یادداشت اختصاصی اعتدال نخبگان

استحکام خانواده با فرزندآوری ممکن می شود

آذین بهرامی
تاریخ انتشار: شنبه 31 تیر 1402 | 02:17 ق.ظ
استحکام خانواده با فرزندآوری ممکن می شود زمان مطالعه: ۳ دقیقه اعتدال نخبگان – آذین بهرامی، کارشناس مامایی : در رابطه با جایگاه خانواده در تعالی بخشی جامعه و تربیت نسل های آینده ،خانواده تعریف ویژه ای در کارکرد اجتماعی دارد اما آنچه که بیش از پیش در تعریف خانواده می دانیم این است که موجب آسایش و آرامش جامعه می شود. خانواده برای تحکیم پایه های […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اعتدال نخبگان – آذین بهرامی، کارشناس مامایی : در رابطه با جایگاه خانواده در تعالی بخشی جامعه و تربیت نسل های آینده ،خانواده تعریف ویژه ای در کارکرد اجتماعی دارد اما آنچه که بیش از پیش در تعریف خانواده می دانیم این است که موجب آسایش و آرامش جامعه می شود. خانواده برای تحکیم پایه های اجتماعی و ایجاد یک جامعه با ثبات، پویا و با نشاط تشکیل می شود.

از سوی دیگر خانواده یک کارکرد درون خانواده ای دارد که سبب تحکیم بین خانواده، اقوام، صله رحم و تربیت فرزندان صالح می شود.تعریف ما از خانواده بسیار جامع تر و کامل تر از آن چه است که فرهنگ غربی ارائه می دهد و خانواده فقط شامل اعضای خانواده به معنای پدر، مادر و فرزندان نیست.

خانواده به مثابه بخشی از جامعه است که با هم ارتباط خونی و پیوندهای خانوادگی سببی و نسبی دارند و در واقع خانواده ای مطلوب است که صله رحم و امربه معروف در آن انجام می شود.

طبق آموزه های قرآنی اختلافات در بین خانواده ها قابل حل است و با حکمیت قرار دادن برخی از افراد فامیل میان زن و شوهر، می توان مسائل و مشکلات را حل کرد.

در رابطه با کارکرد خانواده در اجتماع لازم به توضیح است که خانواده باعث ثبات ملی و تقویت سرمایه های اجتماعی می شود و در واقع پیشرفت، تعالی و نشاط همه مرهون داشتن خانواده های مستحکم است که سبب کم شدن بزه و تقویت روح همراهی در جامعه می شوند.

امروزه برخی از اندیشمندان غربی که بازگشتی به فطرت دارند به کارکردهای خانواده که در آیات و روایات به زیبایی به آن ها اشاره شده است، اذعان دارند.

خانواده نهادی چند بعدی و پیچیده است که باید به تمام وجوه آن به قدر کفایت و متوازن توجه کرد. انتخاب برای تشکیل خانواده باید با برنامه ریزی صورت گیرد و در این زمینه باید فرهنگ سازی انجام شود؛ جامعه باید به سطحی از فرهنگ برسد که بداند ایمان و اعتقاد در تحکیم بنیان و تعالی بخشی خانواده بسیار موثر است.

ایمان و اعتقاد دو رکن اصلی تشکیل یک خانواده است و در جهت انتخاب درست همسر در بین جوانان باید فرهنگ سازی لازم با ساخت فیلم و سریال و تهیه بسته های مختلف تربیتی، فرهنگی، آموزشی و تبلیغی صورت گیرد.

داشتن مهارت زندگی، مرحله بعد از انتخاب است که باید والدین زوجین مهارت لازم را برای کمک به این خانواده های نوپا بیاموزند.

دختران و پسران باید مهارت های زندگی خانوادگی را فرا بگیرند تا برای ورود به زندگی مشترک اماده شوند.

امروزه در آموزه های ما شوهر داری که مسئله بسیار مهم و ظریفی است مورد مغفول واقع شده در حالی که آمریکایی ها مجلات زیادی در رابطه با شوهرداری تهیه و پخش می کنند.

زن محور وحدت و ایجاد آرامش در خانواده است و در واقع یک مسئله استراتژیک در بحث تشکیل خانواده است.در مقابل پسران ما نیز باید غیرت، همیت، تلاش و کوشش برای اداره یک زندگی و تعامل بین زن و شوهر را باید مورد توجه قرار دهند.

فرزند آوری نیز از دیگر موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود زیرا زوجین باید فرزندان صالح و سالم داشته باشند و این مولفه ها برای استحکام خانواده مهم است به همین علت و نیز بخاطر نمودار سنی جمعیت ایران که رو به پیری می باشد حضرت آیت الله خامنه ای با تاکیدبر این مساله ، بر اصل پویایی و جوانی جمعیت تاکید ویژه کردند.

استحکام خانواده با فرزندآوری ممکن می شود

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار