مطالب شهروندی

سهم خوزستان از فضای سبز، نصف تهران و یک چهارم اصفهان!

داودمدرسی یان
تاریخ انتشار: جمعه 2 مهر 1400 | 18:00 ب.ظ
سهم خوزستان از فضای سبز، نصف تهران و یک چهارم اصفهان! زمان مطالعه: ۲ دقیقه «داود مدرسی یان» دبیر و پژوهشگر خوزستانی متنی را درباره « فضای سبز و نقش آن در خوزستان » برایمان ارسال نموده که آن را با هم در زیر می خوانیم: داود مدرسی یان – اعتدال نخبگان/ مردم در کلانشهرها و شهرهای نسبتاً بزرگ، میان دود اگزوز خودروها و ساختمان‌های سنگی بی‌هویتِ شهر گرفتار شده‌اند […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

«داود مدرسی یان» دبیر و پژوهشگر خوزستانی متنی را درباره « فضای سبز و نقش آن در خوزستان » برایمان ارسال نموده که آن را با هم در زیر می خوانیم:


داود مدرسی یان – اعتدال نخبگان/ مردم در کلانشهرها و شهرهای نسبتاً بزرگ، میان دود اگزوز خودروها و ساختمان‌های سنگی بی‌هویتِ شهر گرفتار شده‌اند و به سختی می‌توانند از تنگای زندگی مدرن شهری بیرون آیند. همه آن‌ها به دنبال روزنه‌ای هستند به بیرون، جایی به نام فضای سبز که در آن با درختان، گیاهان، چمن‌زار و بوی خوش گل‌ها، روزگار سَر کنند و به ورزش و استراحت بپردازند.

بسیاری از شهرها برای دوری از شلوغی و آلودگی شروع به گسترش فضای سبز کرده‌اند، زیرا به خوبی فهمیده‌اند که چطور ساختمان‌سازی بی‌رویه در حال بلعیدن آسایش و سلامتی انسان‌ها است.

فضای سبز اما برای خوزستان و اهواز از نان شب هم واجب تر است به این دلیل که خوزستان گرم‌ترین نقطه کشور بوده و جزو گرم‌ترین های جهان است و بدتر، خوزستان و اهواز آلوده ترین هوای کشور را در طول سال به بیش از ۲۰۰ روز آلودگی دارند و البته این افتخار جهانی هم هست و اهواز آلوده ترین کلانشهر جهان است. جالب است بدانید آمار آسم خوزستان دو برابر آمار کشور است!

دلایل این فاجعه روشن است؛ نفت و نفت و نفت. شما دلایل دیگر را اضافه کنید: پتروشیمی ها، صنایع فولاد و نیشکر، خودروها، نیروگاه رامین و … . حالا کونوکارپوس را برای برخی دغدغه مندان هم اضافه کنید.

بنابرین فضای سبز برای اهواز و خوزستان حکم اکسیژن را دارد. حالا بیایید به لحاظ آمار و ارقام بررسی کنیم که وضعیت فضای سبز در خوزستان و اهواز چگونه است؟ فضای سبز را با شاخصی به نام سرانه فضای سبز اندازه گیری می کنند.

تمام عرصه های طبیعی یا مصنوعی پوشیده از گیاهان است که بهره برداری تفریحی و تفرجی -زیست محیطی و زیباسازی و… از آن مورد انتظار می باشد. در مفهوم کلی عبارتست از سهمی از سطح فضای سبز شهرکه به هر نفر از ساکنین یک شهر یا محدوده یا منطقه شهری تعلق می گیرد.

استاندارد بین المللی فضای سبز، بین ۲۰ تا ۲۵ متر مربع به ازای هر نفر هست. میانگین سرانه فضای سبز در ایران در حال حاضر تقریباً ۱۲ متر مربع و سرانه سبز خوزستان بین ۷ تا ۸ متر مربع هست. یعنی پنج متر مربع کمتر از میانگین کشوری و سیزده متر مربع کمتر از استاندارد جهانی!

جالب است بدانید سرانه سبز تهران بیش از ۱۶ متر مربع و برای اصفهان این رقم ۲۸ متر مربع اعلام شده! یعنی بیش از دو برابر میانگین کشوری و ۳ متر مربع بیشتر از استاندارد جهانی! (مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان در سال ۹۶، این عدد را ۲۵ متر مربع اعلام کرده است).

حالا سهم خوزستان از کارون و کرخه و دز چیست؟ بجز تشنگی و آلودگی؟

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار