رییس فراکسیون محیط زیست مجلس:

مدعی العموم در مورد قطع درختان خوزستان ورود کند/ وزیر راه و رییس مدیریت بحران پاسخگو مجلس باشند

تاریخ انتشار: یکشنبه 14 دی 1399 | 10:52 ق.ظ
مدعی العموم در مورد قطع درختان خوزستان ورود کند/ وزیر راه و رییس مدیریت بحران پاسخگو مجلس باشند زمان مطالعه: ۲ دقیقه اعتدال نخبگان: رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس قوه قضائیه در سال‌های اخیر روی محیط زیست حساسیت بسیاری داشته است، و خیلی از موارد را با جدیت دنبال کرده‌اند، امیدواریم در مورد قطع درختان پارک ملی کرخه نیز برخورد کنند. به گزارش نخبگان، سمیه رفیعی در گفت و گو با خانه ملت، […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان: رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس قوه قضائیه در سال‌های اخیر روی محیط زیست حساسیت بسیاری داشته است، و خیلی از موارد را با جدیت دنبال کرده‌اند، امیدواریم در مورد قطع درختان پارک ملی کرخه نیز برخورد کنند.

به گزارش نخبگان، سمیه رفیعی در گفت و گو با خانه ملت، در مورد قطع ۲۰۰۰ درخت در پارک جنگلی کرخه برای احداث سیل بند ماسه‌ای گفت: پوشش گیاهی خصوصا در قالب درخت و درختچه مهمترین سیل بند طبیعی است،چه سیاستی پشت این ماجرا وجود دارد که سیل بند طبیعی را از بین ببریم و به جای آن سیل بند ماسه‌ای احداث کنیم فعلا مشخص نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای افزود: اتفاقات ناگوار در پی بی توجهی مسئولان تکرار می‌شود، در اواخر سال ۱۳۹۷هزاران خانه در خوزستان به زیرآب رفت و خسارات شدیدی به مزارع کشاورزی مردم وارد آمد، بنابراین تصمیم گرفته شد تا برای جلوگیری از خسارات بیشتر در مناطق آسیب‌پذیر تدابیری اندیشیده شود؛ ساخت سیل بند از جمله اقدامات مصوب شده پس از وقوع سیلاب بود، اما این سازه که قرار است برای حفاظت از جان مردم بنا شود، حالا دلیلی بر آسیب رساندن به طبیعت و زیستگاه گونه‌ نادر گوزن زرد ایرانی و مزارع مردم شده است

وی ادامه داد: باید مسئولان مربوط به این پروژه از بنیاد مسکن، محیط زیست و منابع طبیعی توضیح دهند که مبنای این تصمیم گیری چیست آیا قرار است اتفاق اسفند ۱۳۹۷ تکرار شود؟! این اقدامات آیا براساس مطالعه و پژوهش کارشناسی صورت گرفته است؟

رفیعی تاکید کرد: مجری پروژه سیل‌بند بنیاد مسکن است، اما اسم سازمان «ستاد مدیریت بحران» در میان است وزیر راه و شهر سازی و رییس سازمان مدیریت بحران باید پاسخگو قطع درختان پارک ملی کرخه خوزستان به فراکسیون محیط زیست مجلس باشند و امیدوارم دلایل قانع کننده‌ای را ارائه نمایند.

وی تصریح کرد: در علم محیط زیست و اکولوژی به قطع یقین یکی از دلایل جاری شدن سیلاب، تخریب پوشش گیاهی است و الآن در کرخه عمدا این پوشش گیاهی از بین میروند مثال بارز نقض غرض؛ البته باید استدلال‌های کارشناسی شفاف بیان شده تا مبنای این اقدام مشخص شود.

نماینده مردم در مجلس یادآور شد: اگر هر ۲۰ مترمربع یک درخت یا نهال حساب کنیم احتمالا تاکنون ۴ هکتار تخریب ‌شده که ۲ هزار نهال و درخت را شامل می‌شود. شنیده‌ها حاکی از این است که اگر این طرح ادامه یابد بیش از ۳۰۰۰ درخت و نهال دیگر در حدود ۴ هکتار از جنگل‌ها تخریب می‌شوند

نماینده مردم تهران افزود: قطع درختان با دستور مقام قضایی متوقف شده اما ۴۵ روز بعد مسئولان پروژه توانسته از دادگاه رأی تبرئه بگیرند. آن‌ها در دادگاه عنوان کرده‌اند این طرح برای حفاظت از شهر شوش و مناطق مسکونی اجرا می‌شود و اعتبار آن تخصیص‌یافته است، رئیس قوه قضائیه در سال‌های اخیر روی محیط زیست حساسیت بسیاری نشان داده امیدواریم این رویه در برخورد با این قضیه همچنان وجود داشته باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی از جایگاه نظارتی خود آماده شنیدن دلایل مسئولان مربوطه در این مورد هست. طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، هرگونه تخریب غیرقابل جبران محیط زیست ممنوع می باشد. صیانت از قانون اساسی و عمل به آن وظیفه تمامی مسئولان کشور می باشد

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار