گزارش خبری و تصویری اعتدال نخبگان از بازارمیگو و ماهی اهواز

سفره های خالی از غذای دریایی

اسماعیل کشتکار
تاریخ انتشار: جمعه 4 شهریور 1401 | 16:13 ب.ظ
سفره های خالی از غذای دریایی زمان مطالعه: ۳ دقیقه میگوی تازه در بازارهای خوزستان این روزها از ۱۱۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این افزایش قیمت‌ها باعث کاهش استقبال مردم برای خرید آبزیان شده است. اعتدال نخبگان -اسماعیل کشتکار: با گرانی‌های اخیر قیمت آبزیان دریایی مانند ماهی و میگو نیز ثابت نبوده و افزایش چشمگیری داشته است و هر […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

میگوی تازه در بازارهای خوزستان این روزها از ۱۱۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این افزایش قیمت‌ها باعث کاهش استقبال مردم برای خرید آبزیان شده است.

اعتدال نخبگان -اسماعیل کشتکار: با گرانی‌های اخیر قیمت آبزیان دریایی مانند ماهی و میگو نیز ثابت نبوده و افزایش چشمگیری داشته است و هر روز بیشتر از دیروز از سفره‌های مردم فاصله می‌گیرد.

ماهی و میگو از غذاهای اصلی مردم خوزستان است که با توجه به بندری بودن این شهرها و هم مرز بودن با دریا انتظار قیمت ارزان آبزیان می‌رود ولی با افزایش قیمت اجناس و کالاها در چند وقت اخیر قیمت ماهی و میگو نیز به شدت افزایش یافته است. با ورود به بازار ماهی فروشان پایین بودن قدرت خرید شهروندان نسبت به ماه‌های گذشته به شدت آشکار و نمایان است و افزایش قیمت دلیل اصلی ناتوانی در خرید مردم است.

هر سال با شروع فصل گرما کمبود ماهی در بازار احساس می‌شود و همین کمبود یکی از دلایل افزایش قیمت ماهی است. تقریباً از اواسط تیرماه تا اواسط مرداد ماه به مدت یک ماه صید و صیادی در بنادر استان خوزستان ممنوع اعلام می‌شود و همین تعطیلی دریا مزید بر افزایش قیمت آبزیان است.ولی از پانزدهم مردادماه صید دریایی آزاد و لنج‌ها و قایق‌ها برای صید میگو و ماهی روانه دریا می‌شوند تا بعد از یک استراحت یک ماهه امرار معاش نمایند.

برای صید ماهی و میگو مجوز دریایی لازم است که هر قایق یا لنجی مجوز صید را داشته باشد. صیادان با لنج سه تا چهار شبانه روز و قایق داران یک شبانه روز در دریا مشغول صید میگو هستند. هر سال در فصل میگو بازار ماهی فروشان همیشه با استقبال خوبی برای خرید ماهی و میگو همراه بوده است ولی قیمت بالا و کیفیت نابرابر در مقابل قیمت بالای این آبزی مفید و سالم باعث شده است که استقبال همیشگی و چشمگیری صورت نگیرد. در حال حاضر قیمت میگو در بازار با توجه به سایز آن از ۱۱۰ هزار تومان (سایز متوسط) شروع شده و تا ۲۵۰ هزار تومان و شاه میگو تا ۴۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین قیمت پاک کردن هر کیلو میگو نیز بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان است.

قلیه میگو، میگو سوخاری، دمپخت میگو، دوپیازه میگو و پلو میگو غذاهای خوشمزه ای است که از این آبزی دریای طبخ می‌شود.

یداله چشم جهان فروشنده میگو گفت: علت افزایش قیمت میگو را بالا بودن قیمت یخ، مواد غذایی برای ملوانان، قیمت سوخت لنج و قایق، استهلاک شناورها، گران بودن وسایل صیادی و افزایش قیمت اجناس می‌دانند.

مهدی خدری صیاد ماهی و میگو گفت: صیادی و دریانوردی کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است. در گرما و سرما کیلومترها باید سوخت مصرف کرد تا بتوانیم به محل دلخواه برای صید ماهی و میگو رسید.وی گفت: صیادی مانند گذشته پر رونق و پر درآمد نیست و با هزینه‌های امروزی قطعاً قیمت ماهی و میگو نیز مانند دیگر اجناس افزایش داشته است.

علی حیدری شهروند هندیجانی گفت: قیمت میگو نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته است.وی افزود: میگو با سایز متوسط را سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار تومان خریداری کردیم ولی امسال همان میگو به قیمت ۲۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

محمد امین رحیمی دیگر شهروند هندیجانی در این باره گفت: گرانی ماهی و میگو باعث شده است که میزان خرید شهروندان خیلی کم شود. رحیمی اظهار داشت: ماهی و میگو در برنامه غذایی ما به حداقل رسیده است و شاید هفته‌ای یک بار بتوانیم از آن را خریداری و طبخ کنیم.البته صید ماهی و میگو از مشاغل سخت به شمار می‌رود و در گرما و شرجی طاقت‌فرسای تابستان و سرمای سوزناک زمستان و همچنین طوفان و امواج دریا شغلی واقعاً مشکل و سخت از آن ساخته است که هرکسی توان وارد شدن به این شغل را ندارد.


در ادامه عکس هایی از دریچه دوربین عکاس اعتدال نخبگان آقای «مسعود دیناروند»را با هم می بینیم:

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار