حادثه چاه ۱۴۷ رگ سفید؛ آزمون بزرگ فنی و ثبت حدنصاب‌های بی‌سابقه در کنترل فوران

تاریخ انتشار: چهارشنبه 7 آبان 1399 | 21:57 ب.ظ
حادثه چاه ۱۴۷ رگ سفید؛ آزمون بزرگ فنی و ثبت حدنصاب‌های بی‌سابقه در کنترل فوران زمان مطالعه: ۳ دقیقه اعتدال نخبگان/ هفتم آبان ماه، سالروز فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید است که هنگام عملیات حفاری بوسیله دکل ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران دچار فوران و آتش سوزی شد و متاسفانه ۲ نفر از کارکنان آن شرکت نیز در ابتدای وقوع حادثه جان خود را از دست دادند. این چاه در حدفاصل شهرهای امیدیه […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اعتدال نخبگان/ هفتم آبان ماه، سالروز فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید است که هنگام عملیات حفاری بوسیله دکل ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران دچار فوران و آتش سوزی شد و متاسفانه ۲ نفر از کارکنان آن شرکت نیز در ابتدای وقوع حادثه جان خود را از دست دادند. این چاه در حدفاصل شهرهای امیدیه و بندر دیلم در محدوده عملیاتی گچساران قرار دارد.

به محض اطلاع از رویداد مذکور، کمیته بحران در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تشکیل و گروه ارزیابی فنی به منطقه اعزام شد. در فاصله کوتاهی نیز تیم‌های حفاری، مهندسی و ساختمان، زمینشناسی و سایر واحدهای ذیربط در منطقه مستقر و ماشین آلات سنگین راهسازی به منظور ایجاد جاده دسترسی به موقعیت چاه، به منطقه گسیل شد.

یک روز بعد از وقوع حادثه نیز مدیران ارشد وزارت نفت، شرکت ملی نفت، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران در محل حضور یافتند و با مدیران و کارشناسان فنی تشکیل جلسه دادند تا راهکارهای کنترل فوران و برآورد زمانی برای پیش بینی امکانات موردنیاز عملیات مهار را بررسی کنند.

مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت نیز چهار روز بعد از حادثه در روز ۱۱ آبان از موقعیت چاه بازدید کرد و ضمن ابراز تاسف از جان باختن دو تن از کارکنان شرکت ملی حفاری و لزوم رسیدگی به خانواده‌های آنان، از نزدیک در جریان روند پیشرفت عملیات مهار آتش قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.

بر اساس تصمیم کمیته بحران، دو برنامه مهار از عمق و کنترل از سطح در دستور کار قرار گرفت و مقدمات لازم از جمله احداث جاده‌های دسترسی به محل چاه، ساخت حوضچه‌های آب، احداث خطوط انتقال آب و ساخت موقعیت چاه برای حفاری چاه‌های امدادی آغاز شد.

با آغاز عملیات و گسیل امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی به منطقه، تنها در دو هفته، دو لوکیشن استقرار دکل های ۹۳ و ۹۴، دو استخر آب ۱۳۰ و ۷۰ هزار بشکه ای برای عملیات خنک سازی، خطوط لوله انتقال آب از رودخانه های اطراف تا استخرها و نزدیک به ۱۰ جاده دسترسی به دهانه چاه ۱۴۷ احداث شد، که انجام این امور در شرایط عادی به ماه‌ها زمان نیاز داشت.

با وجود فشار بالای ۲۴۰۰psi، عملیات پاکسازی دهانه چاه از بقایای دکل ۹۵ فتح آغاز شد و با استفاده از سیستم‌های خنک کننده و دستگاه‌های اتی واگن به تدریج دهانه چاه پاکسازی شد.

با آواربرداری بقایای دکل از دهانه چاه ١۴٧ رگ سفید و پاکسازی کامل محوطه چاه، عملیات مهار فوران از سطح طی چند مرحله انجام شد که با وجود شرایط سخت فشار بالای سرچاه، دمای ۶۰۰ درجه و صوت گوشخراش بالغ بر ۱۸۰ دسیبل، تلاش زیادی برای مهار چاه از سطح، با موفقیت همراه نشد.

همزمان با مهار از سطح، کار مهار از عمق نیز ادامه داشت و پس از دو هفته از زمان فوران، دو لوکیشن مهیا شد و دکل های ۹۳ و ۹۴ فتح شرکت ملی حفاری ایران در موقعیت های مورد نظر مستقر شدند.

در این عملیات حفاری، یک حلقه چاه به صورت مورب و یک حلقه به صورت عمودی در نظر گرفته شد و در ادامه حفاری چاه عمودی که با موتور انجام شد ۸ درجه کج شد تا به هدف مورد نظر برسد. تفکر احداث این چاه‌ها، یکی از بدیع‌ترین، بهترین و اثربخش‌ترین طراحی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در عملیات مهار این چاه بود.

پس از استقرار دو دکل حفاری، یکی از دکل ها تنها در ۳۵ روز به عمق بیش از ۲۳۴۰ متری رسید که پس از رسیدن به مخزن و تزریق سیال با استفاده از دستگاه های پمپ تراک با فشار ۵۰۰۰psi، چاه ۱۴۷ رگ سفید در شامگاه پنجم دی ماه ۱۳۹۶ مهار شد.

مجموع پمپ تراک‌های حاضر در محل، ۱۶ دستگاه بود که ۴ دستگاه کار پمپاژ درون چاه از طریق ۲ خط‌لوله مجزا را انجام داده و ۴ دستگاه برای پمپاژ آب درون مخازن پمپ‌تراک‌های در حال کار استفاده شدند و ۲ دستگاه هم برای پمپاژ سیمان مورد استفاده قرار گرفت و ۶  دستگاه در حالت آماده به کار بودند.

پس از مهار چاه، مهندس زنگنه وزیر نفت روز پنج شنبه هفتم دیماه ۱۳۹۶ ضمن بازدید از چاه ۱۴۷رگ سفید از تلاش‌های تیم مهار این چاه تقدیر کرد.

بدون شک، ثبت حدنصاب‌های تازه در مهار فوران و آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید طی ۵۸ روز عملیات، که با حضور و حمایت وزیر نفت و همت و تدبیر مدیران و کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران حاصل شد، برگ زرینی در کارنامه کنترل فوران صنعت نفت ایران به شمار می‌آید که البته درس‌های تلخ و شیرین بسیاری نیز به همراه داشت.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار