصحان را خواندمی قول رباب
گوشمالی دیدم از هجران که اینم پند بس
عشرت شبگیر کن می نوش کاندر راه عشق
شب روان را آشنایی‌هاست با میر عسس
عشقبازی کار بازی نیست ای دل سر بباز
زان که گوی عشق نتوان زد به چوگان هوس
دل به رغبت می‌سپارد جان به چشم مست یار
گر چه هشیاران ندادند اختیار خود به کس
طوطیان در شکرستان کامرانی می‌کنند
و از تحسر دست بر سر می‌زند مسکین مگس
نام حافظ گر برآید بر زبان کلک دوست
از جناب حضرت شاهم بس است این ملتمس

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار