حاشیه ای بر اظهارات وزیر

دکتر فاضل خمیسی
تاریخ انتشار: سه شنبه 31 فروردین 1400 | 18:36 ب.ظ
حاشیه ای بر اظهارات وزیر زمان مطالعه: ۴ دقیقه وزیر محترم آموزش و پرورش اخیراً در اظهار نظری رسمی بیان داشته اند: لازم است شورای مدرسه در خصوص دانش آموزانیکه از دسترسی به تلویزیون و فضای مجازی محروم بوده اند تصمیم گیری کرده و سعی شود برای اخذ امتحانات پایان سال تحصیلی ، معلمان به منازل اینگونه دانش آموزان اعزام شوند …. با عنایت […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

وزیر محترم آموزش و پرورش اخیراً در اظهار نظری رسمی بیان داشته اند: لازم است شورای مدرسه در خصوص
دانش آموزانیکه از دسترسی به تلویزیون و فضای مجازی محروم بوده اند تصمیم گیری کرده و سعی شود برای اخذ امتحانات پایان سال تحصیلی ، معلمان به منازل اینگونه دانش آموزان اعزام شوند ….
با عنایت به اظهارات وزیر محترم بنظر میرسد اشاره به موارد ذیل ضروری بوده که امید است مورد توجه سیاست گزاران و مسوولان مربوطه قرار گیرد:

۱ــ ۲۱ درصد دانش آموزان کشور که در حدود سه میلیون و پانصد هزار نفر هستند از دسترسی به فضای مجازی و شبکه ی شاد بعنوان اصلی ترین برنامه ی آموزشی مربوطه محرومند 🙁 الحسینی مسوول شبکه شاد آ.پ، روزنامه‌ی اقتصاد۹۹/۷/۱۴ )
بنابراین عملاً آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری با بیش از ۳ میلیون دانش آموز ترک یا وقفه ی تحصیلی مواجه است.

۲ــ امتحانات پایان سال تحصیلی در دو معیار توصیفی و کمی اصلی ترین ابزار تشخیص صلاحیت دانش آموز در ارتقاء به پایه ی تحصیلی بالاتر بشمار آمده و امتحانات در سیستم آموزشی یکی از مهمترین ارکان این حوزه بشمار میآید،
حال با توجه به اینکه دانش آموزی که در یکسال تحصیلی بدلایل غیر ارادی و بدلیل فقر و نداشتن موبایل یا تبلت و عدم دسترسی به فضای مجازی درس نخوانده و یا حتی کُتب درسی تهیه نکرده است ، چگونه میتواند از پس امتحانات پایان سال برآمده و اگر اینگونه دانش آموزان برای امتحانات و اعزام معلم شناسایی شده اند چگونه متولیان مدارس در طول سال نتوانسته اند برای هر کدامشان و بنا به شرایط فردی طوری برنامه ریزی کرده که آنها نیز بتوانند عقب ماندگی درسی خویش را جبران و از ظرفیت های موجود استفاده نمایند .
بعبارتی اگر میشود در ایام کرونا معلمان را برای اخذ امتحان به سمت دانش آموز هدایت کرد به چه دلیل در طول سال این امکان وجود نداشت ؟ آیا آموزش و پرورش استانها و مناطق برای دانش آموزان محروم از شبکه ی شاد توانسته اند به نوعی مانع محرومیت تحصیلی آنان شوند ؟ و پرسش بعدی اینست که آیا آموزش و پرورش توانسته ، از طریق مدیران مدارس با ایجاد یک اطلس آموزشی که مشتمل بر شناساییِ موقعیت جغرافیایی ، اقتصادی ، جنسیتی پایه تحصیلی و … ،دانش آموزان مورد اشاره شده و آیا توانسته اند برای هر دانش آموز بصورت فردی برنامه ای خاص تدوین و بنیه ی علمی و آموزشی آنان را مورد حمایت قرار دهند.
۳ــ معلمان در طول سال تحصیلی که بدلیل کرونا مجبور به دورکاری شده بودند اغلب از آمار بالای دانش آموزان غائب در فضای مجازی شکوه داشته و گویا بسیاری از دانش آموزان ثبت نام شده در
شبکه ی شاد (بخصوص در متوسطه اول و دوم) از حضور در این شبکه بعناوین مختلف طفره رفته و آمار غائبین کلاسهای مجازی از دوره ای که کلاسها بصورت فیزیکی برگزار میشد بسیار فزونتر رفته که این فراوانی در غیبت یکی از آسیب های جدی در ارتقاء تحصیلی بشمار میآید، در پژوهش های گذشته نیز رابطه ی معنا دار غیبت دانش آموز با وضعیت تحصیلی به اثبات رسیده است بنابراین انتظار است در سال تحصیلی جاری هر چند که هنوز سال تحصیلی به اتمام نرسیده است ، شاهد موج سهمگینی از تکرار پایه ( مردودی) در بین دانش آموزان باشیم، که این امر باعث هدر رفت میلیاردها تومان از بودجه ی بیت المال را بدنبال خواهد داشت.

۴ــ براساس پژوهش های بعمل آمده وضعیت اقتصادی خانواده ها بر روند پیشرفت تحصیلی فرزندان مؤثر بوده ،بنابراین میتوان گفت ؛ آن سه میلیون و پانصد هزار دانش آموز محروم از فضای مجازی از طبقات محروم اقتصادی بشمار می آیند، هر چند آموزش و پرورش در خصوص تقویت بنیه ی اقتصادی خانواده ها مسوولیت و نقش مستقیمی ندارد! اما این حوزه ، متولی در دسترس قرار دادن و آموزش رایگان دانش آموزان تا مرحله ی متوسطه دوم می‌باشد ، بنابراین در عدم دسترسی دانش آموزانِ واجب التعلیم به آموزش چه بصورت مجازی یا غیر مجازی مسوولیت مستقیم داشته و در این رابطه باید پاسخگو باشد.
۵‌ــ بدلیل پیشرفت علم و فنآوری و
پیش بینی ماندگاری و نهادینه شدن مدارس مجازی به جای مدارس فیزیکی ، آموزش از راه دور و بصورت مجازی قبل از اینکه فنی و تکنیکال باشد لازم است از یک پیوست فرهنگی ، اجتماعی برخوردار و تبدیل به یک «هنجار» گردد . در این زمینه فرهنگ سازی حوزه های مختلف دولتی و حاکمیتی بسیار لازم و ضروری می نماید.

۶ــ در یک جامعه ی پویا نگاه مسوولان دورمدارانه و آینده محور است و برنامه ریزی آنان نه منفعلانه و واکنشی بلکه براساس پیش بینی ها و با کمترین ضریب خطا صورت میگیرد ، بنابراین با عنایت به وضعیت اقتصادی و خط فقری که در جامعه است ضرورت داشت مسوولان آموزش و پرورش همگام با تهیه ی
برنامه ی شاد برای آن عده ی کثیر و میلیونی دانش آموز که به دلایل مختلف از دسترسی به شبکه مذکور و فضای مجازی محروم هستند برنامه ریزی اساسی بعمل میآورد.
در پایان ، بیان این نکته ضروریست ؛
که رسالت آموزش و پرورش قبل از اینکه در عدد و بصورت کمیت مورد توجه قرار گیرد رسالتی کیفی است که در خصوص اصلی ترین عامل توسعه که همانا «انسان» است بحث میکند ، بنابراین نباید این رسالت را با آمار سازی و ارتقاء غیر واقعی به خطر افکند ، اگر قرار است که امتحانات و ارزشیابی ملاک پیشرفت نظام تعلیمی کشور باشد ! بهینه آن است که این ارزیابی ها بصورت سالم ، استاندارد و با معیارهای پیش بینی شده انجام گرفته و نباید به بهانه ی کرونا و یا هر پیشامد دیگری امتحانات و ارزیابی درسی مورد خدشه قرار داده شود . مضافاً اینکه سال تحصیلی تا ۳۱ شهریورماه هر سال پیش بینی شده و از امروز (۳۱ فروردین) که این مطلب نگاشته شده ، یک فرصت پنج ماهه در اختیار متولیان تعلیم و تربیت قرار است که با اقدامات اثر بخش و عملی و با مدیریت زمان ، تلاش نمایند که بخشی از آسیب های آموزشی را ترمیم و از مردودی های بیشمار دانش آموزان جلوگیری گردد .

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار