استاندار خوزستان خبرداد:

موافقت دولت با احداث کارخانه فولادسازی در مجاورت شرکت فولاد اکسین

تاریخ انتشار: سه شنبه 10 مرداد 1396 | 17:16 ب.ظ
موافقت دولت با احداث کارخانه فولادسازی در مجاورت شرکت فولاد اکسین زمان مطالعه: ۳ دقیقه استاندار خوزستان از صدور مجوز دولت برای احداث کارخانه فولادسازی در مجاورت کارخانه فولاد اکسین خبرداد و گفت: امیدواریم بتوانیم بهره کافی و لازم را از مجوزی که دولت در اختیار استان خوزستان قرار داده است، ببریم و آنچه که باعث رشد و ارتقای استان در این پروژه می‌شود را به نحو مطلوب در این […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

استاندار خوزستان از صدور مجوز دولت برای احداث کارخانه فولادسازی در مجاورت کارخانه فولاد اکسین خبرداد و گفت: امیدواریم بتوانیم بهره کافی و لازم را از مجوزی که دولت در اختیار استان خوزستان قرار داده است، ببریم و آنچه که باعث رشد و ارتقای استان در این پروژه می‌شود را به نحو مطلوب در این کارخانه اجرایی کنیم.

به گزارش نخبگان، غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید از کارخانه فولاد اکسین که شامگاه گذشته، نهم مردادماه در اهواز انجام شد، اظهار کرد: با تلاشی که انجام می‌گیرد امیدواریم در کنار هم، از فرصتی که به استان و فولاد اکسین در بحث صدور مجوز احداث کارخانه فولادسازی داده شده است، بهره کافی را ببریم.

 وی افزود: یکی از مسایلی که پیش از گرفتن این مجوز مطرح می‌شد، آن بود که عده‌ای می‌گفتند این کار برای استان لازم است اما امکان آن وجود ندارد زیرا موانع زیادی پیش روی اجرای این طرح است که انجام آن را بسیار دشوار می‌کند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: فولاد اکسین ظرفیت تولید ورق عریض x60 و x70 را دارد و این ظرفیتی است که هیچ شرکت نوردی در کشور امکان تولید آن را ندارد و تمام شرکت‌های نوردی فقط ورق عادی تولید می‌کنند. ورق عریض تولیدشده در فولاد اکسین در صنایع نفت، انتقال گاز ترش، خطوط لوله، مخازن تحت فشار و صنایع نظامی به ویژه کشتی‌سازی کاربرد دارد.

شریعتی با بیان این‌که صنایع نفت ورق عریض موردنیاز خود را از خارج کشور تهیه می‌کنند، عنوان کرد: اگرچه این گام برداشته شده ولی چون امکان تهیه مواد اولیه برای ورق‌های عریض کم است، عمده تولیدات این شرکت ‌ورق‌های معمولی است که در صنایع ساختمانی کاربرد دارند. در این زمینه تولیدات، ارزش افزوده لازم را ندارند و استفاده لازم از ظرفیت موجود نمی‌شود و این درحالی است که به این مواد نیاز داریم اما این نیاز از خارج تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث ساخت کارخانه فولاد اکسین هزینه بیشتری شده و یک شرکت نورد خاص ساخته‌ایم اما از ظرفیت آن به طور کامل استفاده نمی‌کنیم. وقتی سال اقتصاد مقاومتی است و بنا است وابستگی به کشور با بیرون کم شود و اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر داشته باشیم، باید از ظرفیت این شرکت به طور کامل استفاده کنیم.

استاندار خوزستان اظهار کرد: حلقه‌های مفقوده فراوانی در صنایع استان وجود دارد و نمی‌توانیم این حلقه‌ها را به یکدیگر متصل کنیم. وصل کردن این حلقه‌ها در صنایع کار صنعتی‌ها نیست و باید این کار توسط مسئولین و سیاستگذاران انجام شود تا این حلقه‌ها را به هم وصل کنند و شرایطی را به وجود آورند تا از یک سرمایه‌گذاری بهره کافی برده شود.

شریعتی با بیان این‌که فولاد اکسین برای اهداف خاص ساخته شده اما اهداف خاص آن هنوز محقق نشده است، گفت: اهداف اقتصاد مقاومتی که مد نظر بوده و به استان ابلاغ شده، هنوز به طور کامل اجرایی نشده است و این مساله جای نگرانی دارد.

وی عنوان کرد: اصرار بود تا کارخانه فولادسازی نیز در خود کارخانه فولاد اکسین احداث شود و برخی می‌گفتند این شرکت در ماهشهر یا منطقه آزاد تاسیس شود و اسلب‌ها را به اهواز بیاوریم ولی آوردن اسلب و گرم کردن دوباره آن برای تبدیل به ورق، ارزش افزوده را کمتر و هزینه‌ها را بیشتر می‌کرد و قدرت رقابت‌پذیری را کاهش می‌داد.

استاندار خوزستان گفت: تلاش فروانی انجام شد تا شرکت فولاد اکسین در استان‌های دیگری افتتاح شود. در این زمینه برای بحث احداث فولادسازی آن نیز بسیاری تلاش کردند تا در استان‌های دیگر این طرح اجرا شود اما با تلاش و مقاومتی که انجام گرفت خوشبختانه توانستیم مجوز فولادسازی اکسین را برای اجرا در خوزستان و در کنار کارخانه فولاد اکسین بگیریم.

شریعتی اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا خوزستان به جایگاه واقعی خود از جمله در بحث درآمد سرانه و تولید کشور دست پیدا کند. نباید به گونه‌ای عمل کنیم که تعصبات منطقه‌ای باعث شود کاری با هزینه بیشتر در جای دیگر اجرایی شود در حالی که می‌توان آن کار را با هزینه کمتر در خوزستان اجرا کرد.

وی عنوان کرد: باید در مدار درستی حرکت کنیم تا کارخانه فولادسازی در وقت مقرر، با ایمن‌ترین، سبزترین و به روزترین تکنولوژی و با رعایت صلاح شرکت و استان اجرایی شود. بهره‌برداری از کارخانه فولادسازی برای حدود هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می‌کند و ساخت آن نیز چندین هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: مراحل اداری اجرای این طرح در چهارچوب قانون طی می‌شود تا به زودی شاهد افتتاح کارخانه فولادسازی باشیم. فولاد اکسین سال گذشته حدود ۲۰ میلیون دلار محصولات خود را صادر کرد که می‌توان در این زمینه صادرات را افزایش دهد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار