دستاورد بزرگ نفت و گاز مارون در عرصه ایمنی خطوط لوله و تاسیسات

تاریخ انتشار: شنبه 27 آبان 1402 | 20:23 ب.ظ
دستاورد بزرگ نفت و گاز مارون در عرصه ایمنی خطوط لوله و تاسیسات زمان مطالعه: ۲ دقیقه اعتدال نخبگان – خطوط لوله انتقال و جریانی علاوه بر تاسیسات روزمینی در شرکت های بهره بردار همواره مورد بازرسی فنی قرار می گیرند تا معایب احتمالی شناسایی و اقدامات مقتضی در خصوص رفع این معایب صورت پذیرد؛ اما چه برنامه ای برای خطوط لوله زیر زمینی وجود دارد؟ پیش از این، خطوط لوله زیرزمینی […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان – خطوط لوله انتقال و جریانی علاوه بر تاسیسات روزمینی در شرکت های بهره بردار همواره مورد بازرسی فنی قرار می گیرند تا معایب احتمالی شناسایی و اقدامات مقتضی در خصوص رفع این معایب صورت پذیرد؛ اما چه برنامه ای برای خطوط لوله زیر زمینی وجود دارد؟ پیش از این، خطوط لوله زیرزمینی پس از حفاری های زمانبر و آماده سازی های پرهزینه مورد بازرسی قرار می گرفتند، اما با ارائه یک ایده و بکارگیری فناوری های نوین، کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون موفق شدند طی ۶ ماه، ۲ هزار و ۵۰۰ موضع مشتمل بر ۱۷ رشته خط لوله زیرزمینی  به طول ۱۴۶ کیلومتر را مورد ارزیابی قراردهند. این دستاورد می تواند به طرز شگفت انگیزی، ریسک عملیاتی این خطوط را کاهش و شرایط خطوط لوله زیرزمینی شرکت (که اتفاقا یا صادراتی اند یا پالایشگاهی) را  به نقطه مطلوب برساند. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون از کارکنان بازرسی فنی و خوردگی فلزات به ویژه تیم های عملیات و مهندسی خوردگی فلزات که با همکاری شرکت های دانش بنیان از این  فناوری ها به صورت علمی و با نتایج صحیح و قابل اتکا  بهره برده اند، تقدیر نمود و ابراز امیدواری کرد که با تداوم این روند و بررسی همه ۱۰۵۰ کیلومتر خط لوله زیرزمینی شرکت، ایمنی کامل برای همجواران تاسیسات، تامین و پایداری تولید تضمین شود.

روش های ارزیابی غیر مستقیم پوشش و ارزیابی سطح حفاظت کاتدی

رضا رضائی، سرپرست مدیریت امور فنی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون در تشریح روش های مورد استفاده در این پروژه گفت: ارزیابی غیر مستقیم پوشش  DCVG (PCM/ACVG) و ارزیابی سطح حفاظت کاتدی(CIPS) دو روش کیفی هستند که برای شناسایی نقاط پر ریسک و معایب خطوط لوله زیرزمینی تحت حفاظت کاتدی مورد استفاده قرار می گیرند. کاربر با گام برداشتن منظم در امتداد خط، پالس های الکتریکی را به زیر زمین و جداره لوله ارسال می کند. داده های دریافتی از پالس های برگشتی تحلیل و مواضع معیوب درصورت وجود شناسایی می شوند. شکل دستگاه و نحوه استفاده از آن، مشابه دستگاه های فلزیاب است!

یک حرکت نوآورانه: متناظرسازی داده های دریافتی

حسن غنیطوس، رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون، متناظرسازی داده های دریافتی از هر ۲ روش ارزیابی پوششDCVG و PCM/ACVG  و تطبیق آنها برای افزایش روایی و پایایی نتایج را اقدامی دانست که در این حجم، برای نخستین بار در سطح مناطق نفتخیز جنوب به انجام رسیده است. وی همچنین افزود: شاخص هایی همچون مقاومت خاک و حضور باکتری های SRB نیز به همراه این داده ها تحلیل می شوند تا اطلاعات دقیقی درخصوص سطح خورندگی آن به دست آید؛ این موضوع نقش مهمی در برنامه ریزی های ما ایفا می کند.

کاهش زمان بازرسی، سرعت عمل، دقت بالا و هزینه نسبتا پائین را می توان از مهمترین مزیت های استفاده از روش های مذکور برشمرد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار