استاندارخوزستان:

صنایع بزرگ استان از آب دریا استفاده کنند

تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 خرداد 1400 | 16:53 ب.ظ
صنایع بزرگ استان از آب دریا استفاده کنند زمان مطالعه: ۲ دقیقه اعتدال نخبگان/استاندار خوزستان با اشاره به چالش‌های استان در زمینه تامین آب به ویژه آب شرب گفت: صنایع بزرگ استان باید به منظور تداوم تولید خود برای استفاده از آب دریا و یا بازچرخانی پساب‌ها برنامه‌ریزی کنند. به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی روز چهارشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی خوزستان […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

اعتدال نخبگان/استاندار خوزستان با اشاره به چالش‌های استان در زمینه تامین آب به ویژه آب شرب گفت: صنایع بزرگ استان باید به منظور تداوم تولید خود برای استفاده از آب دریا و یا بازچرخانی پساب‌ها برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی روز چهارشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی خوزستان در محل استانداری بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که صنایع بزرگ مستقر در استان هیچ استفاده‌ای از بازچرخانی پساب و یا آب دریا ندارند.

وی ادامه‌داد: استان خوزستان در کنار دریا قرار دارد اما صنایع موجود این استان تاکنون از این ظرفیت بهره‌برداری نکرده‌اند و این درحالی است که پیش‌بینی‌ها از بروز چالش جدی دررابطه با آب در سال‌های آینده حاکیست دارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بازچرخانی پساب در صنایع رایج شده است گفت: این امر در استان خوزستان به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

کمبود آب و کاهش تولید صنایع فولادی و پتروشیمی خوزستان

استاندار خوزستان اضافه‌کرد: در صورتی که صنایع بزرگی مانند مجتمع‌های فولادی و پتروشیمی برای استفاده از آب دریا و یا بازچرخانی پساب‌های موجود برنامه‌ریزی نکنند،در سال‌های آینده تولید آنها ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی بیان‌ کرد: اولویت استفاده از آب رودخانه‌ها و منابع آبی استان با مصارف شرب، دامپروری، کشاورزی و فضای سبز است.

سلیمانی دشتکی گفت: هم اکنون بخش زیادی از موارد قابل طرح در شورای تامین خوزستان به مباحث مربوط به آب شرب در شهرستان‌ها اختصاص یافته است، بنابراین باید سیاست جدی در زمینه استفاده از آب در خوزستان اعمال شود.

استاندار خوزستان از دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خواست تا برنامه صنایع بزرگ برای استفاده از آب دریا و بازچرخانی پساب را جمع آوری و بررسی کند و از صنایع خواست با به کارگیری دستگاه‌های آب شیرین‌کن نسبت به تامین آب مورد نیاز خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: صنایع باید برنامه زمان‌بندی در این رابطه به ستاد اقتصاد مقاومتی ارایه کنند تا بر اساس آن از ظرفیت آب خلیج فارس و همچنین دیگر تکنولوژِهای رایج برای کاهش وابستگی به منابع آبی قابل شرب ، استفاده کنند.

سلیمانی دشتکی گفت: به دلیل استفاده بی‌رویه و غیر اصولی صنایع، یک سوم از آب‌های موجود در خوزستان هدر می‌رود.

بر اساس این گزارش، مصرف آب سالانه پتروشیمی‌ها و صنایع بیش از ۱.۲ میلیارد مترمکعب برآورد شده است.

علاوه بر ۲۱ واحد پتروشیمی که در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر در ساحل خلیج فارس فعالیت دارند، چند واحد دیگر نیز در دیگر نقاط خوزستان از جمله مسجدسلیمان و اندیمشک فعال و یا در دست احداث هستند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار