رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

فریدون حسنوند : تقدیر از اقدام دولت روحانی در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

تاریخ انتشار: جمعه 6 اسفند 1395 | 01:22 ق.ظ
فریدون حسنوند : تقدیر از اقدام دولت روحانی در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری زمان مطالعه: ۳ دقیقه به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا ، فریدون حسنوند امروز پنجشنبه در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگرد و شورای اداری خوزستان ؛ حضور رئیس جمهوری در خوزستان را نشانه عزم و اراده ملی برای رفع دغدغه ملت ایران و مردم خوزستان دانست و افزود: پیرو دستورات رهبری مبنی بر یک حرکت […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا ، فریدون حسنوند امروز پنجشنبه در نشست مشترک کارگروه ملی مقابله با ریزگرد و شورای اداری خوزستان ؛ حضور رئیس جمهوری در خوزستان را نشانه عزم و اراده ملی برای رفع دغدغه ملت ایران و مردم خوزستان دانست و افزود: پیرو دستورات رهبری مبنی بر یک حرکت جدی برای حل مشکلات خوزستان، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز نشست های متعدد برگزار کرده است.
وی با اشاره به بحران گرد و غبار در خوزستان گفت: برای حل این مشکل نیاز است که برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اجرا شود که بخشی از این برنامه ها برای عملیاتی شدن نیاز به دستور رئیس جمهوری و مصوبات دولت و بخشی دیگر نیاز به مصوبات مجلس و اختصاص اعتبار دارد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، بازنگری در طرح های انتقال آب از سرشاخه رودخانه های کارون، دز و کرخه را خواستار شد و اظهار کرد:طرح های انتقال آب یک موضوع جدی است و بخشی از نگرانی خوزستانی ها از انتقال آب، با تشدید ریزگردها اکنون نمایان شده است.
وی با تاکید بر ضرورت تهیه طرح جامع منابع آب کشور افزود: منابع آبی کشور فاقد طرح جامع است و در صورت اجرای طرح های انتقال آب، جایگزین این طرح ها و خطرات احتمالی زیست محیطی باید در طرح جامع پیش بینی شود.
حسنوند همچنین توقف برخی طرح های فاقد مجوزهای زیست محیطی در حوزه آب و انتقال آب را خواستار شد و تصریح کرد: هم اکنون چندین طرح چند هزار میلیارد تومانی فاقد مجوزهای زیست محیطی و سازمان برنامه و بودجه در حال اجراست که توقف آنها می تواند گوشه ای از دغدغه های ما را برطرف کند.

عضو مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شوراس اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی رهبری باید تسریع شود، اظهار کرد: اقدام دولت یازدهم در عملیاتی کردن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری قابل تقدیر است زیرا تنها دولتی که همت کرد و در راستای دستورات رهبری، این طرح را به اجرا درآورد این دولت بوده است.
عضو مجمع نمایندگان خوزستان اضافه کرد:دولت با تامین کامل آب این طرح توسط وزارت نیرو و تامین اعتبار آن توسط سازمان برنامه و بودجه کار بزرگ خود را به پایان برساند.
وی همچنین تامین حقابه تالاب ها و رودخانه های خوزستان را از دیگر مطالبات مردم این استان دانست و گفت: تالاب های این استان که روزگاری محل گردشگری بودند، امروز خشک شده اند.

حسنوند سرعت بخشی تکمیل طرح آبرسانی غدیر، رهاسازی آب در برخی از دشت ها و زمین های فاقد آب را نیز از دیگر پیشنهادات نمایندگان استان عنوان کرد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش، اختصاص ۲ درصد از اعتبارات تولید نفت به خوزستان را خواستار شد و گفت: هم اکنون اختصاص ۳ درصد اعتبار از محل تولید نفت به استان های نفت خیز مصوب شده که دوسوم آن به استان های محروم و یک سوم آن به استان های نفتخیز تعلق می گیرد و عملا تغییری در شرایط گذشته نخواهیم داشت.
وی افزود: بر اساس پیشنهاد رئیس مجلس که قرار است به رئیس جمهوری ارائه شود و کمیسیون انرژی، وزیر نفت و ۱۳ استان آن را پذیرفته اند، در صورت اختصاص ۲ درصد اعتبارات تولید نفت به خوزستان بخشی از مشکلات این استان رفع می شود.
حسنوند اضافه کرد: اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار در تبصره ۴ بودجه سال ۹۶ نیز پیشنهاد شده است.
وی تاکید کرد: تهیه جدول زمانبندی انجام اقدامات و تعیین وظایف دستگاه ها، تشکیل ستاد اجرایی و عملیاتی در خوزستان با نظارت جهانگیری و با مدیریت یک نفر از اعضای دولت از دیگر مواردی است که مورد درخواست ما است.
حسنوند همچنین با بیان اینکه ایستادگی خوزستان در هشت سال دفاع مقدس برای این بود که انقلاب و ایران بماند، تاکید کرد: خوزستان سدی محکم در مقابل تهدیدی است که در آینده همه استان های کشور را تهدید کرده و در برخواهد گرفت و امنیت، اقتصاد و سلامت جامعه را در خطر قرار می دهد.
وی اظهار کرد: اگر از خوزستان فریادی بلند می شود، برای همه کشور است، مبادا دستخوش حوادث ناگوار شود.
به گزارش ایرنا طوفان گرد و خاک در هشتم بهمن ماه سالجاری، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در ۱۱ شهرستان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.
تاکنون وزیران نیرو و جهاد کشاورزی در چند نوبت برای بررسی این بحران به خوزستان سفر کرده و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری یک کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز مامور اجرای طرح های بیابان زدایی شده است.
رئیس جمهوری در سفر یکروزه خود به خوزستان امروز از کانون های گرد و غبار در جنوب اهواز دیدن کرد.
هیات دولت در روزهای اخیر ۳۰۰ میلیارد ریال برای مهار ریزگردها در کوتاه مدت تصویب و به وزارت جهاد کشاورزی نیز برای اجرا ابلاغ کرده است.
استان خوزستان از سال ۸۰ درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده اند ۳۵ درصد گرد و غبار این استان ناشی از کانون های داخلی است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار