استاندار خوزستان بربهره برداری گام نخست مترو اهواز تا ابتدای سال ۹۷ تاکید کرد

تاریخ انتشار: یکشنبه 18 تیر 1396 | 16:51 ب.ظ
استاندار خوزستان بربهره برداری گام نخست مترو اهواز تا ابتدای سال ۹۷ تاکید کرد زمان مطالعه: ۳ دقیقه استاندار خوزستان با بیان اینکه سرعت انجام کار در پروژه قطار شهری اهواز مورد تایید ما نیست گفت: گام نخست خط اول قطار شهری اهواز بر اساس برنامه ریزی ها و اعتبارات خوبی که پیش بینی شده باید تا ابتدای سال ۹۷ به بهره برداری برسد. به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا غلامرضا […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

استاندار خوزستان با بیان اینکه سرعت انجام کار در پروژه قطار شهری اهواز مورد تایید ما نیست گفت: گام نخست خط اول قطار شهری اهواز بر اساس برنامه ریزی ها و اعتبارات خوبی که پیش بینی شده باید تا ابتدای سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا غلامرضا شریعتی عصر شنبه در حاشیه بازدید از ایستگاه قطار شهری منطقه زیتون کارمندی اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه مترو اهواز از اردیبهشت سال ۱۳۹۴ به دلیل مشکلاتی به صورت کامل تعطیل بود اما با پیگیری مستمر توانستیم اعتبار مناسب برای ادامه کار را فراهم کنیم.
وی افزود: روند کار پروژه مترو اهواز کند بوده و مورد تایید ما نیست اما اکنون ریل گذاری آن آغاز شده و از مسئولان و شرکت مربوطه خواستاریم سرعت بیشتری به کار بدهند.
استاندار خوزستان ادامه داد: گام نخست ریل گذاری قرار است تا آذر امسال به پایان برسد و به صورت همزمان نیز کار تکمیل ایستگاه ها و برق رسانی نیز انجام شود.
وی گفت:در سال ۹۴ مبلغ ۳۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی برای تکمیل مترو اهواز پرداخت شد و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز که مصوبه سال ۱۳۹۵ بود به زودی به این پروژه اختصاص داده می شود.
وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۶ نیز ۶۸۰ میلیارد ریال برای این پروژه پیش بینی شده و سه هزار میلیارد ریال نیز اوراق مشارکت برای آن عرضه خواهد شد.
استاندار خوزستان بیان کرد: پیگیری لازم برای تامین واگن های قطار شهری به زودی انجام می شود تا همزمان با تکمیل گام نخست این پروژه، واگن ها را نیز در اختیار داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در این خصوص که چرا بر باقی ماندن شرکت کیسون در این پروژه اصرار می شود گفت: شرایط خاص خوزستان، سطح آب های زیر زمینی و بافت خاک، پروژه مترو اهواز را نسبت به سایر استان ها برای احداث مترو متفاوت کرده اما همه این موارد دلیلی برای کم کاری احتمالی شرکت کیسون نیست.
شریعتی ادامه داد: اصراری بر اینکه پروژه قطار شهری اهواز دست چه شرکتی باشد، نداریم اما مسائل قراردادی و فنی، ادامه آن و ادامه ندادن آن، به یک سری تمهیدات نیاز داشته و بروکراسی خاص خود را دارد که زمان بر است.
وی بیان کرد:ما مسئول اقدامات دولت دهم در خصوص پروژه مترو اهواز نیستیم اما اکنون درکار مردم مراعات هیچکس را نمی کنم چرا که هیچکس حق تضعیف حقوق مردم را ندارد.

استاندار خوزستان درباره پرداخت نشدن حقوق معوقه کارگران مترو اهواز توسط پیمانکار مربوطه گفت: ما مسئول پرداخت حقوق کارکنان قطار شهری اهواز نیستیم اما اداره کار و دیوان عدالت اداری می تواند به این امر رسیدگی کنند.
وی افزود: فشار لازم را برای پرداخت حقوق کارکنان قطار شهری به پیمانکار وارد می کنیم اما قانون نیز ساز و کارهایی برای این امر پیش بینی کرده است.

بر اساس این گزارش، خط یک قطار شهری اهواز به طول ۲۳ کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.
مجری متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال ۱۳۸۵ کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها حدود ۲۷ درصد پیشرفت دارد و به گفته مسئولان در ۲ سال گذشته پیشرفت کار تقریبا صفر بوده و کارگاه نیز تعطیل بوده است.
در جلسه ای که مرداد ۹۴ برای بررسی وضعیت مترو با حضور خندان دل معاون عمرانی وزیر کشور در استانداری برگزار شد، نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد ۹۴ مسئولان، اعلام کردند که قصد دارند شرکت کیسون پیمانکار این طرح را خلع ید کنند.
خندان دل در سفر ۲۴ فروردین ۹۶ به اهواز نیز مهلت یک ماهه ای برای حل اختلافات پیمانکار و کارفرما تعیین کرده بود.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان ۹۴ و پس از آن نیمه ۹۶ اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (۶ ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد.

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اسفند ۹۵ در سفر به خوزستان اعلام کرد: دولت برای اتمام طرح متروی اهواز ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد تا بر اساس تعهدات مسئولان اجرایی مترو این پروژه ظرف ۱۰ ماه آینده به بهره برداری برسد.

خط ۲ قطار شهری اهواز نیز با ۲۰ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه از شمال منطقه کیانپارس تا جنوب شرق اهواز (دانشگاه نفت) امتداد می یابد. کلیات این خط در سال ۱۳۸۸ در شورای عالی ترافیک تصویب و گام مطالعات آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار