تراز تجاری خوزستان و جمهوری اسلامی نوشتاری دردمندانه خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشتاری از ملک محمد مکوندی : خوزستان را دریابید!

تاریخ انتشار: جمعه 25 تیر 1400 | 17:57 ب.ظ
تراز تجاری خوزستان و جمهوری اسلامی نوشتاری دردمندانه خطاب به رهبر معظم انقلاب  نوشتاری از ملک محمد مکوندی : خوزستان را دریابید! زمان مطالعه: ۸ دقیقه با کسب اجاز از محضر جنابعالی تصمیم گرفتم با صراحت و صداقت لری مطالبی را جهت اسحضار بیان نمایم. و قضاوت را به تاریخ و حضرتعالی بسپارم. ممکن است سوالی در اذهان متبادر شود که چرا مقام معظم رهبری را به قضاوت طلبیدم؟ برای این است که مطالبات منطقی، مستدل و عادلانه مردم نجیب خوزستان […]
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

با کسب اجاز از محضر جنابعالی تصمیم گرفتم با صراحت و صداقت لری مطالبی را جهت اسحضار بیان نمایم. و قضاوت را به تاریخ و حضرتعالی بسپارم. ممکن است سوالی در اذهان متبادر شود که چرا مقام معظم رهبری را به قضاوت طلبیدم؟ برای این است که مطالبات منطقی، مستدل و عادلانه مردم نجیب خوزستان در قالب و روش های مدنی وبه صور مختلف طی سال های گذشته و در زمان دولت ها و مجالس مختلف اعم از اصلاح طلب و اصول گرا به روسای جمهور و مجلس و سایر مقامات مسئول بیان ودرخواست گردید، اما متاسفانه گوش شنوایی برای حل مشکلات اساسی خوزستان وجود نداشته است.
?انچه که از روسای جمهور، وزرا، دولت ها و مجالسیان شنیده می شد تنها تعریف های زبانی و نه اعتقادی ازمردم غیور و سرافراز خوزستان و قول و وعده های توخالی بود. و *انچه که از خوزستان مانده است، سرزمینی خشک و روخانه هایی که با مجوزهای محرمانه اب انها را شبانه برداشت می کنند و در حال خشک شدن هستند. مرگ‌ تالاب هایی که تنظیم کننده اکوسیستم منطقه ای و منبع اقتصادی اقشار زیادی از مردم است، هورالعظیمی که روزگاری شاهد شجاعت و شهادت بهترین فرزندان این مرز و بوده ونقشش را در عملیات مختلف دوران دفاع مقدس به خوبی ایفا کرده است ولی اینک شرمنده همنشینان همیشگی خود، گاومیش هایی است که سالیان سال با انها مانوس بوده و نمی تواند از انها پذیرایی کند. پرندگانی که با چشم گریان ولبانی خشک با هورالعظیم وهور شادگان خداحافظی می کنند.*

?بحث خود را با شعری از شاعر ماندگار و بزرگ بختیاری *مرحوم داراب افسر بختیاری تحت عنوان مناظره داراب با خدای متعال* اغاز
می کنم که حرف دل مردم خوزستان در شرایط حاضر است و با بحث اصلی و عنوان مقاله یعنی تراز تجاری و صورت حساب سود زیان خوزستان با نظام همخوانی دارد.
ای که روزی همه خلق ز انبار تونه/اسمونها و زمین کرده کردار تونه.

ئی همه نقش و نگاری که منه دنیا هد/ همه از پرتو یک جلوه ز دیدار تونه
افتو ئی همه نوری که اتاوه به زمین/مختصر ذره ای از تابش رخسار تونه

عرش فرش کردی و قلیون نهادی گرلو/ هرچه ورمون اکنن پای همه ازار تونه

*گدیه روز قیامت ز لر ایخوم مو حساو/ تو چه دادیس، هو چه داره، چه بدهکار تونه*

*کر یارونه اتومبیل سواری دادی/ منکر بیدنته، لر که طرفدار تونه*

?دو بیت اخر شعر شاعر سرافراز بختیاری را بهانه قرار می دهم و می خواهم بعنوان یک ادم منصف و بی طرف عرض کنم جمهوری اسلامی چه به خوزستان داده و چه از ان گرفته است.صورتحساب سود و زیان و تراز تجاری بین طرفین چگونه است. می خواهم‌ بگویم به قول داراب افسر بختیاری،به استانهای نورچشمی اقایان وزرا و دولت ها و مجالس همه چیز دادند. محرمانه و شبانه مجوز برداشت اب از سرچشمه های رودخانه های خدادادی خوزستان را صادر نمودند و زمین های دشت حاصل خیز خوزستان را که با توجه به شرایط اب هوایی و کشت چهار فصل می توانست غذای دو کشور با جمعیت ایران را تامین نماید به زمین های لم یزرع تبدیل نمودند.با پول نفت و
گاز خوزستان، اتوبان ، مترو، راه اهن، ببمارستان و بهداشت عالی،، سرانه فضای سبز و اموزش و پرورش با فضای عالی، دانشگاه های انچنانی، اب و برق و گاز و تصفیه خانه های فاضلاب، پارک و امکانات رفاهی ، کارخانه های خارج از مزیت اقتصادی در ان مناطق احداث و ایجاد نمودند. (مثل فولاد مبارکه که یک صنعت اب بر است و نیاز به اب و مواد اولیه وارداتی دارد که اصفهان هیچ کدام از انها را ندارد، از خوزستان و هرمزگان و بوشهر و سیستان و بلوچستان که همگی در حاشیه ابهای نیلگون خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته اند و دارای اب فراوان دریا هستند و هم بنادر بزرگ برای وارادات سنگ اهن دارند تا هزینه حمل زمینی مترتب بر سایر هزینه ها نشود، این امتیاز گرفته شده و به اصفهان برده اند. اتفاقا این طرح قبل از انقلاب براساس مزیت ها و قابلیت های منطقه ای برای استان هرمزگان تعریف شده بود.با نفوذ اصفهانی ها در مراکز قدرت در دولت و مجلس از انها ربوده شده و به اصفهان برده شد) و حال با اعمال نفوذ در مراکز قدرت و با مجوزهای محرمانه و با عملیات مخفیانه از سرچشمه های روخانه های خوزستان اب انرا تامین می کنند،، و رودخانه های خوزستان را خشک کرده اند. تالاب ها همانند هورالعظیم و تالاب شادگان و سایر تالاب های خوزستان را خالی از اب نمودند تا گاو میش هایش به عزا بنشینند و دل هر انسان ازاده ای را بدرد اورند و به جای اشک، خون گریه کنند. اما ان استانها همچنان ناشکر هستند ( کریارونه اتوموبیل سواری دادید/منکربیدنته، لر که طرفدارتونه) ولی این خوزستان است که همچنان پس از گذشت ۴۲ سال از عمر انقلاب و تحمل صدمات ۸ سال جنگ تحمیلی باانهمه ویرانی و خرابی و شهادت بهترین فرزندان خود هنوز هم با کمری خمیده اما اراده ای استوار همچنان حمایت خود رااز نظام ادامه میدهند. حتما مراسم تشییع جنازه سردار سرافراز اسلام، سردار سلیمانی را در اهواز مشاهده نموده اید. به فرموده حضرت امام، خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است (به قول داراب افسر بختیاری لر و عرب و سایر اقوام خوزستانی اتومبیل نداده طرفدار تونه) اما حیف که مسئولین قدر این همه کرامت شرافت مردم خوزستان را ندانستند.

?با اجازه حضرتعالی می خواهم تراز تجاری و صورت حساب سود و زیان مبادلات اقتصادی خوزستان و نظام جمهوری اسلامی را جهت ارزیابی و اگاهی مسئولین و قضاوت تاریخ و حضرتعالی مورد محاسبه قرار دهم انچه مقام رهبری بفرمایند اطاعت امر است.
?ا- نفت و گاز خوزستان را بعنوان منابع ملی برداشت می کنند و هزینه عمران و ابادانی کشور می نمایند با ان تونل، ازاد راه و اتوبان و جاده های مختلف *از جمله اتوبان های شمال را می سارند که یک وقت خدای ناکرده مسئولان و خانواده های محترمشان برای رفتن به شمال و استفاده از دریا و جنگل و ویلایی انچنانی دچار مشکل نشوند*.اما هیچ مجلس و دولتی حاضر نشد *حتی ۵ درصد از این در امد را نه به خاطر عمران خوزستان* بلکه بابت خسارات و تخریبی که برداشت نفت و گاز بر محیط زیست.کشاورزی و دام پروری استان وارد می کند و باعث بیمارهای تنفسی و سایر عوارض جسمی می شود. تخصیص بدهند. نتیجه برداشت نفت و گاز استان سبب ایجاد گسل و فاصله در طبقات زیرین زمین می شود که زلزله های متعدد در شهرهای نفت خیز خوزستان حاصل ان است باعث ایجاد باران های اسیدی، افزایش عاصم و الرژی، باعث بوهای نامطبوع در اکثر شهرهای خوزستان، بیماریهای رویه ای و تاثیرات ان بر نازایی، بیابان زائی، تاثیرات مخرب بر محیط زیست و فضای سبز‌، تخریب جاده ها و مستهلاک نمودن امکانات بهداشتی و اموزشی و دانشگاهی استان بدلیل استفاده مضاعف کارکنانی که این نفت و گاز را تولیدمی کنند. می شود اما ریالی بابت این خسارات به خوزستان پرداخت نشده است. ایا معامله و ترازی تجاری بهتر از این برای نظام‌ وجود دارد؟!!!! ایا مستحضر هستید خوزستان از نظر رتبه اموزش و پرورش و مدارس فرسوده ای که دارد در رتبه سی ام و یا یکی کمتر یا زیاد تر قرار دارد؟ ایا می دانید وضعیت بهداشت ودرمان خوزستان دست کمی از اموزش و پرورش ان ندارد؟ ایا مطلعید که اکثر جاده های
خوزستان عمدتا دوطرفه و باریک هستند و سالانه صدها نفر در تصادفات جاده ای از بین می روند؟
جاده استراتژیک خوزستان به اصفهان و چهار محال بختیاری در محدوده ی اهواز-هفتکل – باغملک و ایذه تا دهدز تنها در دو هفته اخیر جان بیش از بیست الی سی نفر را گرفته است و خانواده هایی را عزادار نموده است سایر جاده های استان هم، حال و روزی بهتر از این ندارند

?۲- خداوند متعال بر اساس حکمت و لطف خود ۵ رودخانه بزرگ و چیزی حدود سی درصد اب های سطحی کشور و بیش از ۵ میلیون هکتار اراضی زراعی که خاک برخی از مناطق ان از خاک استپ های روسیه بهتر است را در استان خوزستان قرار داده است و شرایط اب و هوایی استان را طوری تنظیم نمود که می توان در چهار فصل کشت انجام داد.و محصولات استراتژیکی همچون گندم و ذرت و دانه های روغنی و خوراک دام و طیور را تولید نمود. دولت جمهوری اسلامی با انتقال اب از سرچشمه های کارون دز و کرخه باعث کاهش و نهایتا خشک شدن این رودخانه ها شده است. این مزیت و قابلیت خدادادی را از استان خوزستان گرفته اند. باید گفت: کسی منکر انتقال اب شرب برای سایر استانها نیست، اما چرا اب رودخانه های خوزستان صرف صنایع اب بری مثل فولاد و امثالهم که جایشان در مناطق کویری نیست بشود؟ و رودخانه های خوزستان را خشک و زمین های حاصل خیزش را به بیابان تبدیل نمایند؟ ایا تراز تجاری و صورت حساب سود و زیان به نفع نظام بهتر از این می شود؟ حتی به مزیت های خدادادی ما هم رحم نکردند.

۳- با احداث سد های متعدد بر روی رودخانه های استان و هم چنین احداث نیروگاههای گازی با گاز خوزستان برق کشور را تامین می کنند.

?۴- از ساحل ۳۰۰ کیلو متری خوزستان و وجود ابهای عمیق در این سواحل که مزیت برتر و خدادادی استان است استفاده می شود و تمام کالاهای اساسی و استراتژیک مورد نیاز کشور را از بنادر این استان وارد می نمایند که سهم خوزستان از مزیت سواحل عمیقش، تخریب جاده های نیم بند، تصادفات متعدد و تخریب محیط زیست حاصل از تردد بیش از حد تانکرهای حامل مواد نفتی و تریلرهای دیزلی حامل سایر کالا هاست.ایا تراز تجاری مثبت و صورت حساب سود وزیان مفیدی بهتر از این نصیب جمهوری اسلامی می شود؟

?۵-بر اساس اخرین مطالعات صورت گرفته اقیانوس منجمد شمالی با سرعت بالا در حال ذوب شدن است و تغییرات اب وهوایی زیادی در راه است. از جمله پیش بینی شده است کشورها و شهرهای نزدیک خط استوا و انهاییکه بر روی کمربند کویری واقع شده اند در معرض خشکسالی قرار دارند و غیر قابل زیست خواهند شد در مطالعه اخیر از اهواز و شهر های جنوبی استان مانند ابادان و خرمشهر و شادگان و سوسنگرد، ماهشهر بعنوان شهرهایی که دراینده نزدیک غیر قابل سکونت خواهند شد نام برده شده است.دیر بجنبند خوزستان از دست خواهد رفت.

?عربستان سعودی هم اکنون بزرگ ترین و مدرن ترین تاسیسات اب شیرین کن منطقه را دارد و در صدد راه اندازی ۹ مرکز دیگر در کرانه دریای سرخ است. امارات متحده عربی با تخصیص ۱۶۳ میلیارد دلار، سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه انجام داده است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۵۰ درصد نیاز انرژی اش را از منابع تجدید پذیر تامین کند. کره جنوبی، سنگاپور و هلند هر کدام برنامه ویژه ای برای کاهش مصرف اب و مبارزه با خشکسالی دارند.اگر تنها برنامه هلندی ها را که هزینه کمتری دارد برای خوزستان انجام بدهند می توان انرا نجات داد و الی طی ۱۰ الی ۱۵ سالی اینده بخش عظیمی از خوزستان غیر قابل سکونت می شود.

?حال به اختصار تراز تجاری و
صورت حساب سود و زیان مبادلات خوزستان با دولت جمهوری اسلامی مورد محاسبه قرار می گیرد. استخراج نفت و گاز استان،انتقال اب رودخانه های استان از سرچشمه ها، استفاده از انرژی ابی و ایحاد نیرو گاههای گازی با گاز استحصالی از خوزستان در جهت تامین برق کشور. انتقال گاز استان به سایر استانها و شهرها و روستاهها، استفاده از ساحل عمیق و زمردی ۳۰۰ کیلو متری استان در جهت تامین واردات کالا های استراتژیک کشور. استفاده از شکر تولیدی انحصاری خوزستان،
انچه که دولت جمهوری اسلامی به استان خوزستان داده است:
خشک کردن تدریجی رودخانه های استان، تبدیل اراضی و زمین های کشاوززی به بیابان های لم یزرع ، خشک شدن تالاب های هورالعظیم و شادگان،.باران های اسیدی ناشی از اثرات زیست محیطی برداشت محصولات نفتی.ریز گردهای ناشی از زمان جنگ و خشک شدن اراضی خوزستان‌، برهم زدن اکوسیستم و محیط زیست استان.دادن اب همراه با فاضلاب به مردم در مواقع بارندگی بدلیل نداشتن سیستم فاضلاب و سیستم ابهای سطحی،
بیماری های عاصم و الرژی و بوهای نامطبوع، نازایی، بیابان زایی، خطرات زلزله ناشی از استخراج نفت و گاز و ایجاد گسل های زیر زمینی،وضعیت اسفبار اموزشی، درمانی و بهداشتی ، جاده ای ، فضای سبز و امکانات رفاهی ، افزایش تعداد زنان و کودکان و پیرمردان زباله گرد که هر روز صبح تا کمر در سطل های زباله برای تامین امرار معاش خود خم می شوند و منظره غم انگیزی را ایجاد می نمایند و روح و روان سایر مردم را ازرده میسازند، افزایش بیماران روحی و روانی. بیکاری. و…

? ممکن است این مطلب خدای ناکرده نوعی تهدید محسوب شود *اما ابتدا باید عرض کنم که چو ایران مباشد تن ما مباد.* لذا صرفا تنها بر اساس داشته ها و تحلیل ها و به منظور اطلاع رسانی صادقانه و لری به صراحت باید به استحضار برسانم که استانه تحمل مردم خوزستان هم حدی دارد.انها وضعیت رفاه و اسایش مطلوب کشورهای همسایه همانند امارات، قطر، عمان و کویت را می بینند که یکصدم استان ما قابلیت و مزیت های اقتصادی ندارند. اما باید شاهد مرگ تدریجی و غیر قابل زیست استان خود باشند.اگر به داد استان خوزستان نرسند بحران اجتماعی و سیاسی و امنیتی وسیعی پیش رو است

?اگر ان مقام معظم بعنوان رهبر نظام و کشور بداد خوزستان نرسند، تجربه نشان داده است که هر دولتی که مستقر شود، وضع استان نسبت به گذشته بدتر خواهد شد. اقدامات مسکنی و مقطعی مشکلات استان خوزستان را حل نخواهد کرد. و همگی باید شاهد مرگ تدریجی خوزستان باشیم. خوزستان نیاز به رسیدگی دو فوریتی دارد که با سیستم فشل دولتی و بورکراسی موجود فعلی قابل حل نیست. پیشنهاد می شود تیمی متخصص و و متعهد با اختیارات ویژه از طرف حضرتعالی طی یک برنامه ۵ ساله و یابیشترتحت عنوان نجات خوزستان باهماهنگی سایر دستگاه های دولتی و مجلس و تخصیص بخشی از در امدهای نفتی بصورت ویژه خارج از اعتبارات معمول سالانه، خوزستان را از مرگ تدریجی نجات دهید. باید به جمهوری اسلامی گفت:
*کر یارونه اتومبیل سواری دادی/ منکر بیدنته، لر و عرب و بختیاری و بهبهانی و شوشتری و دزفولی که طرفدار تونه*

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار