رئیس کمیته بیابان‌زدایی انجمن محیط زیست ایران:

ریگ‌پاشی راهکار مناسب و بومی مقابله با ریزگردها درخوزستان

تاریخ انتشار: یکشنبه 22 اسفند 1395 | 16:29 ب.ظ
ریگ‌پاشی راهکار مناسب و بومی مقابله با ریزگردها درخوزستان زمان مطالعه: ۳ دقیقه پدر علم کویر شناسی ایران گفت: استفاده از شیوه مالچ‌پاشی نفتی خیانت است به دلیل اینکه مالچ‌پاشی نفتی به غیر از ۱۱ معایبی که دارد اثر آن پس از ۳ سال و نیم از بین می‌رود. به گزارش نخبگان، پرویز کردوانی امروز در همایش راهکارهای نوین مقابله با ریزگردها که توسط خانه مطبوعات استان خوزستان […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پدر علم کویر شناسی ایران گفت: استفاده از شیوه مالچ‌پاشی نفتی خیانت است به دلیل اینکه مالچ‌پاشی نفتی به غیر از ۱۱ معایبی که دارد اثر آن پس از ۳ سال و نیم از بین می‌رود.

به گزارش نخبگان، پرویز کردوانی امروز در همایش راهکارهای نوین مقابله با ریزگردها که توسط خانه مطبوعات استان خوزستان برگزار شد اظهار داشت: راهکار‌های اشتباهی در محیط زیست مملکت را به این وضعیت کشانده است آنقدر سد ساختند و چاه حفر کردند که اکنون با کمبود آب مواجه شدیم همچنین این راهکارها سبب واردات ۵۰ درصد مواد غذایی از خارج کشور شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ریزگردها سه نوع هستند، افزود: یکی از انواع ریزگرد، ریزگرد رسی است که خطرناک نیست، دومین نوع ریزگرد کوارتز است این نوع ریزگرد خطرناک است و سبب سوراخ شدن ریه می‌شود و نوع آخر ریزگرد موادآلی نفتی است؛ ریزگردها می‌توانند هزاران کیلومتر بالا روند.

پدر علم کویر شناسی ایران با بیان اینکه خوزستان استانی بی‌نظیر است، گفت: ریزگرد، شرجی و سد گتوند سه عامل “بدبختی خوزستان” هستند به دلیل اینکه شرجی توامان با ریزگرد، کشنده است و سد گتوند نیز در آینده نابود کننده هست به دلیل اینکه هر سال ۳۰ درصد از زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته پدیده ریزگرد از سمت عراق را شناختیم عنوان کرد: همه استان‌های کشور به جز ۲ استان گیلان و مازندران با پدیده ریزگرد سروکار دارند. خشکی تالاب‌ها و کشت‌نشدن زمین‌های کشاورزی از عوامل ایجاد کننده ریزگردها هستند.

کردوانی تصریح کرد: حفر چاه‌ها سبب از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شوند در نتیجه ۹۰ درصد عوامل ایجاد کننده ریزگرد به حفر چاه ارتباط دارد به دلیل اینکه زمانی که کره زمین گرم شود میزان تبخیر آب افزایش پیدا می‌کند و باتوجه به  کمبود آبی که وجود دارد و میزان کم بارش باران، زمین‌ها خشک می‌شوند و با آمدن باد خاک‌ها خیزش پیدا می‌کنند.

وی درباره راهکارهای در حال انجام برای مقابله با ریزگردها تصریح کرد: استفاده از شیوه مالچ‌پاشی نفتی خیانت است به دلیل اینکه مالچ‌پاشی نفتی ۱۱ عیب دارد به غیر از هزینه‌هایی که برای ساخت کارخانه‌های مربوطه مانند کارخانه قیر و مالچ معایب دیگری از قبیل سبب سوختن زمین و غیر قابل کشت شدن آن، گرم شدن منطقه، متصاعد شدن بوی بد در منطقه، از بین رفتن حشرات و گیاه درون زمین، غیرقابل نفوذ بودن زمینی که مالچ پاشی نفتی می‌شود در نتیجه هدر رفت آب و  از بین رفتن اثر مالچ‌پاشی نفتی پس از ۳ سال و نیم را دارد.

پدر علم کویرشناسی ایران درباره راهکارهای نوین مقابله با ریزگردها خاطرنشان کرد: کارشناسان آنقدر به ریزگرد توجه می‌کنند که کسی به زمین‌های ماسه‌ای توجه نمی‌کند و برای هر دو یک راه حل دارند اما ریزگرد و ماسه متفاوت هستند برای مقابله با کانون ریزگرد باید از ریگ استفاده کرد با وجود هزینه بالا اما معایب روش مالچ‌پاشی نفتی را ندارد  یک روش فوری و ماندگار است.

وی با اشاره به راهکار مقابله با ماسه افزود: برای زمین و تپه‌های ماسه‌ای در خوزستان باید از تخم علف استفاده کرد به دلیل اینکه با یک بار آبیاری رشد می‌کنند اما برای دیگر استان‌ها برای مقابله با ماسه لازم است از مالچ رسی ماسه‌ای استفاده کنند که برای ساخت این مالچ ۵۰ درصد آب، ۱۵ درصد رس و ۳۵ درصد ماسه نیاز است.

کردوانی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک کشورهای خارجی برای بازدید از روش‌های نوین مقابله با ریزگردها به ایران سفر می‌کنند، ادامه داد: لازم است از روش‌هایی مانند ریگ‌پاشی و تخم علف برای مقابله با ریزگردها و ماسه‌ها استفاده کرد زیرا جنگل کاری با وجود اینکه باد شکن هستند اما روش بلند مدت است و نباید به گونه‌ای شود هنگام بازدید کشورهای خارجی از راهکارهای نوین مقابله با ریزگردها ” آبروی ما از بین برود”.

وی با بیان اینکه مالچ‌پاشی زیستی نیز به دلیل کمبود آب خیانت است، عنوان کرد: همه تنها مسائل را پیگیری می‌کنند اما راه حل مسائل را در نظر نمی‌گیرند روش‌هایی مانند مالچ‌پاشی نفتی و زیستی کارشناسی شده نیستند و اجرای آنها خیانت است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار