مجلس انقلابی!!!!/ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰

ملک محمد مکوندی
تاریخ انتشار: سه شنبه 14 بهمن 1399 | 18:50 ب.ظ
مجلس انقلابی!!!!/ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ زمان مطالعه: ۳ دقیقه اعتدال نخبگان/  بودجه نویسی موفق باید با نگاهی به واقعیت های امروز جامعه، بیماری مزمن اقتصادی ایران و نارسایی های ساختاری ان،متغیرهای اجتماعی، سیاست داخلی، متغیر های بین المللی و اقتصاد جهانی تدوین شود. ?حدود دو ماه قبل،دولت زودتر از موعد مقرر،لایحه ی بودجه سال ۱۴۰۰ را به مجلس تقدیم نمود.تعدادی از نمایندگان از روز […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اعتدال نخبگان/  بودجه نویسی موفق باید با نگاهی به واقعیت های امروز جامعه، بیماری مزمن اقتصادی ایران و نارسایی های ساختاری ان،متغیرهای اجتماعی، سیاست داخلی، متغیر های بین المللی و اقتصاد جهانی تدوین شود.

?حدود دو ماه قبل،دولت زودتر از موعد مقرر،لایحه ی بودجه سال ۱۴۰۰ را به مجلس تقدیم نمود.تعدادی از نمایندگان از روز اول بدون اینکه کلیات و جزییات بودجه را مطالعه کنند، شروع به مخالفت با ان کردند. انها بدون ارائه دلیل منطقی و یا حتی غیر منطقی،لایحه بودجه را سیاسی تلقی نمودند، گروهی دیگر از انها ساختار بودجه را وابسته به نفت می دانستند، عده ای دیگر رقم بسیار اندک ارز تخصیص یافته ۴۲۰۰ تومانی دولت برای خرید دارو و چهار قلم کالاهای اساسی را موجب ایجاد رانت برای عده ای خاص می پنداشتند، عده ای به رقم منابع و مصارف بودجه اعتراض شدید داشتند.و افزایش رقم منابع و مصارف را تورم زا می دانستند.

?دولت با تحمل این نظرات غیر کارشناسی و صرفا به منظور جلو گیری از تکرار وقایع زمان دولت احمدی نژادحاضر به تعامل با مجلس و بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق شد.کمیسیون تلفیق پس از گذشت دو ماه بر خلاف شعارهایی که نمایندگان مطرح می کردند تغییراتی در بودجه بوجود اورد که مغایر با انتقادات مجلسیان بود.

? مهم ترین انتقاد مجلس به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، رشد ۴۷ درصدی منابع و مصارف در ان بود، که با تعابیر مختلف و جو سازی در رسانه ها وحضور در تلویزیون میلی به شدت دولت را  بابت رشد بودجه‌ مورد مواخذه قرار دادند، وعنوان می کردند افزایش بودجه ی مصارف و منابع منجر به تورم خواهد شد و بودجه تورم زا موردتایید مجلس نمی باشد. درحالیکه رقم منابع و مصارف در بودجه ی ارسالی دولت به مجلس برابر ۸۴۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی گردیده بود، نمایندگان انقلابی درجلسات کمیسیون تلفیق این رقم را به ۱۰۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادند.اگر انتقاد به افزایش رقم بودجه ۸۴۱ هزار میلیاردی دولت داشتند، و انرا تورم زا می دانستند،چرا رقم ان را این همه افزایش دادند؟ چرا اصلاح ساختاری که شعارش را می دادند،طی دو ماه در کمیسیون تلفیق بوجود نیاوردند. انتقاد دیگر مجلس به بودجه، وابستگی بودجه به نفت بود.اما برخلاف تصور مجلس رقم حاصل از درامد نفت، در بودجه پیشنهادی دولت را ۱۹۹ هزار میلیارد تومان افزایش داد، و وابستگی بودجه به نفت را بسیار بیشتر کرده بود. مطلب بعدی این بود که مجلس برخلاف اینکه تامین دارو و مواد غذایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را موجب ایجاد رانت می دانست، در کمیسیون تلفیق انرا تایید کردند،و رقم انرا افزایش دادند.

?نرخ تسعیر دلار به تومان در بودجه پیشنهادی دولت ۱۱۵۰۰ تومان پیشنهاد گردید اما کمیسیون تلفیق انرا به ۱۷۵۰۰ افزایش داد که این تغییر جدای از بار تورمی، باعث افزایش افسارگسیخته ی قیمت دلار در همین سال و سال اینده می شود.

?موضوع جالب توجهی که امروز در مجلس اتفاق افتاد این بود که، تعداد زیادی از نمایندگان متوجه نبودند لایحه بودجه ارائه شده درصحن مجلس مربوط به کمیسیون تلفیق است، نه دولت “این لایحه با لایحه پیشنهادی دولت تفاوت زیادی داشت” لذا بدون مطالعه و بدون توجه به امر فوق صرفا بدلیل حب و بغضی که نسبت به دولت داشتند رای منفی دادند و بعداز پایان رای گیری متوجه اشتباه خود شدند.!!!!! عجب مجلس انقلابی داریم !!!!

? عجیب تر از ان سخنی بود که الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در صحن مجلس مطر ح کرد. “او گفت: ابتدا می خواهم با اقای نوبخت شوخی کوچکی داشته باشم، چه کسی گفته طرح های عمرانی در کشور اجرایی نشده است؟ طرح های عمرانی اجرا می شود‌.شما کافی است بروید راه اهن قزوین –رشت را ببینید…بله اجرا می شود،اما برای مناطق محروم اجرا نمی شود.”واقعا انسان دق می کند که چطوررییس کمیسون تلفیق که خود را اقتصاددان و مغز متفکر توسعه اقتصادی می داند، اهمیت استراتژیک و بین المللی این خط اهن و منافع بزرگی که برای کشور دارد را نمی داند و اجرای چند طرح در مناطق محروم را به این پروژه استراتژیک و کلیدی ترجیح می دهند!!!!

?اقای نادران، ایا نمی دانید ایران بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیک خود در کانون اتصال بین قاره ای و چهار راه مواصلاتی جهان قرار گرفته است، و بخش های مهمی از کریدور های جهانی”شمال جنوب” و “شرق و غرب” از ایران می گذرد؟

?جناب نادران کریدور شمال جنوب مهم ترین حلقه تجارت بین اسیا و اروپا است، که در مقایسه با مسیر های سنتی فعلی از نظر مسافت و زمان ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه ۳۰ درصد ارزان تر است. ایران محور این شاهراه است،که کشورهای جنوبی را از طریق خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند به دریای خزر و از انجا به روسیه وشهر سن پترزبورگ متصل کرده و از انجا نیز به کشورهای فنلاند، سوئد، دانمارک و نروژ در شمال اروپا وصل می کند. این طرح ریلی از جنوب ایران به قزوین رسیده بود که اخیرا این مسیربا اتصال راه اهن قزوین به رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر به رشت رسیده است، و تنها اتصال خط اهن رشت به استارا باقی مانده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار