تشکیل کارگروه ملی رفع موانع تولیدی واحد های صنعتی، ویژه خوزستان

تاریخ انتشار: شنبه 13 مهر 1398 | 02:05 ق.ظ
تشکیل کارگروه ملی رفع موانع تولیدی واحد های صنعتی، ویژه خوزستان زمان مطالعه: ۴ دقیقه به دستور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور انجام گرفت : تشکیل کارگروه ملی رفع موانع تولیدی واحد های صنعتی، ویژه خوزستان نشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خوزستان با حضور دکتر دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ‌ای وزارت کشور و دکتر زالی […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به دستور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور انجام گرفت :

تشکیل کارگروه ملی رفع موانع تولیدی واحد های صنعتی، ویژه خوزستان

نشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خوزستان با حضور دکتر دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ‌ای وزارت کشور و دکتر زالی پور دبیرکارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور برگزار شد .

به گزارش نخبگان و به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان : دکتر نظری رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان در این جلسه با بیان اینکه ۷۳ شهرک و نواحی صنعتی در استان وجود دارد اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱۹۷ پروانه فعال صنعتی با حجم سرمایه گذاری ۲۲ هزار میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۹۸ هزار و ۱۳۰ نفر در استان وجود دارد که اغلب در زمینه محصولات پتروشیمی ، فولاد ،نورد و سیمان ، شکر ، کاغذ، الکل و خمیرمایه و قطعه سازی فعالیت دارند.

دکتر امیر حسین نظری افزود: ۱۹۱۸ جواز تاسیس فعال را در دست اقدام داریم که میزان حجم سرمایه گذاری این واحدها ۷۳ هزار میلیارد تومان با اشتغالزایی ۷۹ هزار و ۴۰۰ نفر است. وی ادامه داد : در بین این واحدها پروژه های مهمی وجود دارد که در صورت راه اندازی نقش بسزایی در بحث ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی ایجاد خواهد کرد.

دکتر نظری راه اندازی پالایشگاه گاز بید بلند را از جمله طرح های مهم استان خواند و گفت : حجم سرمایه گذاری این پروژه ۳/۲ میلیارد دلار است که در زمینه جمع آوری گازهای فلر فعالیت خواهد داشت همچنین پروژه پتروشیمی مسجدسلیمان نیز از دیگر طرح های بزرگ می باشد که تاکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دکتر نظری با اشاره به خسارات ناشی از سیل اخیر در استان خوزستان بیان داشت : متاسفانه نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل اخیر استان به واحدهای صنعتی متحمل گردید.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارش از ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی استان اظهار کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری ۱۳۲۸ جلسه کارگروه فرعی و ۱۱۰ جلسه کارگروه استانی تشکیل که تعداد پرونده های مطروحه در این خصوص ۱۴۰۲ مورد بوده است که در این خصوص قریب به ۵۰ درصد مصوبات در ستاد تسهیل اجرا و مابقی نیز در حال اجرا می باشند.

رییس سازمان صمت استان خوزستان افزود: در خصوص تسهیلات فنی و اعتباری نیز در سال گذشته حدود ۳۵۲ پرونده بررسی و ۲۱۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت گردید همچنین در طرح تسهیلات اشتغال فراگیر روستایی نیز مجموعاً ۱۳۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت گردید.
دکتر نظری رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی ، فعال نمودن واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال و ادامه پرداخت تسهیلات و کمک های فنی اعتباری را از جمله برنامه ها و اقدامات این ستاد در استان عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ‌ای وزارت کشور نیز در این جلسه با اشاره به موافقت رئیس جمهوری با درخواست وزیران کشور و صمت در خصوص مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استانها، گفت: در صورت موافقت سران قوا از این پس مصوبات این ستاد برای همه دستگاه های اجرایی الزامی خواهد بود.

بابک دین ‌پرست اظهارداشت: وزارتخانه های کشور و صمت برای بهبود شرایط تولیدی و اقتصادی در کشور مصوبات قابل توجه ای را با حمایت رئیس جمهوری در سطح ملی دریافت کرده اند.

وی تاثیرگذارترین این مصوبات را تقسیط مالیات واحدهای اقتصادی از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه عنوان کرد و گفت: در تداوم تصمیم گیری های لازم به منظور بهبود فعالیت های تولیدی؛ رئیس جمهوری با نامه مشترک وزرای کشور و صمت در خصوص الزامی شدن مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استانها موافقت و در هفته جاری آن را به معاونت اقتصادی نهاد ریاست جمهوری ابلاغ کرد.

این مقام مسئول در وزارت کشور تصریح کرد: اجرایی شدن پیشنهاد این وزارتخانه ها منوط به موافقت شورای عالی اقتصادی سران قوا است تا قانونی و عملیاتی شود.

وی بیان داشت: با هماهنگی که صورت گرفته قرار است شان این ستاد در استانها جنبه ملی پیدا کند و از این طریق دستگاه های اجرایی ملزام به اجرای مصوبات خواهند بود. همچنین مقرر است کارگروه ویژه ایی برای استان خوزستان به منظور بررسی و رفع موانع تولیدی واحد های صنعتی و شرکت ها در نظر تا موضوعات آنها به صورت ویژه بررسی شوند .

دین ‌پرست با اشاره به بررسی ۲۰ واحد تولیدی استان در نشست مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان خوزستان بیان داشت: با تصمیماتی که در خصوص شرکت لوله سازی ماهشهر صورت گرفت پیش بینی می شود مشکل تولید این واحد اقتصادی با کارفرمای خود یعنی شرکت مهندسی توسعه نفت برطرف و کار تولید لوله های مورد نیاز برای پروژه های نفتی مجددا آغاز شود.

وی همچنین از صدور دستورات جدی برای صدور مجوزهای لازم برای تکمیل و بهره برداری شهرک صنعتی شماره پنج اهواز خبر داد و گفت: در این رابطه مدیران مربوطه برای انجام تعهدات خود توافق لازم را انجام دادند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ ای وزارت کشور ادامه داد: در زمینه مطالبات قطعه سازان از شرکت های مناطق نفت خیز جنوب و ملی حفاری ایران نیز جهت تهاتر بدی ها مالیاتی تولید کنندگان تصمیماتی گرفته شد و برای پیگیری مطالبات قرار است میزان بدهی ها به صورت شفاف به این معاونت اعلام شود.

دین پرست همچنین به موضوع گروه ملی صنعتی فولاد ایران را یکی از واحدهای بسیار مهم تولیدی کشور عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از سهام این گروه فولادی در اختیار بانک ملی است که نیاز است برای تادیه بدهی های آن به شبکه بانکی کشور ابتدا ارزشگذاری مجددی از سوی مالک آن صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید میزان بدهی های گروه ملی مشخص شود، افزود: موضوع بعدی که باید با اولویت دنبال شود ترمیم هیئت مدیره شرکت است تا به رفع مشکلات بعدی این گروه فولادی کمک بهتری شود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار