به گزارش نخبگان و به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان؛ ایزدجو گفت:  آوردهای آبی تابستان به دلیل اینکه شرایط بارش برف کمتری نسبت به سال های گذشته داشتیم وضعیت بدتر است.

وی در خصوص اقدامات و برنامه‌ریزی های انجام شده بین دستگاهی گفت: با مدیریت استانداری، مدیریت بحران و با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست، کشاورزی، شیلات، سازمان آب و برق خوزستان و نمایندگان صنف کشاورزی جلسات متعددی برگزار شده و برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفت.

ایزدجو افزود: امسال در حوزه دز با کمبود آب مواجه هستیم زیرا نسبت به مصارفی که در این حوزه وجود دارد و تقریبا  با آوردی که در این چهار ماه می تواند داشته باشد توانستیم پنجاه درصد مصارف دایمی دز را تامین کنیم. با توجه به این در کشت های فصلی در حوزه دز چاره ای دیگری نداشتیم هر چند  در این برنامه ریزی کشت هایی که از بهار شروع شده بود مثل چغندرقند و ذرت های علوفه ای و  تا مرداد ماه هم برداشت، آب طول می کشد آب آنها را نیز تامین کردیم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: بیشترین موضوع که می تواند برنامه های ما را تحت تاثیر قرار بدهد برداشت های کشاورزی و به خصوص کشت های فصلی است، برداشت فصلی  که  به شدت محدود شده و اگر این محدودیت رعایت نشود، اثر تجمعی برداشت‌ در بالادست منجر می شود به کمبود قابل توجهی آب در پایین دست؛ در نتیجه با مصارف شرب در حوزه کارون به سمت آبادان و‌ خرمشهر و در حوزه کرخه ایستگاه پمپاژ امام علی را داریم که در بخش تامین آب روستاهای آن منطقه با مشکل مواجه می شود.

ایزدجو در ادامه گفت: زمانی که ریسک ها را شناسایی کردیم بحث شور شدن  آب شرب آبادان و خرمشهر، آبیاری نشدن کشاورزی آبادان و خرمشهر، نرسیدن آب به مارون جهت مصرف باغات شادگان و نخیلات را همه بررسی کردیم. و برای هر کدام راهکارهایی را پیش بینی کردیم، یکسری راهکارها به صورت ساده کاری و نرم افزاری بود و یکسری راهکارهانیز به صورت کار سازه ای صورت گرفت.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: دهدز و ایذه دو نقطه که وضعیت آنها بسیار بحرانی است، در هندیجان کارهای سازه ای مثل جابجایی لوله باید انجام شود. این پروژه ها را همه در مدیریت ریسک بررسی کرده ایم و‌ سرجمع به یک عدد ۱۹۰میلیارد تومانی برای اجرای این پروژه ها رسیدیم.

وی ادامه داد: متاسفانه از طریق سازمان برنامه و بودجه تا به امروز طبق پیگیری های انجام شده، نتیجه ای حاصل نشده است و ما اعلام کردیم به ۱۹۰ میلیارد تومان جهت کنترل تنش آبی نیازمندیم تا تابستان پیش رو را با کمترین تنش بگذرانیم.

ایزد جو گفت: در آبادان و خرمشهر بحث آبیاری نخیلات آنجا که مد دریا بالا می آید و ای سی به حدود هفت تا هشت هزار می رسد که در قسمت مکش مربوط به ایستگاه پمپاژ مارون با مشکل مواجه می شود. و برای اینکه بتوانیم این مشکل را حل کنیم انسداد کارون را در برنامه قرار دادیم و تا پایان خرداد این پروژه به انتها می رسد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: موفقیت همه برنامه ریزی های پیش بینی شده تابعی از تفاهم واقعیت با برنامه است، همان طور که عرض کردم اگر بالا دستی ها برداشت آب زیادی داشته باشند و در نهایت در مقطع ما آبی نرسد آنجا آب از طریق آب های زیر زمینی تغذیه می شود و آب زیر زمینی با آب رودخانه یکی می شود و در نتیجه ای سی به بالای سی هزار و بیست هزار می رسد.

وی گفت: ما امسال با ممنوعیت های ایجاد شده به دلیل اینکه حجم آبی برای کشت های فصلی داشتیم ممکن هم بود با آن حجم آب بشود برنج کاشت ولی مدیریت کردیم و اینکه کشاورزان برداشت بیش از حد نداشته باشند غیر قابل انجام بود. بنابراین ریسک بالایی بود زیرا تمام شهرهای پایین دستی با مشکل تامین آب شرب مواجه می شوند.

ایزدجو گفت: طی جلسه ای که با انجمن برنجکاران داشتیم توصیه شد از کشت اقلام کم مصرف استفاده شود و به دنبال روش های مشترک برای مدیریت حجم آب داده شده باشند.

وی بیان داشت: پس ما دنبال یک روش اجتماعی هستیم که وقتی حجم آبی برای کشاورزی مشخص کردیم هم به سمت کشت های کم مصرف برویم، مثل اینکه در فروردین کشت شلتوک داشته باشیم و در خرداد برداشت کنیم.

ایزدجو ادامه داد: در سال های آینده در مدیریت مصرف باید تمرکز بیشتری کرد تا مشکلاتی که کشاورزان شلتوک کار با آن مواجه هستند آسیب آن ها کمتر شود و کم کم به سمتی برویم که کشت شلتوک حذف شود و این در واقع مرحله به مرحله صورت می گیردکشاورز باید به سمت مدیریت مصرف حجم آب سهمیه ای که داده و تغییر گونه ای کشت برود .

وی در خصوص کشت برنج گفت: منع کشت برنج به صورت صدرصدی در یک مرحله کار بسیار سختی است، پس در جاهایی که می‌توانیم کشت جایگزین را انجام می‌دهیم و در جاهایی که نمی توانیم نیز آبیاری کشت برنج را تغییر خواهیم داد.

معیشت یک کشاورز برای ما هم خیلی مهم است و استفاده با قوه قهریه نمی توانیم کشاورز را تغییر مسیر داد بلکه کشاورز را در کنار خودمان قرار دهیم و با استفاده از پویش های اجتماعی آنها را به تغییر مسیر ترغیب کنیم.

وی گفت: باید به سمتی برویم که مثل دیگر جاهای  دنیا  همچون استرالیا که سهمیه آب  کشاورزی را خرید و فروش کنیم. و این راهکارهای است که این موضوعات اجتماعی را باید کار کرد .

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان  در خصوص خاموشی های اخیر استان گفت: تولید نیروگاه های برق آبی خوزستان نسبت به نرمال آن ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد که این موضوع  در قطعی برق استان خوزستان نیز تاثیر گذار است.با توجه به شبکه برق کشور انتقال برق بین استان ها می تواند صورت بگیرد و اینکه به استان خوزستان چقدر خاموشی تعلق گرفته است، به دلیل اینکه انتقال و توزیع برق خارج از حوزه وظیفه ما است نمی توانم به این سوال پاسخ دهم و این سوالها را باید از شرکت برق منطقه ای پرسید.

وی ادامه داد: از نظر آمادگی برق‌آبی ما ۳۷ واحد برق آبی داریم که ۳۶ واحد آن در حال کار است و یک واحد آن در حال بهینه سازی است.

ایزدجو در خصوص انتقال آب بیان داشت: طرح‌های انتقال آب جدیدی انجام نشده است و انتقال آب عملاً صورت نگرفته است و این خشکسالی به دلیل کاهش آورد آب هست نه موضوع انتقال آب، بلکه برداشت‌های آب‌های زیرزمینی در استان های پایین دستی موجب کاهش آب های سطحی خوزستان شد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان: سهمیه حق آبه های استان خوزستان هیچ نوع تغییری صورت نگرفته است، یعنی از سال ۹۴ تا الان هیچ  تغییر در حق‌آبه های خوزستان صورت نگرفت.

ایزد جو در پاسخ به این سوال که آیا قرار است سدها از سازمان آب و برق خوزستان جدا شوند گفت: این موضوع اشتباه است و هم چنین چیزی وجود ندارد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان  در پایان گفت: برای مدیریت خشکسالی باید راهکارهای فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم که پل ارتباطی آن از طریق روابط عمومی‌ها صورت می‌گیرد که با ترغیب به تشکل‌های فرهنگی می‌توانند این موضوع را مدیریت کند.