۹۰ درصد جمعیت خوزستان، در وضعیت پرخطر کرونا

تاریخ انتشار: چهارشنبه 1 مرداد 1399 | 23:11 ب.ظ
۹۰ درصد جمعیت خوزستان، در وضعیت پرخطر کرونا زمان مطالعه: ۶ دقیقه سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در خوزستان منطقه سفید نداریم، گفت: ۱۹ شهر از ۲۷ شهر خوزستان که بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان خوزستان را دارند، در وضعیت بسیار پرخطر و پرخطر هستند. دکتر سیدمحمد علوی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: در دو هفته اخیر موارد بیماری به […]
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در خوزستان منطقه سفید نداریم، گفت: ۱۹ شهر از ۲۷ شهر خوزستان که بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان خوزستان را دارند، در وضعیت بسیار پرخطر و پرخطر هستند.

دکتر سیدمحمد علوی درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: در دو هفته اخیر موارد بیماری به ویژه موارد بستری در بیمارستان‌ها به شدت کاهش یافته است و اکثر تخت‌ها به ویژه تخت‌های ICU خالی هستند. پس از هفت هفته سخت و نفس‌گیر، کادر درمان نفسی کشیده‌اند.

به گزارش

نخبگان و به نقل از ایسنا، وی افزود: با این وجود، اوضاع شکننده است و نمی‌توانیم به کاهش آمار دلخوش باشیم. روز سه‌شنبه در سطح کشور رکور زده شد و تعداد موارد مرگ در کل کشور افزایش یافت بنابراین از نظر شیوع کرونا شرایط کنونی، وضعیت مناسبی نیست.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تمام مناطق خوزستان پرخطر هستند، تصریح کرد: ۱۹ شهر از ۲۷ شهر خوزستان که بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان خوزستان را دارند، در وضعیت بسیار پرخطر و پرخطر هستند. در خوزستان منطقه سفید نداریم و ویروس در تمام منطقه پخش شده است.

علوی ادامه داد: مردم به صحبت‌های مطرح شده در خصوص آماده‌سازی واکسن کرونا در آینده نزدیک اعتماد نکنند؛ فعلا واکسن یا داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد. تنها راهی که می‌تواند ما را در مقابل بیماری ایمن کند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در حال حاضر بهترین پیشگیری زدن ماسک است. اگر همه ماسک بزنند، می‌توانیم مطمئن باشیم که در مقابل بیماری ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به در پیش رو بودن ماه‌های محرم و صفر، افزود: مردم عزاداری امام حسین(ع) را جزو موارد لاینفک زندگی خود می‌دانند و در شرایط شیوع کرونا، این ایام برای ما نگران‌کننده است. پیش از این بابت مراسم عید سعید فطر نگران بودیم و مشاهده کردیم که پس از مراسم عید فطر، خوزستان در هفت هفته در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفت.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: ما خودمان را برای ایام محرم آماده کرده‌ایم و برای هر سناریو برنامه‌ای داریم؛ همان گونه که بزرگان ما برگزاری نماز جمعه را در شرایط شیوع کرونا منع کرده‌اند، اگر وضعیت بیماری به همین منوال ادامه یابد باید بزرگان در این زمینه نیز ما را راهنمایی کنند. اهم مسائل، سلامت است و باید تمام برنامه‌ها و عملکردها در راستای تضمین سلامت مردم باشد.

وی بیان کرد: خوشبختانه صحبت‌هایی در خصوص بسته شدن مرز شلمچه و چذابه در ایام اربعین حسینی(ع) مطرح است اما اگر مرزها باز شد و قرار بر برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع) شد نیز خودمان را آماده کرده‌ایم.

علوی افزود: همان گونه که در ماه رمضان، مراسم به صورت مجازی برگزار شد؛ مراسم روز عرفه نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، یکی از بهترین راهکارها برای کنترل بیماری، غربالگری و بیماریابی است اما بیماریابی زمانی ارزش دارد که بتوانیم همزمان با شناسایی، بیمار را ایزوله کنیم. در اوایل شیوع کرونا، قرنطیه خانگی مطرح شد اما عملا این برنامه موفق نبود زیرا بسیاری از مبتلایان یا افراد بدون علامت، در خانه ماندن را رعایت نکردند در حالی که این افراد می‌دانند که ناقل بیماری هستند و زمانی که در اجتماع حضور پیدا می‌کنند باعث انتشار بیماری می‌شوند. اگر از نظر حقوقی هم به این مساله توجه کنیم، کسی که باعث ابتلا به بیماری و مرگ دیگران شود، باید دیه پرداخت کند.

وی بیان کرد: در ابتدای شیوع بیماری گفته می‌شد که یک بیمار، سه نفر را مبتلا می‌کند اما امروزه رقم شاخص آر زیروی بیماری (R۰ value)، بین هشت تا ۱۰ نفر است.

علوی با اشاره به تاثیر گرما بر گسترش کروناویروس، عنوان کرد: یکی از تئوری‌های مطرح شده در مورد گسترش ویروس، استفاده مردم خوزستان از کولر بوده است. از طرف دیگر،  گرمای بی‌سابقه خوزستان باعث شده مردم در اماکن در بسته حضور پیدا کنند و تراکم جمعیت و میزان تماس در این اماکن افزایش یابد و انتقال موارد بیماری هم افزایش یابد.

وی گفت: ذرات این ویروس در دراپلت‌ها (قطرات تنفسی)، پنج تا ۱۰ میکرون است بنابراین این ذرات سنگین در فاصله ۱.۸ متری رسوب می‌کنند؛ یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا دراپلت است و گرما باعث تبخیر دراپلت‌ها می شود و این تبخیر شدید، باعث کوچک شدن اندازه دراپلت ها می‌شود و در این شرایط، دراپلت‌ها به ذرات آئروسل تبدیل و به صورت ذرات معلق در هوا پخش می‌شوند و بنابراین ویروس کرونا در فواصل طولانی‌تری منتقل می‌شود بدین ترتیب در شرایط گرما، انتقال هوابرد ویروس نیز رخ می‌دهد.

علوی افزود: در صورت حضور مردم در مراسم عزاداری در این گرما؛ انتقال هوابرد، افراد بیشتری را درگیر خواهد کرد و مجددا تعداد بیماران افزایش می‌یابند اما امیدواریم این اتفاقات برخلاف تصور ما، رخ ندهند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در خصوص وضعیت آب آشامیدنی استان خوزستان نیز گفت: مرکز بهداشت، یکی از مطالبه‌گرهای آب آشامیدنی سالم است و کلر باقی‌مانده و غلظت میکروبی، دو شاخص مهم آب آشامیدنی سالم از نظر مرکز بهداشت هستند.

وی بیان کرد: متاسفانه در نقاط زیادی از خوزستان به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه‌ای شهر، فاضلاب در سطح خیابان‌ها جاری است و لوله‌های آب غرق این فاضلاب‌ها هستند. با توجه به اینکه اکثر لوله‌ها دچار شکستگی هستند، این مساله باعث می‌شود که آب و فاضلاب مخلوط شوند و مردم، آب آغشته و آلوده به مدفوع انسانی را بخورند و در نتیجه، تمام عوامل میکروبی که از طریق آب منتقل می‌شوند، سلامت مردم را تهدید کند.

علوی افزود: هپاتیت A و B، التور و هزاران بیماری دیگر وجود دارد که می‌توانند سلامت مردم را به مخاطره بیندازند. یکی از راه‌های مهم انتقال، بیماری‌هایی هستند که از طریق آب منتقل می‌شوند بنابراین اگر آب آلوده شود قطعا سلامتی مردم مورد تهدید قرار می‌گیرد و اگر این اتفاق افتاد و بدن مردم ضعیف شد، مستعد ابتلا به کرونا می‌شوند.

وی گفت: یکی از مسائل عمده در خوزستان، آب و فاضلاب است و بارها مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز، در این خصوص شکایت و اعلام جرم کرده‌اند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: قطع برق نیز باعث آلودگی بیشتر آب می‌شود؛ اکثر منازل در استان خوزستان پمپ آب دارند و آب با فشار پمپ در اختیار مردم قرار می‌گیرد و با قطع برق و از کار افتادن پمپ آب، فشار منفی در لوله رخ می‌دهد و هنگام مکش آب، فاضلاب‌های اطراف لوله‌ها وارد لوله می‌شود و باعث می‌شود آب و فاضلاب در اختیار مردم قرار مردم بگیرد.

وی افزود: هر اداره یا کارخانه‌ای، کارشناسان بهداشت حرفه ای دارد و تمام کارهایی که در این اماکن رخ می‌دهد نباید از دید تیزبین کارشناس بهداشت پنهان شود. کرونا شرایط جدیدی ایجاد کرده و هر گونه کنترل در ادارات باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. اگر کسی در طول روز ماسک بزند اما در جایی که تجمع است ماسک را بزند، بیماری منتقل می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر خودداری از رهاسازی ماسک استفاده شده در معابر، تصریح کرد: گاهی اوقات مردم باورهای غلطی دارند به عنوان مثال، برخی فکر می‌کنند به دلیل اینکه به کرونا مبتلا شده‌اند، ایمنی دارند و دیگر مجددا به بیماری مبتلا نمی‌شوند. ابتدای شیوع بیماری فکر می‌کردیم حدود ۱۴ درصد احتمال ابتلای مجدد وجود دارد اما بعدها اعداد و ارقام متفاوت شد و برخی عنوان کردند که ایمنی ایجاد می‌شود و برخی خلاف آن را بیان کردند اما طبق بررسی وضعیت بیماران بدون آزمایش خوزستانی، حدود یک در هزار نفر احتمال ابتلای مجدد وجود دارد.

وی گفت: این عفونت مجدد، در حقیقت عفونت مجدد واقعی نیست و تنها طولانی شدن دوره بیماری است. برخی مبتلا می‌شوند و پس از ۱۰ روز فروکش علائم، مجددا دچار علائم می‌شوند. ما فاصله ببن دو مرحله را آزمایش نکرده‌ایم که ببینیم ویروس از بدن بیمار خارج شده و دوباره برگشته است یا خیر.

علوی بیان کرد: در خوزستان از مبتلایان به کرونا که دو آزمایش PCR منفی داشتند و بعد مجددا عفونت داشتند، تنها چهار نفر مشاهده شدند یعنی به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک نفر می‌تواند مجددا مبتلا شود اما این مساله نباید دلیلی بر ایمنی باشد. بسیاری از مبتلایان، مدت‌ها پس از بهبودی، ویروس را در بدن دارند بنابراین باید ماسک بزنند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص داروهای استفاده‌شده در درمان کرونا تصریح کرد: متاسفانه اکنون در سطح کشور، هر کسی می‌خواهد تجارب شخصی خود را روی بیماران پیاده کند، در حالی که درمان باید طبق پروتکل‌های کشوری انجام شود.

وی گفت: به بیمار گفته می‌شود که اگر داروی رمدسیویر ۶۰ میلیون تومانی را تهیه کند، بهبود می‌یابد و بیمار زندگی خود را می‌فروشد که دارو را تهیه کند و کار به داروهای تقلبی در ناصرخسرو کشیده می‌شود.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان افزود: درمان‌های متعددی وجود دارد که هنوز اثربخشی آنها اثبات نشده است؛ البته در خصوص پلاسمادرمانی گفته می‌شود به دلیل اینکه پلاسما حاوی آنتی‌بادی افراد بهبود یافته است، می‌تواند تا اندازه‌ای موثر باشد. اینکه برخی نیز فکر می‌کنند با اهدای پلاسما، آنتی‌بادی بدن آنها کاهش می‌یابد، چنین چیزی نیست.

علوی با اشاره به وضعیت کشندگی بیماری کرونا در خوزستان بیان کرد: با تلاش کادر درمانی، میزان کشندگی کرونا در خوزستان نصف متوسط کشوری است. جمعیت خوزستان ۵.۷ درصد جمعیت کشور است و موارد بیماری در خوزستان بیش از ۳.۳ برابر انتظار و موارد مرگ نیز دو برابر حد انتظار بوده اما موارد بهبودی، بیش از ۳.۴ برابر حد انتظار بوده است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: میزان موارد بحرانی بیماری نیز در خوزستان کمتر از ۵۰ درصد کشور بوده است. در خوزستان چهار برابر متوسط کشوری تست انجام داده‌ایم. میزان کشندگی ناشی از کرونا در خوزستان نیز ۳.۶ درصد بوده اما متوسط کشوری ۵.۷ درصد و متوسط جهانی ۷ درصد بوده است.

علوی با تاکید بر لزوم انجام مراقبت‌های بیماری‌های زمینه‌ای افزود: کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند باید به بیماری خود توجه کنند اما در غوغای کرونا، بیماری‌های زمینه‌ای فراموش شده‌اند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: امنیت غذایی به ویژه مصرف سبزی نیز در میان مردم خوزستان کم و مصرف نمک زیاد است و مصرف فست فود و کم‌تحرکی نوجوانان و جوانان بالا است. در این وضعیت، توجه به بیماری‌های غیرواگیر، ورزش و عدم مصرف نمک و فست فود می‌تواند آنها را از دام کرونا نجات دهد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار