طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی با وجود تحریم‌ها در مناطق نفتخیز جنوب اجرایی شد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 5 شهریور 1399 | 11:43 ق.ظ
طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی با وجود تحریم‌ها در مناطق نفتخیز جنوب اجرایی شد زمان مطالعه: ۳ دقیقه مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب گفت: طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی با وجود تحریم‌ها و کارشکنی‌های آمریکا در این شرکت اجرایی شد. به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا احمد محمدی روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه های استان خوزستان به مناسبت هفته دولت درخصوص آخرین وضعیت طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب گفت: طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی با وجود تحریم‌ها و کارشکنی‌های آمریکا در این شرکت اجرایی شد.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا احمد محمدی روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه های استان خوزستان به مناسبت هفته دولت درخصوص آخرین وضعیت طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی اظهار داشت: باوجود اعمال تحریم ها و مشکلات، صنعت نفت بزرگترین طرح پس از انقلاب اسلامی را با اجرای طرح ۲۸ مخزن اجرا کرده است.
محمدی افزود: طرح توسعه ۲۸ مخزن دارای ۲۷ بسته قراردادی است که تاکنون وضعیت ۱۹ قرارداد مشخص شده و ۱۷ قرارداد نیز امضا شده است.
وی با اشاره به انعقاد قراردادهای  یک و نیم میلیارد یورویی برای طرح ۲۸ مخزن یادآور شد: ۶ قرارداد در این پروژه از سال ۹۷ آغاز شده و ۱۱ قرارداد دیگر نیز به تازگی اجرایی شده اند.
وی با اشاره به ناکام ماندن نقشه های دشمن علیه صنعت نفت گفت: سخت ترین تحریم ها را برای کشور به وجود آورده اند اما هرگز موفق به شکست این صنعت نشدند.
محمدی بیان کرد: در گذشته در حوزه نفت به تکنولوژی خارج وابستگی هایی داشتیم اما درحال حاضر ۸۰ درصد کالا و مواد مورد نیاز صنعت نفت را از درون کشور تامین می کنیم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب بیان کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی حدود ۸۰ درصد از گازهای همراه نفت سوزانده می شد  اما در حال حاضر ۲۰ درصد  از گازهای همراه نفت سوزانده می‌شوند.
وی ادامه داد: گازهای مشعلی دارای ارزش حرارتی و قابلیت تبدیل شدن  به محصولات ارزشمند هستند درواقع می توان از آن ها به عنوان خوراک پالایشگاه ها استفاده کرد.
محمدی اظهار داشت: پالایشگاه بید بلند۲ یکی از بزرگترین پالایشگاه های گاز جهان و بزرگترین پالایشگاه گاز منطقه امکان استفاده از فلرهای نفتی را دارد.
وی ادامه داد: پالایشگاه گاز بیدبلند۲ روزانه قادر به جمع آوری و فراورش ۲ میلیارد فوت مکعب گاز را دارد.
مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب گفت: در سال ۹۷ قراردادی با هلدینگ خلیج فارس امضا شده تا گازهای شرق استان خوزستان را جمع آوری و به عنوان خوراک به پالایشگاه بید بلند خلیج فارس انتقال دهد.
وی بیان کرد: برای جمع آوری گازهای همراه نفت ۲۸ پروژه تعریف شده که تاکنون هشت پروژه از آن شروع شده است. وی گفت: در قرارداد دیگری با شرکت مارون مقرر شد گازهای مرکز خوزستان جمع آوری شود.
محمدی با اشاره به لزوم رعایت کامل مسائل ایمنی گفت: نفت یک صنعت پیچیده و پرریسک است اما تاکنون شاهد بروز حادثه خاصی مانند انفجارهای نفتی نبوده ایم.
وی افزود: صنعت نفت در تمام مراحل تولید نفت  مسائل ایمنی را با سخت گیری دنبال می کند ضمن آنکه در خوزستان انبارهای عظیم نفتی مانند بیروت وجود ندارد که نگران انفجارهای مهیب باشیم.
مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه نفت یک صنعت ملی است و باید همه کشور از آن منتفع شوند خاطر نشان کرد: در کنار تولید نفت باید مسئولیت های اجتماعی نیز مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: توسعه در هر حوزه ای نیازمند توجه به سه مقوله اشتغال، انتفاع اقتصادی و مسائل زیست محیطی است.
محمدی تصریح کرد: در گذشته این سه مولفه مورد غفلت قرار گرفته بودند و همین امر سبب شد که از توسعه پایدار فاصله بگیریم.

در طرح توسعه ۲۸ مخزن، انجام ۱۲۴ پروژه رو زمینی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی بر روی چاه ها پیش‌بینی شده است و با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه‌ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفت خیز جنوب شروع به کار می‌کنند و حجم فعالیت‌های این شرکت افزایش چشمگیری خواهد یافت. اعتبار مورد نیاز برای توسعه این مخازن حدود ۴.۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این حجم سرمایه‌گذاری در ایجاد فرصت های شغلی و بهبود فضای کسب و کار در استان تاثیر به سزایی دارد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار