همتی: از انتقال آب کارون جلوگیری می‌کنم

تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 خرداد 1400 | 16:47 ب.ظ
همتی: از انتقال آب کارون جلوگیری می‌کنم زمان مطالعه: ۹ دقیقه اعتدال نخبگان/ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مقابله با ریزگردها را از برنامه‌های خود در خوزستان اعلام کرد و گفت: از انتقال آب رودخانه کارون به دیگر استان‌ها جلوگیری خواهم کرد. عبدالناصر همتی در گفت و گوی تلویزیونی با مردم خوزستان که از طریق شبکه استانی پخش شد، با بیان اینکه خوزستان باید به […]
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

اعتدال نخبگان/ نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مقابله با ریزگردها را از برنامه‌های خود در خوزستان اعلام کرد و گفت: از انتقال آب رودخانه کارون به دیگر استان‌ها جلوگیری خواهم کرد.

عبدالناصر همتی در گفت و گوی تلویزیونی با مردم خوزستان که از طریق شبکه استانی پخش شد، با بیان اینکه خوزستان باید به جایگاه اصلی خود بازگردد، افزود: مردم این استان در هشت سال دفاع مقدس دلاورانه مقاومت کردند ولی از مواهب پیشرفت‌های اقتصادی مرکز برخوردار نیستند.

وی اضافه کرد: هر روز از رشادت مردم خوزستان در جنگ می‌گویند، هر بار که سوم خرداد می‌شود به خرمشهر اشاره می‌کنند ولی خرمشهر هیچ وقت آباد نشده، آبادان هیچ وقت آباد نشده و خوزستان هم به رغم منابع عظیم نفتی توسعه پیدا نکرده است.

همتی درباره عدم توسعه خوزستان بیان کرد: به دلیل فقدان ذهنیت راهبردی، نگاه اقتصادی به استان‌ها به ویژه خوزستان نداریم و همه چیز را امنیتی می‌بینیم و این مهمترین معضل برای پیشرفت استانی مثل خوزستان است.

وی تاکید کرد: باید سهم معینی از درآمد نفت و گاز به توسعه استان تخصیص داده شود، زیرا وضعیت خوزستان قابل قبول نیست.

همتی با بیان اینکه سرمایه گذاری برای ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی، پالایشگاهی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر را حتما تسریع خواهم کرد، ادامه داد: برای شکوفایی بندر خرمشهر، اروندرود را لایروبی می‌کنم و معطل تصمیمات دولت عراق در این زمینه نخواهم ماند.

وی گفت: با مشکل ریزگردها از طریق ایجاد کمربند سبز مبارزه خواهم کرد و برای این کار دیپلماسی فعال محیط زیستی را تا عراق دنبال می‌کنم.

همتی یکی دیگر از برنامه‌های خود را طرح کاشت درخت در منطقه مرزی عراق و ایران عنوان کرد که باعث تولید شغل می‌شود، کاری که در مصر، پاکستان و جدیدا عربستان اتفاق افتاده است.

وی افزود: باید برای مصرف برق در تابستان سوبسید بگذاریم، زیرا شرایط گرمای تابستان و شرجی بالا، برای مردم قابل تحمل نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات کمی و کیفی آب شرب در خوزستان اضافه کرد: خوزستان با وجودی که چندین رودخانه به آن می‌ریزد دچار کمبود آب است و آب آشامیدنی، کیفیت و فشار آب پایین دارد.

وی ادامه داد: آب‌های استان به دلیل وجود فاضلاب‌های صنعتی، صنایع جانبی نفت و گاز و پساب نیشکر آلوده هستند، در شهرهای کوچک مثل غیزانیه یا حمیدیه آب لوله کشی مناسب موجود نیست، بنابراین از ورود فاضلاب‌های صنعتی به رودخانه‌ها جلوگیری می‌کنم و واحدهای آلاینده صنعتی به نقاط کمتر آسیب پذیر جا به جا می‌شود، همچنین از انتقال آب رودخانه کارون به دیگر استان‌ها جلوگیری خواهم کرد.

همتی با اشاره به تنوع آب و هوایی در کشور، بیان کرد: در چله زمستان، جنوب ایران آب و هوای مطبوعی دارد، بنابراین باید گردشگری زمستانه را در سواحل استان ایجاد کنیم، این مهم از طریق تعطیلات کوتاه مدت زمستانی امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: باید از روندهای معیوب و مشکل‌زای فعلی خصوصی سازی جلوگیری کنیم تا معضلات شرکت نیشکر هفت تپه تکرار نشود.

همتی با بیان اینکه متروی اهواز را تکمیل خواهم کرد، افزود: اولویت دولت من اتمام سریع پروژه راه آهن خرمشهر به بصره خواهد بود که می‌تواند تا سوریه و دریای مدیترانه برود و درآمد پایدار برای مردم خوزستان ایجاد کند.

وی اضافه کرد: توسعه توریسم و گردشگری برای خوزستان که آثار طبیعی و تاریخی زیادی همچون معبد چغازنبیل در شوش، آسیاب‌های شوشتر و تالاب‌های شادگان و هورالعظیم را دارد، یک ظرفیت بی نظیر برای درآمدزایی است.

همتی ادامه داد: اولویت استخدام نیروهای متخصص بومی در پتروشیمی، صنایع ذوب آهن و نفت را پیگیری و به طور جدی در دستور کار قرار خواهم داد، معتقدم اگر اشتغال و تولید در خوزستان راه بیفتد بسیاری از مشکلات و نارسایی‌ها و نارضایتی‌ها در این استان حل خواهد شد.

 

واکسیناسیون سریع و عادلانه

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در تشریح برنامه کلی خود در استان‌ها ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان ویروس کرونا گفت: بستگان این افراد نتوانستند حتی یک مراسم سوگواری برای آنها برگزار کنند و امیدوارم در مسئولیت خود در ریاست جمهوری در اولین فرصت واکسیناسیون سریع و عادلانه را به اتمام برسانیم و این بلیه را از سر مردم کوتاه کنیم.

وی درباره هدف خود از وارد شدن به صحنه انتخابات ریاست جمهوری، نیز گفت: شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست و فکر کردم اگر ما روند اقتصادی را به همین شیوه ادامه دهیم ممکن است نتایج بدتری برای کشور داشته باشد.

همتی افزود: اکنون بخش زیادی از مردم در استان‌ها گرفتار بیکاری و معیشت هستند و رفاه و آسایش زندگی آنها تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری دشمن به مرحله نامطلوبی رسیده است بنابراین تغییر ریل اقتصادی کشور و بازنگری در نحوه نگرش به اداره جامعه جزو اولویت‌های من است.

وی اضافه کرد: مشکل کشور ما این است که سیاست بیش از اندازه بر اقتصاد حاکم شده است و مسائل اقتصادی ما تحت تاثیر نگاه سیاسی است، این نگاه به خصوص در استان‌ها باعث شده است که نتوانیم از پتانسیل آنها استفاده کنیم و ارتباط منطقی بین استان‌ها برای توسعه اقتصادی داشته باشیم، علت این است که نگرش اقتصادی در بین مسئولان کم است.

به گفته وی، در دنیا سیاست را در خدمت اقتصاد قرار دادند و بر مبنای طراحی‌های اقتصادی که دارند برای بهبود زندگی مردم گام برمی‌دارند.

همتی ادامه داد: هر اقدامی که در کشور انجام می‌دهیم باید در نهایت منفعتی برای جیب مردم داشته باشد، اگر قرار باشد سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم و اقداماتی را در دولت انجام دهیم که نهایت آن فقر مردم باشد، اینکه توفیقی نیست و منظور مردم از رای دادن به رئیس‌جمهور این نیست که مردم از نظر اقتصادی فقیرتر و از نظر اجتماعی و سیاسی محدودتر شوند، این مطلوب مردم نیست و باید تجدید نظر شود.

وی بیان کرد: علت اینکه وارد صحنه انتخابات شدم به دلیل تخصص اقتصادی خودم بوده و اینکه ۴۰ سال گذشته تمام مسائل اقتصادی را زیر نظر داشتم و بنگاه‌های بزرگی را که آخرین آنها بانک مرکزی بوده مدیریت کردم، به مسائل بین المللی و تنگناهای بین‌المللی اشراف دارم، از شاخص‌های اقتصادی اطلاع دارم و میدانم گیرهای کشور در کجاست.

همتی افزود: فکر می‌کنم اگر ورود بنده بتواند به ریل‌گذاری اقتصادی کمک کند و برای اینکه آخرین فرصت باقیمانده برای اصلاح اقتصادی را از دست ندهیم وارد صحنه شدم.

وی اضافه کرد: من فقط چهار سال می‌خواهم رئیس جمهور شوم، چرا که خیلی از رئیس جمهورها در چهار سال نخست، از اقدامات اساسی و اصلاح اقتصادی به خاطر محافظه کاری برای رای آوری در مرحله دوم، بازماندند.

 

حذف نگاه سیاسی امنیتی به استان‌ها

همتی در ادامه با بیان اینکه در استان‌های مشکل جدی داریم گفت: یک راهبرد ملی برای توسعه اقتصادی استان‌ها نداریم، با وجودی که استان‌های ما هر کدام یک ویژگی قومی، فرهنگی و ویژگی‌های منابع و آب و هوایی و شرایط جغرافیایی دارند، بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه بتوانیم این کلکسیونی از مشکلات را که به خاطر نگاه متمرکز بر اداره کشور داشتیم را به تدریج از صحنه اقتصادی کشور برداریم.

وی افزود: واقعیت این است که وقتی در تهران و شهرهای بزرگ متمرکز شویم عملا شهرهای دیگر تبدیل به حاشیه می‌شوند و به تدریج روستاها و شهرهای کوچک از سکنه خالی می‌شود و جمعیت آنها به حاشیه شهرهای بزرگ منتقل می‌شود که می‌بینید که الان زندگی مردم در حاشیه شهرها چگونه اداره می‌شود.

همتی با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی باید بر تصمیمات سیاسی در استان‌ها حاکم باشد، اضافه کرد: برای این کار باید نگاه سیاسی به استان‌ها را برداریم و به آنها نگاه اقتصادی داشته باشیم، وقتی نگاه سیاسی داشته باشیم مسائل را امنیتی می بینیم که یکی از معضلات کشور ما به خصوص در استان‌ها این است که از مرکز به آنها نگاه سیاسی دارند و طبیعی است که راه حل‌ها بیشتر با دید امنیتی و متمرکز و بر مبنای تصمیمات در مرکز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای توسعه استان‌ها لازم است که در راهبرد کلان، ویژگی هر استان مورد توجه قرار گیرد، بر همین اساس برنامه‌ من این است که هر سه ماه یکبار با نخبگان استان و جوانان و افراد تعیین کننده در روند سیاسی اجتماعی استان جلساتی داشته باشیم و به تدریج و جدی روند توسعه استان را زیر نظر بگیریم.

همتی استان‌های کشور را دارای پتانسیل قوی برای پیشرفت دانست و با اشاره به لزوم ریشه یابی مشکلاتی همچون بیکاری، گفت: من از هر استان اطلاع دارم و از ویژگی‌ها و موانع خوزستان مطلع هستم و می‌دانم چه کسانی دارند جلوی پیشرفت استان را می‌گیرند، ما نباید اجازه دهیم یک عده باندهایی در تهران بتوانند از مرکز استان‌ها را اداره کنند و استان‌ها باید توسط مردم و توسط نخبگان همان استان و بر مبنای شایسته‌سالاری اداره شوند.

وی افزود: مسایل قومی و فرهنگی مذهبی در آن استان نباید مانع نقش آفرینی افراد شایسته در اداره آن استان شوند، معنا ندارد که وقتی در آن استان افراد نخبه و توانمند وجود دارد و مردم به آن اعتماد دارند بخواهیم از جای دیگر افرادی برای اداره استان بفرستیم یا مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی آنها را پیگیری کنند این اولین اقدام من در مورد استان‌ها خواهد بود.

همتی با بیان اینکه توسعه متوازن استان‌ها باید بر مبنای یک راهبرد کلی صورت گیرد، اضافه کرد: اکنون تمام استان‌ها مشکلات جدی داریم به ویژه در استان‌های مرزی و هر چقدر از مرکز دور می‌شویم میزان توسعه یافتگی کاهش پیدا می‌کند و میزان توسعه نیافتگی تشدید می‌شود که این مساله باید با آمایش سرزمین و ویژگی‌های هراستان از جمله خوزستان اصلاح شود.

 

برنامه توسعه گردشگری

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با اشاره به مساله گردشگری با توجه به چهار فصل بودن و قابلیت‌های جذب توریست در کشور، گفت: سیاست جذب توریست در کشور ما ناکارآمد است.

وی افزود: شرایط پیش آمده و افزایش نرخ ارز باعث شده ایران سفر به ایران و دیدن طبیعت و آثار تاریخی برای بسیاری از گردشگران جذاب باشد، بنابراین اولویت اول ما ضمن واکسیناسیون سریع و عمومی و عادلانه، جذب توریست به عنوان یکی از محورهای توسعه استان‌ها خواهد بود.

همتی اضافه کرد: برای جذب توریست باید ساده سازی کنیم و سختگیری‌ها را کم کنیم زیرا هر توریستی که به هر استان وارد می‌شود برای آن استان اشتغال ایجاد می‌کند و باعث رفاه استان و شهرمان می‌شود، اکنون در بسیاری از استان‌ها سرمایه گذاری در بخش بوم گردی با هزینه بسیار کمی در حال توسعه است که می‌توانیم سیستم مالی و بانکی را در خدمت توسعه این مراکز در استان‌ها قرار دهیم.

وی بیکاری را مساله مشترک همه استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: بخشی از آن به دلیل راهبرد ما در نگاه سیاسی و امنیتی به استان‌ها است، بنابراین اگر نگاه ما بر مبنای تمرکززدایی و بردن تصمیمات و پیشرفت‌ها در داخل استان باشد می‌تواند به توجه به مسائل استان کمک کند.

 

اصلاح یارانه‌ها

همتی در ادامه گفت: متاسفانه در طول یک دهه گذشته رشد اقتصادی ما به خاطر عمدتا تحریم و کاهش منابعی که برای توسعه کشور مفید بوده، با یک رشد متوسط در حد سالی ۰.۵ درصد مواجه شده، به این معنی که ظرف ۱۰ سال گذشته حدود پنج درصد رشد و پیشرفت و ثروت افزایش یافته بنابراین طبیعی است که کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه و کشورهای جهان پیشرفت و رشد قابل توجهی نکرده و سفره مردم کوچکتر شده که یک دلیل آن به خاطر نبود اشتغال کافی در استان‌هاست.

وی توجه به رفع بیکاری در استان‌ها و  توانمندسازی اقشار محروم استان را از راهکارها دانست و افزود: برای توانمندسازی مردم استان به خصوص اقشار با درآمد پایین باید ۲ راهبرد را پیش ببریم که یکی اصلاح حداقل دستمزد و افزایش قدرت خرید مردم و دیگری عادلانه کردن و هدفمند کردن یارانه‌هاست.

همتی اضافه کرد: یکی از مشکلات این است که یارانه را هدفمند پرداخت نکرده‌ایم، اکنون دهک‌های یک، ۲ و سه که فقیرترین اقشار هستند، به اندازه دهک‌های بالا و ثروتمند جامعه یارانه دریافت می‌کنند که این اصلا عادلانه نیست و باید به طور جدی اصلاح شود.

وی افزود: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم در شهرها و روستاها به شدت کاهش یافته، مهمترین اقدام افزایش حداقل دستمزد است، همچنین با اعطای کارت‌های اعتباری خرید که در کوتاه مدت بتواند کمکی برای مردم باشد تا خرید و به تدریج اقساط آن را پرداخت کنند.

همتی اضافه کرد: در سال ۹۶ قدرت خرید مردم و حداقل دستمزد در حدود ۳۰۰ دلار بود که با نرخ دلار امروز حدود ۶.۵ میلیون تومان باید باشد، بنابراین قدرت خرید فقط با پرداخت یارانه اصلاح نمی‌شود و راه دیگر آن دادن کارت اعتباری خرید کالا است.

 

بهره برداری از چهار محور مواصلاتی بین المللی

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه مردم استان‌ها به رغم تفاوت‌های قومی فرهنگی و مذهبی مردم ایران هستند و باید در اعطای مسئولیت‌ها و در اقدامی که در استان می‌خواهیم انجام دهیم آن را بپذیریم.

وی افزود: باید برای استان‌ها توسعه ویژه‌ای طراحی کنیم که توسط مردم و نخبگان و قومیت‌های مختلف آن استان بر اساس لیاقت‌ها اداره و طراحی شود.

همتی با تاکید بر بهره برداری از  چهار محور مواصلاتی بین المللی برای توسعه استان‌ها، بیان کرد: اگر بتوانیم جاده ابریشم، جاده کتان، کریدور شمال به جنوب و کریدور ایران تا مدیترانه را بهره‌برداری کنیم که با این کار ارتباط استان‌ها با همدیگر و از آن طریق به شاهراه‌های بین‌المللی می‌تواند موجب توسعه استان‌ها و کشور شود.

 

اصلاح نظام توزیع محصولات کشاورزی

همتی به اهمیت کشاورزی در خوزستان و سایر استان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: اکنون روستاییان که عمده فعالیت آنها کشاورزی است، دچار مشکلات جدی همچون در زمینه قیمت خرید محصولات تولیدی هستند.

وی افزود: دولت سعی بر خرید تضمینی محصولاتی همچون گندم و برنج داشته اما مهم این است که خرید باید تضمینی باشد نه قیمت، در حالی که اکنون قیمت تضمینی است بنابراین باید نتیجه زحمت کشاورز بنا به قیمت روز تضمین شود.

همتی بر ساماندهی مشکلات کشاورزان در زمینه تامین نهاده‌های کشاورزی اعم از بذر، کود و سم تاکید کرد و اظهار داشت: مساله خرید محصولاتی مثل میوه باید به صورتی انجام شود که دلال‌ها نتوانند محصول را با قیمت پایین پیش خرید و با قیمت ۱۰ برابر در بازار عرضه کنند، همانطور که در سال ۹۹ تمام میوه کشور در بازار حداقل پنج تا ۱۰ برابر بیش از قیمتی بود که از کشاورز خریداری شده بود.

وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد که نظام توزیع و جمع آوری محصولات کشاورزی مشکل جدی دارد بنابراین برای بخش کشاورزی و روستایی کشور برنامه وسیعی داریم و حتما آن را عملیاتی خواهیم کرد.

همتی ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از راه‌های توانمند سازی استان‌های ما رسیدگی به بخش کشاورزی است که اکنون در شرایط سختی زندگی می‌کند و امیدوارم در دولت سیزدهم شاهد توسعه روستاهای کشور و اشتغال پایدار در استان‌های کشور باشیم.

 

حمایت از آزادی‌های اجتماعی

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت سیزدهم از آزادی‌های اجتماعی حمایت می‌کنیم، گفت: چرا باید جوانان ما در استان‌ها و شهرهای کوچک هیچ زمینه‌ای برای استفاده از اوقات فراغت نداشته باشند؟ چرا باید دختران در شهرها و مراکز استان‌ها به جز مدرسه و دانشگاه کار و تفریح دیگری نداشته باشند؟ دلیلش این است که ما زمینه‌ای برای آنها ایجاد نکرده‌ایم و فضا طوری شده که احساس می کنند زندگی برای آنها سخت و رفاه و آسایش کم شده است.

وی افزود: جوانان واقعا از زندگی روزمره خود احساس رضایت ندارند، این را براساس مطالعه می‌گویم و معتقدم وقتی ما این مشکلات را در تهران داریم در شهرهای کوچک که ماهیت بسته‌تر است این عرصه برای دختران و پسران واقعا تنگ شده است که باید برنامه داشته باشیم.

همتی اضافه کرد: نباید مسئولان بخش‌های دیگر آنقدر در زندگی اجتماعی مردم دخالت کنند و به جوان‌ها گیر بدهند، این اصلا در کشورمان معنا ندارد در جاهای مختلف دنیا برای زنان و جوانان احترام ویژه‌ای قائل هستند، زنان ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، زنان وابسته نیستند و باید هویت مستقل خود را بیابند.

وی اظهار امیدواری کرد که همه مردم را در روز انتخابات پای صندوق‌های رای و برای جلوگیری از تضعیف جمهوریت ببیند.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور  برگزار می‌شود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار