در خوزستان لازم است برای کنترل بیماری کرونا محدودیت‌های جدی اعمال شود

تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 آبان 1399 | 22:59 ب.ظ
در خوزستان لازم است برای کنترل بیماری کرونا محدودیت‌های جدی اعمال شود زمان مطالعه: ۶ دقیقه اعتدال نخبگان/ استاندار خوزستان گفت: با تعریف جدیدی که صورت گرفته است، فعلا در خوزستان، شهرستان قرمز نداریم و شهرهای ما نارنجی یا زرد هستند اما اعمال محدودیت ها را فعلا در اهواز و کارون خواهیم داشت. غلامرضا شریعتی در نشست خبری که امروز (چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه) به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص محدودیت‌های […]
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اعتدال نخبگان/ استاندار خوزستان گفت: با تعریف جدیدی که صورت گرفته است، فعلا در خوزستان، شهرستان قرمز نداریم و شهرهای ما نارنجی یا زرد هستند اما اعمال محدودیت ها را فعلا در اهواز و کارون خواهیم داشت.

غلامرضا شریعتی در نشست خبری که امروز (چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه) به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص محدودیت‌های سراسری پیرامون کرونا، اظهارکرد: همانطور که همه می‌دانید قرار است یک سلسله محدودیت‌های جدید و ویژه در کشور اجرایی شود. همچنین پیکی که اکنون در فصل پاییز همزمان با زمان سنتی برای سندروم حاد تنفسی است، فشار را بر سیستم درمان بالا برده و لازم است که حتما برای کنترل بیماری کرونا محدودیت‌های جدی اعمال شود. البته خدا را شکر استان خوزستان شرایطش نسبتا قابل قبول است و وضعیت استان نسبت به شرایطی که در بسیاری از استان های کشور ساری و جاری است، بهتر است، این شرایط به ویژه در یک هفته اخیر نسبت به یک هفته قبل رو به بهبود است و امیدواریم این روند را همچنان طی و وضعیت بهتری پیدا کنیم.

فعلا در خوزستان، شهر قرمز وجود ندارد

به گزارش نخبگان وی ادامه داد: البته با توجه به تصمیم گرفته شده برای اعمال محدودیت هایی در مراکز استان ها، مرکز استان خورزستان نیز جزو این محدودیت خواهد بود و این محدودیت ها به زودی اعلام خواهند شد. جلساتی پیرامون این موضوع داشته ایم و فردا نیز خواهیم داشت و روز جمعه هم جلسه نهایی برگزار می شود تا از روز شنبه این محدودیت ها اعمال شوند. فعلا در اهواز و کارون این محدودیت ها را خواهیم داشت که ان‌شاءالله اعلام خواهند شد. سایر شهرهای ما فعلا مشکل خاصی ندارند و با تعریف جدیدی که صورت گرفته است، فعلا در خوزستان، شهرستان قرمز نداریم و شهرهای ما نارنجی یا زرد هستند و همانطور که گفتم وضعیت به نسبت، قابل قبول است. همه نیز باید دست به دست هم دهیم تا شرایط پیش آمده بهبود پیدا کند. امیدوارم بتوانیم شرایط فعلی را حفظ و بهبود ببخشیم.

فروش کارخانه بوژنه به معنای فرار سرمایه نیست

استاندار خوزستان همچنین درباره فرار سرمایه‌ها و کارخانه بوژنه از استان خوزستان، گفت: بحث کارخانه ای مثل بوژنه را فرار سرمایه نمی دانم؛ اولا این که بوژنه را یک مجموعه دیگر خریداری کرده است زیرا صاحب آن زمین خود را به دلیلی دیگر می خواسته و قصد فروش آن را داشته است. یعنی علاقه مند به ادامه کار نبوده است و این به معنای فرار سرمایه نیست. زیرا خیلی از شرکت های چند ملیتی هستند که شرکت های دیگری را در کشورهای دیگر خریداری می کنند.

وی بیان کرد: به هر حال این موارد در نظام اقتصادی و سرمایه گذاری امر معمولی است و ممکن است یک شرکت توان رقابتش با هم نوعانش کم شود و شرکت بزرگ دیگری که توان داشته باشد، آن را خریداری کند و آن را رونق، گسترش و توسعه داده و به حرکت ادامه دهد. کما این که شرکت توسعه نیشکر یک شرکت تولید کننده MDF در اصفهان را خریداری کرده و در حال نصب است تا ظرفیت تولید MDF خود را بیشتر کند و این فرار سرمایه از اصفهان نیست، بلکه زمینه تولید و مواد اولیه در این جا بیشتر بوده است و به همین دلیل شرکت توسعه نیشکر که شرایط خود را در این زمینه مهیا می‌دیده و با من نیز مشورت کرده است، اقدام به انجام این کار کرد. یا حتی در حال خریداری کارخانه‌ دیگر از دماوند است. به هر حال کارهای خرید و فروش، امری معمول در سرمایه گذاری و سرمایه داری است و به معنای فرار سرمایه نیست. البته ممکن است مجموعه کارها و اقداماتی در استان، باعث دلسردی شود که باید این موارد را به حداقل برسانیم و مانع آن شویم. اما می خواهم بگویم در نظام سرمایه گذاری و سرمایه داری، این امر طبیعی است، مگر این که مستمر باشد و یک کارخانه ای از یک منطقه برود و چیزی هم جایگزین آن نشود.

در نظر گرفته شدن ۱۷۵ میلیون یورو برای فاضلاب اهواز

شریعتی همچنین درباره ریل‌گذاری صحیح جهت ایجاد شبکه آب و فاضلاب در اهواز و این که خیابان‌هایی در اهواز وجود دارد که به دلیل آماده نبودن شبکه آب و فاضلاب، قابل بهسازی نیستند، گفت: بحث آب و فاضلاب کوچه معروف “مش فاطمه” را حل کردیم و آماده بهسازی است و خودم نیز از این کوچه بازدید داشتم. در خصوص بودجه آب و فاضلاب نیز باید بگویم همه عزیزان تلاش کردند ۵۰ میلیون یورو برای اصلاح بحث فاضلاب اهواز گرفته شود و ۴۰ میلیون یورو فاینانس چین نیز برای شبکه تصفیه‌خانه فاضلاب غرب بود که منتظر ارسال یک نامه از سوی وزارت نیرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که امروز هم از طرف معاون وزیر نیرو با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، این نامه ارسال شد و ما آماده‌ایم و انتظار داریم که وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیک آخر را بزند و ال سی باز شود. پیمانکار تصفیه‌خانه غرب اهواز مشخص است و ان‌شاءالله شروع به کار کند و پروژه ظرف سه سال با ۴۰ میلیون یورو به اتمام برسد. برای ۵۰ میلیون یورو نیز قرارگاه خاتم‌ را به کار گرفته‌ایم و امیدواریم کار با جدیت و سرعت دنبال شود و به سرانجام برسد تا ۵۰ میلیون یورو سال بعد به استان بیاید. ضمن این که ۲۵ میلیون یورو نیز پیمانکار که قرارگاه خاتم باشد، در تعهد دارد که به عنوان ماده ۵۶ به استان بیاورد و سرجمع ۱۷۵ میلیون یورو برای فاضلاب اهوز طی مدت سه سال هزینه شود که به این صورت، حدودا ۶۰ درصد از اعتبار لازم برای فاضلاب اهواز تامین می‌شود. کار به صورتی برنامه‌ریزی شده است که حدود ۸۰ درصد از مشکلات فاضلاب اهواز و کارون حل شود. ان‌شاءالله مردم نتایج آن را لمس کنند و شیرینی این خدمت در نقاط مختلف اهواز و کارون لمس شود.

وی افزود: این ۵۰ میلیون یورو امسال و سال آینده محقق نمی‌شود، جز اینکه دولت پیشنهاد داد و مجلس محترم حمایت کرد. ضمن این که سپاس ویژه از مقام معظم رهبری دارم که علی‌رغم تمام فشارها و تنگناهایی که کشور داشت، باز به دلیل اهمیت مردم اهواز و خوزستان و همچنین اهمیت مساله فاضلاب برای مردم، قبول کردند که این ۵۰ میلیون یورو از صندوق کشور برداشت و این خدمات ارائه شود. ان‌شاءالله کار تا انتها پیش برود و به سرانجام برسد.

ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی طی چهار تا پنج در “سپیدار” اهواز

به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان همچنین درباره وضعیت منبع آب اهواز خاطرنشان کرد: در این زمینه به طور اساسی و به صورت مسکنی، یک راهکار داریم. ما یک میلیارد تومان را در اختیار بسیج سازندگی قرار دادیم تا ان‌شاءالله امسال بتواند در حد تعمیراتی که لازم است، اقداماتی برای منبع آب و حصیرآباد انجام دهد. کار شروع شده است و ان‌شاءالله به سرانجام برسد. البته استانداری، اداره کل مدیریت بحران و سپاه حضرت ولیعصر(عج) و همچنین بسیج سازندگی، راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها در حال کمک به انجام این تعمیرات هستند. حتی قرار شد یکی دو تپه که احتمال ریزش آن نیز است، جمع‌آوری شوند و خطر به حداقل برسد. کار اساسی و زیرساختی نیز توافقی بود که با وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی انجام شد. زمین نیز در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شده و سرمایه‌گذار انتخاب شده است و ضمانت‌نامه هم داده است. سرمایه گذار شروع به اقدام در بحث ایجاد زیرساخت در منطقه سپیدار کرده و قرار است حدود ۱۶۰۰ واحد مسکونی ظرف مدت چهار تا پنج سال بسازد. ضمن اینکه وام و تسهیلات آن نیز از طریق بانک مسکن در اختیار آن قرار خواهد گرفت و کار پیش خواهد رفت. اولویت ما ساخت ۸۳۰ تا ۸۴۰ واحد که به عنوان پهنه پرخطر در منطقه منبع آب و حصیرآباد هستند، است. مابقی را بر اساس در خطر بودن آن ها، انجام خواهیم داد. البته طبق مشارکت، سهم ما ۲۵۰ خانه است و مابقی متعلق به سرمایه‌گذار است. البته همین الان توافقی با وزیر راه و شهرسازی پیشاپیش انجام دادیم تا فردا مشکلی پیش نیاید که هم وزیر و هم سرمایه‌گذار پذیرفته‌اند که هر چه منزل از منزل‌های ساخته شده در طرح اقدام ملی را در منطقه سپیدار بخواهیم، در اختیارمان قرار بگیرد و در ازای آن نیز وزارت راه و شهرسازی موظف باشد، زمین را در هر نقطه از ایران که سرمایه‌گذار علاقه مند باشد و وزارت راه و شهرسازی در آن جا زمین داشته باشد، در اختیار آنها قرار دهد و این کار برای اهواز صورت می‌گیرد. امیدواریم این مشکل و معضل از اهواز رفع شود. ضمن این که مناطق منبع آب و حصیرآباد برای مردم اهواز به فضای سبز تبدیل می شوند و مردم این مناطق در محیطی امن‌تر و با آسایش بیشتر زندگی می‌کنند. همچنین مجموعه به صورتی است که پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی نیز دیده شده است.

معاونان استانداری نباید مورد حمله قرار بگیرند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به رتبه ۳۱ استانداری خوزستان در ارزیابی وزارت کشور و انتقادهایی که به معاونان استانداری وارد شده است، قصد تغییر در معاونت‌های خود را دارید؟ اظهار کرد: معاونان بنده از نیروهای خدوم و زحمتکش هستند که کمی زیر سایه چتر من نادیده گرفته می‌شوند و شاید اگر در استان‌های دیگر مشغول به فعالیت بودند، با کارکرد، وقت گذاری و زحمتی که می‌کشند، برجسته‌تر دیده می‌شدند و این مظلومیتی است که معاونان من با آن مواجه هستند. معاونان من در استان خوزستان، استانی با این همه مسائل و مشکلات نباید مورد حمله قرار بگیرند. البته این ردکننده و نقض‌کننده انتقاد، کوتاهی و غفلت در مورد معاونان و خود بنده نیست. اما آنچه در این مساله عنوان شد، فکر می‌کنم به نوعی معاونان من و استان مورد ظلم واقع شدند زیرا همه در استانداری زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند.

شریعتی بیان کرد: رتبه ۳۱ که استانداری خوزستان کسب کرد، در مورد خود دستگاه استانداری خوزستان و مواردی چون تعداد نیروهای قراردادی استانداری یا مدیریت سبز، مصرف سوخت و آب و برق در استانداری است و امتیازدهی نیز بیشتر در این زمینه‌ها بوده است، نه در زمینه‌های تخصصی. این رتبه نشان دهنده شاخص اقدامات اساسی و محوری ما نیست، بلکه مربوط به استانداری است و نه خود استان. به هرحال نقد کردن مشکلی ندارد اما هر کسی باید انصاف و وجدان را هم در نظر بگیرد و باید آیتم‌های این ارزیابی را بررسی کنند که آیا این رتبه‌بندی مربوط به مدیریت استان است یا به سایر آیتم‌ها مربوط می‌شود. این چیزها ممکن است به مردم ناامیدی دهد که این بد است و ممکن است از مواردی که به این امر مربوط نیست نیز سوء استفاده شود.

منبع: ایسنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار