افزایش ظرفیت واحد احیا مستقیم ارفع از چالش های موجود فرصت ساخت

تاریخ انتشار: چهارشنبه 1 دی 1400 | 23:17 ب.ظ
افزایش ظرفیت واحد احیا مستقیم ارفع از چالش های موجود فرصت ساخت زمان مطالعه: ۳ دقیقه اعتدال نخبگان/ هرچند که اجرای طرح افزایش ظرفیت زیرسقفی واحد احیاء مستقیم مطابق برنامه ریزی صورت گرفته این واحد، حدود ۳۵ روز توقف را برای این واحد داشت اما مدیریت درست شرایط سبب شد این توقف به هیچ عنوان در مسیر تولید شرکت وقفه ای ایجاد نکند و حتی هیچ تأثیری بر میزان فروش شرکت […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اعتدال نخبگان/ هرچند که اجرای طرح افزایش ظرفیت زیرسقفی واحد احیاء مستقیم مطابق برنامه ریزی صورت گرفته این واحد، حدود ۳۵ روز توقف را برای این واحد داشت اما مدیریت درست شرایط سبب شد این توقف به هیچ عنوان در مسیر تولید شرکت وقفه ای ایجاد نکند و حتی هیچ تأثیری بر میزان فروش شرکت نداشته باشد چرا که طبق گزارش عملکرد شرکت ارفع در کدال، از نظر تأمین آهن اسفنجی در دوران خاموشی، خط تولید کمبودی نداشت و از لحاظ ریالی متضرر نشد. همچنین با توجه به اینکه اثرگذاری مقداری و ریالی اجرای طرح افزایش ظرفیت واحد احیا با در نظر گرفتن اثرات مقداری و ریالی خاموشی ۳۵ روزه این واحد جهت آماده سازی طرح افزایش ظرفیت آهن اسفنجی تا پایان سال ۱۴۰۰ در بودجه سال این سال در نظر گرفته شده بود در نتیجه این اقدام حتی تغییری در پیش بینی های گذشته ایجاد نکرد و از لحاظ مقداری و ریالی محصول قابل فروش، پیش بینی های قبلی خود را محقق ساخت.

شرکت آهن و فولاد ارفع از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۰ یک واحد احیاء مستقیم (تولید آهن اسفنجی) به روش “میدرکس” و به ظرفیت اسمی۸۰۰ هزار تن در سال را احداث کرده و تاکنون به طور موفق راهبری کرد اما با توجه به نیازهای موجود، قصد افزایش ظرفیت واحد احیاء مستقیم را الزامی می دانست تا دست یابی به سقف حداکثری تولید را حاصل نماید و در نهایت پروژه بی نظیر افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی واحد احیای مستقیم از ۸۰۰ هزارتن به ۱.۲ میلیون تن در سال را به عنوان اولین تجربه در ایران و جهان با موفقیت اجرایی کرد. تامین مالی این طرح به صورت ۱۰۰ درصدی از منابع داخلی شرکت انجام گرفت و از هیچگونه تسهیلات بانکی و استقراضی استفاده نشد.

مهندسی اساسی پروژه افزایش ظرفیت، از ابتدای سال۱۳۹۸ توسط شرکت کوپه استیل ژاپن آغاز شد اما در ادامه به علت اعمال تحریم‌ها، شرکت ژاپنی از ادامه کار امتناع کردند و ادامه فعالیت های مهندسی اساسی و انجام طرح تفضیلی توسط مهندسین ایرانی انجام شد. واحد تولید آهن اسفنجی شرکت، برای اجرای پروژه افزایش ظرفیت در تاریخ ۱/۷/۱۴۰۰ متوقف شد و مدت زمان این توقف برای انجام عملیات اجرایی ۳۵روز برنامه ریزی شده بود که تمامی مراحل کار طبق برنامه با موفقیت انجام شد.

نکته مهم اجرای پروژه این است که در فاز زمانبندی به گونه ای برنامه ریزی شد تا توقف عملیات واحد احیای مستقیم، با تعمیرات اساسی(over Hall)۱۰ساله و در زمان اعمال محدودیت انرژی ( قطعی برق در بخش صنعت کشور) همزمان شود که اجرای به موقع این طرح عظیم در این مقطع زمانی، علاوه بر هم‌پوشانی بخش زیادی از هزینه ها، صرفه جویی مالی چشمگیری به همراه داشته و عملا از چالش های موجود فرصت ساخت.

با توجه به بهره برداری از واحد احیاء مستقیم و به منظور حداقل نمودن زمان توقف کارخانه، طی بررسی های انجام شده، لیست کلیه فعالیت های قابل انجام قبل از توقف و فعالیت های دارای ریسک کمتر که امکان اجرا در زمان بهره برداری از پلنت احیاء را دارا بودند، تهیه و در بازه زمانی مورد نیاز جهت تامین و تدارکات، برنامه زیری و اجرا شد. پس از آزمایشات آنالیزهای انجام شده، آهن اسفنجی به عنوان محصول خروجی طرح افزایش احیاء از کیفیت بسیار مطلوب برخوردار است که این ویژگی بر کمیت و کیفیت محصول نهایی (شمش فولادی) تاثیر به سزایی خواهد داشت.

از آنجایی که اجرای چنین طرحی برای نخستین بار انجام می شد، به منظور بومی سازی، ثبت و ضبط دانش و تجربیات ارزشمند حاصل شده و نیز بهره برداری های کلیه فعالیت های انجام شده، از ابتدا تا انتهای پروژه مستندسازی شده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار