سکوت مردم / شرایط امنیتی استان ملک محمد مکوندی

تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 تیر 1400 | 14:20 ب.ظ
سکوت مردم / شرایط امنیتی استان ملک محمد مکوندی زمان مطالعه: ۴ دقیقه   ?در ابتدا باید گفت خوزستان نگین طلایی کشور است و این نگین درخشان تنها در ایرانی یکپارچه هویت پیدا می کند و می درخشد ولو غیر. هیچ اجنبی و یا افراد متاثر از انها جرئت و جسارت بیان شعار خوزستان جدای از ایران را ندارد. چرا که مردم در کنار نیروهای حافظ امنیت ملی […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

 

?در ابتدا باید گفت خوزستان نگین طلایی کشور است و این نگین درخشان تنها در ایرانی یکپارچه هویت پیدا می کند و می درخشد ولو غیر. هیچ اجنبی و یا افراد متاثر از انها جرئت و جسارت بیان شعار خوزستان جدای از ایران را ندارد. چرا که مردم در کنار نیروهای حافظ امنیت ملی برای یکپارچگی کشور بصورت تمام قد حضور دارند.

?متاسفانه باید پذیرفت، مدتها است استان خوزستان حالت امنیتی به خود گرفته، بطوریکه مطالبات و اعتراضات معمولی مردم اعم از اقتصادی، شغلی، رفاهی، معوقات حقوق، و اخراج کارگران، و یا انتقاد از ضایع شدن حقوق اجتماعی و اقتصادی مردم خوزستان توسط نویسندگان و کنشگران اجتماعی و سیاسی و مطبوعات محلی، امنیتی تلقی می شد و تحت عناوین مختلف با انها مقابله می شد و محدودیت ایجاد می کردند. جوی بوجود امده بود که خیلی از مردم خوزستان و بسیاری از رسانه ها بدلیل کنترل های نسبی سیاست های امنیتی حاضر به ریسک و تبعات بعدی ان نبودند که البته باید به انها حق داد، چون مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد. بنابراین برخلاف خیلی از استانها، مردم استان و رسانه ها، توان مطالبات حقوقی، قانونی، مدنی و زیستی مردم خوزستان را نداشتند و در نتیجه نتوانستند در قالب اعتراضات مدنی ورسانه ای به نحو احسن از حقوق مشروع استان دفاع نمایند.
?مسئولین عالی کشور بدلیل نداشتن برنامه توسعه همه جانبه و متوازن براساس طرح امایش سر زمین از اغاز حکومت جمهوری اسلامی تا کنون، کشور را بصورت ملوک الطوایفی و قجری اداره می کردند. در نتیجه هر گروه و یا هر استانی لابی قدرتمند تری در دولت ها و حاکمیت داشت، بدون توجه به منافع ملی و برنامه های توسعه محور همه جانبه، اقدام به اجرای پروژهای غیر کارشناسی در مناطق و استان های خود که فاقد قابلیت و مزیت لازم برای انجام ان پروژه ها بود، کردند و علاوه بر اتلاف ثروت کشور، سایر استانها را هم تخریب نمودند. اثار و تبعات این اقدامات غیر علمی وغیر کارشناسی امروز درخوزستان و در اینده نزدیک در سایر مناطق کشور خود را نشان خواهد داد.تاکید چند باره بر این موضوع به منظور اهمیت موضوع و اینکه ملکه ذهن انها شود.
?خوزستان بدلیل نداشتن اهرم قدرت درحکومت و مراکزتصمیم گیری در دولت ها، مورد ظلم بیشتر قرار گرفت و نه تنها توجه جدی به ان نکردند، بلکه انچه خدا به این استان داده بود مثل اب و نفت و گاز و …را هم بردند.و نگاهی به اثار مخرب ان نکردند.از این سو وجود جو امنیتی در استان هم مزید بر علت شد تا مردم و رسانه ها نتوانند اعتراضات خود را در قالب روش های مدنی و رسانه ای نشان دهند.در نتیجه زخم ها کهنه شدند واکنون بصورت یکجا سرباز کردند، و بلای بزرگ و خانمان سوز بی ابی، بر داشت نفت و گاز حتی بدون پرداخت یک ریال بابت جبران تخریب های زیست محیطی استفاده از سایر منابع استان بدون توجه به حقوق مردم، تنها و تنها در سایه سکوت امنیتی به استان ما تحمیل شد.
?پایان این قصه خشک شدن رودخانه هاو تالابها، تخریب اراضی کشاورزی، بحران کم ابی و بی برقی نداشتن بهداشت ودرمان و اموزش و پرورش درست و حسابی، نبود سیستم دفع فاضلاب وابهای سطحی، فقر و بیکاری، زباله گردی، خودکشی و نا امیدی، نبود امکانات رفاهی و دانشگاهی مناسب وغارت ثروت خوزستان بود، *که باعث شد کاسه صبر مردم لبریز شود. حق این بود که سیستم امنیتی، کنترل و نظارت خود را بر عملکرد غارتگران اب و منابع خوزستان ومنافع حاصل از ان برای انها، متمرکز می نمود، که با تصمیمات محرمانه و بدور از چشم مردم خوزستان بعنوان نامحرمان نظام، طبق گفتار ان “سردار خام و پر مدعا” همه چیز این استان را بردند و تنها شعارهای توخالی و مشتی تعریف و تمجید های قلابی به مردم استان خوزستان تحویل دادند.اقای نوربخش،این هزار میلیاردتومان را هم همچون هزاران میلیارد دیگر که قبلا به استان خود تخصیص داده اید، ببرید خرج اتوبان شمال و گیلان استان عزیزت نمایید. ما این بار زیر بار صدقه های این چنینی نخواهیم رفت*. تکرار اجحافاتی که بر خوزستان رفته.برای این است که در در اذهان مسئولین جا بیفتد.و ملکه ذهن شود.
?اکنون معضلات استان خوزستان با اقدامات رفرمی و مقطعی حل نخواهد شد. ما از محضر مقام معظم رهبری استدعا داریم که با حکم حکومتی برای یک دوره ۵ ساله یابیشتر میزان ۵ درصد از فروش نفت را خارج از اعتبارات معمول، زیر نظر گروهی متخصص و کارشناس برای جبران خسارات وارده به خوزستان صادر فرمایند.
این مطلب را انقدر تکرار خواهم کرد تا هم مسئولین استانی که بدلیل ترس از دادن مسئولیتشان جرئت بیان انرا ندارند، درمقابل خواست مردم جسارت پیدا کنند و پیگیر سهم اساسی از پول نفت برای عمران استان شوند.و هم دولت های اینده بدانند که معضلات خوزستان با تخصیص اعتبارات معمولی و اقدامات مقطعی قابل حل نیست و هم اینکه مردم خوزستان این بار تا زمانی که حقوق از دسته رفته انها جبران نشود ارام نخواهند نشست.
? *مجلس انقلابی اگر واقعا ملی می اندیشند وتفکر منطقه ای ندارند باید تمام مجوزات به ناحق صادر شده مربوط به برداشت اب، غیر اب شرب از سرچشمه رودخانه های خوزستان را باطل نمایند*
?نهادهای امنیتی واطلاعاتی خود و خانواد و فامیل وخویشاوندانشان دراین استان زندگی می کنند وضعیت اسفبار مردم را مشاهده می نمایند. باید درک کنند استانه تحمل مردم خوزستان به سرامده، وجود این همه مشکل و گرمای طاقت فرسا زندگی را بر همه سخت نموده است. *سیستم و نظام جمهوری اسلامی انقدر مقتدر و توانمند است که در مقابل اقدامات مخرب چند جوان که انهم به خاطر فقر و بدبختی و نبود شغل و درامد، جذب بیگانگان شده اند، بایستد.* باید *به خواسته های مشروع مردم در قالب تظاهرات مدنی و یا تجمعات مردمی به دیده احترام نگریست و انرا از دایره امنیتی خارج نمود*.مردم قدر شناس هستند، انها حتی اقدامات معمولی نظیر ابرسانی توسط سپاه و ارتش و نیروی انتظامی را پاس می دارند. *نباید جرئت و جسارت اعتراض قانونی مردم و کنشگران اجتماعی و سیاسی و ژورنالیست ها و سایت ها و روزنامه های محلی را محدود می کردیم، تا در سکوت امنیتی مردم استان، این بلا ها و ظلم اشکار بر خوزستان وارد شود*. انتظار مردم خوزستان این است:اینک که برادران امنیتی واطلاعاتی شاهد ظلم اشکار بر مردم استان خود هستند، به کمک مردم استان وسایر مسئولان استانی بشتابند و همگی در یک روند مستمر و تاثیرگذار و مدنی برای جبران خسارت وارد به استان همقدم وهمگام شوند. مردم و رسانه ها هم مواظبت نمایند تا سواستفاده ای از مطالبات واقعی انها توسط اخلال گران نشود.اگر خود مواظبت نکنیم، *پیگیری مطالبات همچون گذشته ابتر خواهند ماند‌*.

*مطلوب نمودن شرایط اقتصادی و رفاهی و اجتماعی استان مهمی همچون خوزستان، باعث ایجاد امنیت پایدار در کل کشور خواهد شد. خوزستان قلب ایران است، نگذارید این قلب از کار بایستد*

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار