چهره های موثر وماندگار در تاریخ مسجدسلیمان

دكتر سعيد آژده
تاریخ انتشار: دوشنبه 1 فروردین 1401 | 14:26 ب.ظ
چهره های موثر وماندگار در تاریخ مسجدسلیمان زمان مطالعه: ۳ دقیقه دکتر سعید آژده- اعتدال نخبگان/ مسجدسلیمان نامی بلند در ویرانه های بی مدیریتی وبی کفایتی دارد؛ تاریخ این شهر سرشار است از کسانی که در ایجاد شرایط اسفبار فعلی آن نقش داشته اند و شهر باستانی مسجدسلیمان را که در روزهای نه چندان دور عروس خاورمیانه بود به عروسی عزادار تبدیل نمودند . اگر بخواهیم […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دکتر سعید آژده- اعتدال نخبگان/ مسجدسلیمان نامی بلند در ویرانه های بی مدیریتی وبی کفایتی دارد؛ تاریخ این شهر سرشار است از کسانی که در ایجاد شرایط اسفبار فعلی آن نقش داشته اند و شهر باستانی مسجدسلیمان را که در روزهای نه چندان دور عروس خاورمیانه بود به عروسی عزادار تبدیل نمودند .
اگر بخواهیم به کسانی که مسجدسلیمان را به این روز انداختند بپردازیم قطعا چندین کتاب می بایست نوشت اما یاد کردن از خادمین و کسانی که در سرنوشت شهر نقشی مثبت و تاثیرگذار داشته اند ، کار ساده تری است که به جهت قدر نهادن به این افراد باید به آن­پرداخت.

در این راه بنا بر پیشنهاد بسیاری از دلسوزان شهر ، چهره های تاثیر گذار و خادمین شهر و در ادامه چهره های شناخته شده شهر را در بخش های مختلف فرهنگی و هنری ، سیاسی، انتخاباتی، مدیریتی ، ورزشی، علمی، شناسایی و معرفی می کنیم که البته بزودی شرح کامل تری از این افراد و اقدامات و خدمات ماندگارشان وسایر چهره هایی که بعدا شناسایی خواهند شد بصورت کتاب به چاپ خواهدرسید.


۱بخش علمی، در بخش علمی نام هایی همچون دکتر امیدعلی کرمزاده استاد تمام ریاضی و دکتر بهرام عکاشه استاد زلزله نام های ماندگار در تاریخ شهر بوده وهستند در کنار اینها پروفسور زراسوند ، پروفسور امیدوار رضایی و پرفسور همایون یوسفی که این نام های آخر فارغ از جایگاه سیاسی شان چهره های علمی محسوب میشوند .

۲بخش سیاسی ، در بخش سیاسی نام دکتر محسن رضایی حالا دیگر به شناسنامه ای برای شهر مسجدسلیمان تبدیل شده است و در سالهای دور نیز مجید خان بختیار از چهره های سیاسی و بانفوذ وملاکین بزرگ بوده است.

۳بخش انتخاباتی ، در بین نمایندگان ومنتخبین شهر در ادوار مختلف ، محمدشهنی مصطفی نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی محبوبترین نماینده ادوار مختلف شهر و در بین اعضای ادوار مختلف شوراهای اسلامی شهر ، جهانشاه ارزانی عضو دوره دوم شورای اسلامی بیش از همه تاثیر گذار بوده اند.در این بخش امیدوار رضایی با چهار دور حضور در مجلس از تاثیرگذار ترین است .

۴بخش مدیریتی ، مسجد سلیمان کنونی بیش از هر چیز از مدیران اجرایی و سیاسی و نمایندگان خود آسیب دیده است و در بین مدیران ادوار مختلف بعد از انقلاب، سیدحمید حسن زاده بعنوان کسی که توسعه عمرانی شهر را کلید زد و دکتر سیدرسول صالحی که به توسعه همه جانبه عمرانی و شهرسازی شهر ادامه داد و با تهیه و تصویب طرح جامع در سال ۸۵ جابجایی شهر را لغو کرد، از معدود مدیران موفقی بودند که باعث حفظ شهر وجلوگیری از نابودی کامل آن شدند واتفاقا از محبوبیت مردمی برخوردارند . سومین شخص مهندس غلامحسین بابادی ست در شرکت نفت بسیار بر توسعه مدیریت تاثیر گذاشت .

۵بخش فرهنگی وهنری مسجدسلیمان هرچه در سایر بخش ها ناموفق بوده در فرهنگ وهنر موفق بود ، بهمن علاالدین ستاره بی بدیل خوانندگی ، سیدعلی صالحی ستاره بی بدیل وصاحب سبک شعر گفتار و موج ناب به همراه بزرگانی همچون هوشنگ چهارلنگی ، هرمز علی پور ، سیروس رادمنش ، آریا آریاپور ، بهمراه علی حافظی چهره مطرح موسیقی بوده وهستند. در داستان. ما منوچهر شفیانی ، بهرام حیدری ، قیاد آذرایین، فرهاد کشوری و یارعلی پور مقدم و…
در پژوهش استاد علی محمد بهرامی و فرشید خدادادیان را داریم؛ علی اسیوند و عزت الله مهراوران از بزرگان هنر محسوب میشوند.

۶بخش درمانی ، در این بخش نیز مسجدسلیمان چهره های مطرحی در سطح استان و کشور داشته است ، دکتر اسماعیل موسی پور ، دکتر فرامرز پازیار ، دکتررضا جباری و دکترامیدوار رضایی، دکتر همایون یوسفی از پزشکان مطرح مسجدسلیمان هستند.

۷بخش ورزش ، افتخارات شهر مسجدسلیمان در بخش ورزش بیشتر مربوط به سالهای دور است ، چهره هایی مانند علیرضا قریشی و نواب نصیر شلال در وزنه برداری ، صفرایرانپاک، بهزاد غلامپور و میلاد میداودی در فوتبال ، رسول صالح پور و ایرج طهماسبی در پینگ پنگ از چهره های مطرح ورزشی مسجدسلیمان در سطح کشور بوده اند.

۸- سخنوری ، تاریخ مسجدسلیمان سخنوری مانند محمد بهادری را فراموش نمیکند و در سالهای اخیر نیز افرادی همچون رضا عیدیوندی و سیدعلیرضا احمدپور عبدالحسین مهمدی،از جمله سخنوران مطرح شهر بوده اند.

در انتها باید به نام افرادی همچون امیرحسین ورناصری، ایرج بهادری ، شیرعلی اعتدالی ، حسین نجفیان،حسن آقا حاتمی نیز اشاره کرد که شاید در سرنوشت شهر تاثیر مثبتی نداشته و یا بعضا حتی چهره مورد وثوقی دربین مردم نداشته اند اما از نام های شناخته شده درتاریخ شهر مسجدسلیمان بوده و حداقل نقشی در عقب ماندگی شهر نداشته اند.

بزودی کتاب چهره های ماندگار تهیه و به چاپ خواهد رسید ، لذا ازهمه نخبگان شهر استدعا داریم دیگر چهره های ماندگار احتمالی تاریخ شهرمسجدسلیمان را با ذکر سرگذشت مختصر زندگی ، تحصیلات ، افتخارات ، خدمات ارزنده به مردم وشهر ، سوابق کاری به ادرس اینترنتی nokhbeganmis95@gmail.com ارسال نمایند.

سعید آژده – دبیر کانون نخبگان خوزستان

گرافیکی عکس : آذین بهرامی

  1. نخبگان   اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۲  

    ممنون ازلطف شما جناب ورناصری عزیز

  2. نخبگان   اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۲  

    سپاس از نظر پر مهر شما
    حتما اشاره خوبی نمودید جناب مولایی بزرگوار

  3. حمید ورناصری   اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲  

    دکتر آژده عزیز
    این اسامی به علاوه نلم خود شما در تاریخ بختیاری به یادگار خواهد ماند

  4. داریوش مولایی   اردیبهشت ۶, ۱۴۰۲  

    درود بر شما
    انشالله این روند باعث انگیزه در دیگران برای خدمت به بختیاری شودانصافا تاثیر گذار بود .نام چهره های خارج از کشور هم در کتاب فراموش نشود

  5. نخبگان   مهر ۵, ۱۴۰۱  

    این کمترین کاری بود که می توانستم برای استادبهرامی انجام دهم
    روحش شاد و یادش مانا

  6. آناهید بهرامی   مهر ۵, ۱۴۰۱  

    جناب آژده بزرگوار ممنون که نام پدر اینجانب را نیز در بخش فرهنگی شهر قرار دادید

  7. امید   خرداد ۸, ۱۴۰۱  

    کار ارزنده ای است امیدوارم سلایق شخصی را در ادامه کار دخیل نکنید تا اینجا چهره های معرفی شده همه براساس شایستگی انتخاب شدند

  8. داریوش   فروردین ۱۲, ۱۴۰۱  

    متن تاثیر گذار و اقدام جالبی است
    در کتاب نام منوچهر سخایی و بهنام محمدی و سردار حسین پور و… را میشود اضافه کرد

  9. پیمان عیدیوندی   فروردین ۴, ۱۴۰۱  

    کار زیبایی است
    به نظرم دکتر همایون یوسفی شاید پزشک حاذقی باشد اما چهره سیاسی موفقی نبود

  10. رضا ذیلایی   فروردین ۴, ۱۴۰۱  

    اقدام بسیار خوبی است و انتخاب ها نیز انصافا بی طرفانه و واقعی است ، این اقدام شما قابل تحسین است . کاش باعث ایجاد انگیزه درسایر نخبگان و مدیران وسیاسیون شهر شود که بدانند اعتبار اجتماعی بالاتر از مال دنیا و رضایت بالادستی ها و حفظ مقام است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار