۴۰هزار میلیارد ریال برای اصلاح شبکه آب‌وفاضلاب اهواز نیازاست

تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 آبان 1399 | 00:02 ق.ظ
۴۰هزار میلیارد ریال برای اصلاح شبکه آب‌وفاضلاب اهواز نیازاست زمان مطالعه: ۵ دقیقه اعتدال نخبگان/ استاندار خوزستان گفت: ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار ، برای اصلاح شبکه فاضلاب شهر اهواز به نرخ سال ۱۳۹۸ ، نیاز است که رقم بسیار بالایی است و اجرای آن در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. به گزارش خبرنگار نخبگان غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب اهواز و […]
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اعتدال نخبگان/ استاندار خوزستان گفت: ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار ، برای اصلاح شبکه فاضلاب شهر اهواز به نرخ سال ۱۳۹۸ ، نیاز است که رقم بسیار بالایی است و اجرای آن در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار نخبگان غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب اهواز و شهرستان کارون که در تالار امام خامنه‌ای مجتمع تفریحی و فرهنگی فجر در اهواز برگزار شد بیان کرد: در بحث فاضلاب معضل جدی در اهواز و کارون وجود داشت که کارهای بسیار خوبی در حوزه اصلاح شبکه آب و فاضلاب انجام شده است.

وی ادامه داد: دولت مشکل فاضلاب این شهرستان‌ها را به رهبر معظم انقلاب انعکاس داد و ایشان با اشرافی که به مسایل خوزستان داشتند موافقت کردند تا ۵۰ میلیون یورو امسال و ۵۰ میلیون یورو سال آینده برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب کلانشهر اهواز تخصیص پیدا کند تا مشکل فاضلاب آن برطرف شود.

وی افزود: همچنین مراحل نهایی قرارداد احداث تصفیه خانه غرب اهواز با ۴۰ میلیون یورو به صورت فاینانس از سوی چین در حال انجام است تا این پروژه شروع به کار کند؛ قرارداد دیگری به مبلغ  ۲۵ میلیون یورو با قرارگاه خاتم الانبیا بسته شده که در مجموع ۱۶۵ میلیون یورو برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز و کارون اختصاص داده شده است .

استاندار خوزستان ادامه داد: با اجرایی شدن این پروژه حداقل بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز حل می‌شود.

شریعتی با بیان اینکه بهره‌مندی طرح آبرسانی غدیر از آب دز با ۲ هزار میلیارد ریال از دیگر طرح‌های درنظر گرفته شده در خوزستان است گفت: دسترسی به آب دز از طرح غدیر در این طرح کار بسیار بزرگی است که نیاز به زمانی حدود پنج سال دارد تا به نتیجه برسد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سه طرح بزرگ آبرسانی آب غدیر ، آب شمال شرق و آب جنوب شرق خوزستان طراحی شده افزود: طرح آبرسانی غدیر از سال های گذشته شروع شده که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و  کیفیت آب را نسبت به قبل از اینکه از رودخانه  کارون برداشت می‌شد مناسب تر کرده ، اما هنوز تا نقطه نهایی که از آب باکیفیت برخوردار شویم فاصله داریم.

 

 اختصاص ۱۰۰میلیون یورو برای اجرای طرح فاضلاب اهواز و کارون

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان نیز گفت: باهدف اصلاح شبکه و جلوگیری از ورود فاضلاب کلانشهر اهواز و کارون به رودخانه ، ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه برای اجرا و توسعه شبکه فاضلاب شهر اهواز و کارون تخصیص داده شده است .

صادق حقیقی‌پور بیان کرد: اجرای این طرح از ورود فاضلاب کلانشهر اهواز و کارون در ۲۵ نقطه از شرق و غرب اهواز که وارد رودخانه کارون می‌شود جلوگیری می‌کند که در گام نخست این حجم به نصف کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر در اجرای این طرح ، اجرای کُلِکتورهای شهر اهواز است که با اجرای آن تعداد منهول پمپ‌ها که بسیاری از آنها ناقص می‌باشند به اندازه زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ در طرح فاضلاب اهواز ۷۰ دستگاه ایستگاه پمپاژ پیش بینی شده که هم اکنون حدود ۱۸۶ عدد منهول پمپ و ایستگاه فاضلاب وجود دارد و با اجرای کُلِکتورها تعداد زیادی از این منهول پمپ ها کاهش پیدا می‌کند.

حقیقی پور افزود: دلیل نارضایتی مردم به خاطر خرابی عملکرد این منهول پمپ‌ها است که با راه‌اندازی این کُلِکتور پمپ‌ها بخش زیادی از مشکل فاضلاب شهری برطرف خواهد شد و  در ۸۰ نقطه شهر اهواز رضایتمندی بیشتری در خصوص دفع فاضلاب خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان ادامه داد: نبود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در ایام بارندگی مشکلات فراوانیدربرخی نقاط خوزستان ایجاد کرده که با راه‌اندازی ۱۰ ایستگاه پمپاژ اصلی و مادر در شهر اهواز  نقش بسیار مهمی در دفع آب‌های سطحی ایجاد می‌شود.

وی گفت:یکی از اولویت‌های این پروژه اجرای ۱۵ کیلومتر کُلِکتور و هفت ایستگاه پمپاژ بزرگ در شهرستان کارون است که با اجرای آن، شاهد اثربخشی بالایی در پیشرفت و تحول چشمگیر در دفع فاضلاب در شهرستان کارون(کوت عبداله) خواهیم بود.

وی ادامه داد : سه مصوبه بسیار مهم از سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص توسعه فاضلاب شهرهای آبادان ، خرمشهر و مسجدسلیمان با ارزشی حدود هفت هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال گرفته شده تا در کنار اجرای این پروژه  شاهد پیشرفت چشمگیری در سطح خدمات رسانی این شهرها باشیم.

 

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خود باید مجری طرح اصلاح شبکه فاضلاب باشد

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز در این آیین گفت:برای اجرای این طرح‌ها قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا باید این نکات را مد نظر داشته باشد که به عنوان متولی ، اجرای این طرح را به پیمانکاران دست دوم و سوم ندهد.

سیدکریم حسینی افزود: تاکنون نگاه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پیمانکاری و نگاه به اجرای پروژه‌ها در کشور و خوزستان نبوده است. با توجه به مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی ممکن است در اجرای این طرح و ادامه این عملیات اجرایی با مشکلات اعتباری و تخصیص بودجه روبه رو شود که انتظار می‌رود این موضوع را مد نظر داشته باشد.

وی گفت: گلایه مردم خوزستان از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در بحث انتقال آب است ، برای این قرارگاه که منصوب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است،  شایسته نیست در انتقال آب و تصمیمات غیرکارشناسی و غیرمنطقی برای انتقال آب خوزستان دیده شود.

حسینی خاطر ادامه داد: انتظار می‌رود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در اینگونه قراردادها حضور نداشته باشد و به شکل شفاف و صریح اعلام کند که هیچ‌گونه حضوری در پیمان‌های انتقال آب از خوزستان به سایر نقاط کشور ندارد.

 

وجود ۴۰۰نقطه بحرانی فاضلاب در اهواز

یکی از نمایندگان مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون نیز دراین آیین گفت: قرار است هفته آینده در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی در خصوص عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در کشور ارایه دهیم. این قرارگاه با حجم عظیم طرح های در دست اجرا نقش کلیدی در کشور دارد.

مجتبی یوسفی ادامه داد: از مسوولان قرارگاه سازندگی ‌خاتم الانبیا درخواست می‌کنیم که از بنیه فنی نیروهای متخصص در خوزستان برای اجرای طرح ها در خوزستان استفاده کند تا گردش مالی که در این پروژه وجود دارد به خوزستان برگردد.

وی افزود: در نشستیکه در شرکت آب و فاضلاب و معاونت عمرانی وزارت کشور برگزار شد مقرر شد تا برای برطرف شدن مشکل دفع فاضلاب شهرهای ویس ، ملاثانی و شیبان از توابع شهرستان باوی، که تاکنون ردیف بودجه نداشته‌اند ،اعتباری در نظر گرفته شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون خاطرنشان کرد: باید اجرای طرح‌ها را همانند زمان جنگ تحمیلی انجام دهیم؛ در شهر اهواز حدود ۴۰۰ نقطه بحرانی وجود دارد که باید برطرف شود، نباید این طرح‌ها را به صورت یکجا عملیاتی کنیم که اختلالی در نظم شهر ایجاد شود، بلکه طرح‌ها را به صورت نقطه‌ای عملیاتی کنیم.

 

پشت پرده انتقال آب در خوزستان باید روشن شود

یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: در بحث انتقال آب باید بدانیم که انتقال آب یک ظاهر دارد و یک پشت پرده‌هایی؛  وجود رودخانه‌های کارون ، کرخه و  دز و چند رودخانه دیگر در خوزستان که به خلیج فارس می ریزند و نیز در فلات مرکزی که نیاز است که نعمت آب برخوردار شوند ظاهر قضیه است.

آیت‌ا… محسن حیدری ادامه داد: این مسایل ظاهر ماجرای انتقال آب است اما مردم خوزستان با تمام وجود پشت پرده‌های طرح به ظاهر قانونی انتقال آب را لمس می‌کنند که پشت پرده چیز دیگری است و قانونی نیست.

وی با بیان اینکه بر اثر انتقال آب ، خوزستانی که استعداد شکوفایی داشته و ایده رهبر ‌معظم‌ انقلاب احیای ۲ میلیون هکتار زمین کشاورزی در این استان است گرفته می‌شود گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتار مقدمه ای است برای احیای دیگر زمین های زراعی استان که اگر آن احیا شود مواد غذایی کل کشور تامین خواهد شد؛ اگر تمام دنیا کشور را تحریم کنند این استان به تنهایی می‌تواند مواد غذایی کل کشور را تامین کند، اما انتقال آب جلوی تحقق ایده رهبر معظم انقلاب را برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که نیمی از آن اجرا شد را گرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آب خوزستان به کجا رفته است که می‌گویند آب برای اجرای نیمه دیگر طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نداریم؟ آب به بهانه آب شرب، برای فضای سبز ، صنعت ، کشاورزی به جای دیگر منتقل شده است. کدام مسوول عاقل و عادل این را می پذیرد که به بهای به خاک سیاه نشاندن استانی، جایی دیگر را آباد کند.

آیت‌ا… حیدری افزود: گرد وغبار، کمبود آب ، شوری آب در آبادان و خرمشهر ، از بین رفتن چهار میلیون اصله درخت نخل در خوزستان و نابود شدن هورالعظیم و غیره از آثار انتقال آب خوزستان است،  بنابراین آب‌ از سرشاخه‌های کارون باید به صورت کلی به خوزستان برگردد تا خوزستان به آبادانی و خودش امیدوار باشد.

وی ادامه داد: در شورای عالی آب کشور تصویب شده که آب شور دریا شیرین و منتقل شود، خوب این مصوبه پیاده شود تا از رودخانه کارون و سرشاخه های آن آب منتقل نکنند.

عملیات اجرایی پروژه فاضلاب اهواز و کارون روز چهارشنبه ۲۱ آبان با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ، استاندار خوزستان، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، فرمانده سپاه استان و جمعی از مسوولان در مجتمع فجر سپاه در اهواز آغاز شد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار