سیدعلی صالحی از “راه دور مرغاب” می آید

تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 مهر 1399 | 15:52 ب.ظ
سیدعلی صالحی از “راه دور مرغاب” می آید زمان مطالعه: < 1 دقیقه اعتدال نخبگان: سیدعلی صالحی،‌ شاعر شناخته‌شده به تازگی دست به نگارش زندگی نامه خود زده و این اثر به زودی از سوی نشر چشمه منتشر می‌شود. به گزارش نخبگان و به نقل از ایبنا، کتاب «راه دور مرغاب»، زندگی نوشت سیدعلی صالحی از دوره کودکی تا اوایل دهه شصت خورشیدی است. در این دست نوشته‌ […]
زمان مطالعه: < 1 دقیقه

اعتدال نخبگان: سیدعلی صالحی،‌ شاعر شناخته‌شده به تازگی دست به نگارش زندگی نامه خود زده و این اثر به زودی از سوی نشر چشمه منتشر می‌شود.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایبنا، کتاب «راه دور مرغاب»، زندگی نوشت سیدعلی صالحی از دوره کودکی تا اوایل دهه شصت خورشیدی است. در این دست نوشته‌ منحصر به فرد، ضمن گزارش حوادث هولناکی که از سرگذشته است، عالی‌ترین نتیجه چیزی نیست جز این که راوی می‌گوید انسان، شعر است، و شعر… انسان است، و انسان در کلمه… به کفایت می‌رسد.

«راه دور مرغاب»، روایت و تجربه و زیست شاعر در شرایطی باورناپذیر است: شورش ایلات بختیاری و سادات صالحی، یورش نظامیان شاه، خلع سلاح خونین، بیماری‌های لاعلاج و همه‌گیر، ظهور درنده‌ای شکست ناپذیر به نام «بچه بر» که شباهت نزدیکی به پلنگ سیاه داشت. فقر و گرسنگی و قحط‌سالی. مرگ و میر کودکان، کوچ اجباری و فرار خانوارها به سوی شهر (بویژه مسجد سلیمان) نقش انگلیسی‌ها، نفت و صنعتِ شهری…، و ترس و هراس‌های حاکم بر زیستِ خانواده‌هایی که به سختی می‌توانستند «سَد جوع» کنند، و قادر نبودند حیات خود را با قوانین تحمیلی در شهر منطبق کنند.

«راه دور مرغاب» زندگی‌نامه سیدعلی صالحی در دوره بروز کرونا در تهران، طی چند ماه مکتوب شده است. صالحی در حالی که خود اواخر سال ۱۳۹۸ اسیر کرونا شده بود، این کتاب را نوشته، و چند روز بعد از اتمام آن، با سکته سنگین قلبی و عمل جراحی باز در بیمارستان قلب تهران روبه‌رو شد. صالحی بعد از بهبودی نسبی، این دفتر ۳۰۰ صفحه‌ای را به نشر چشمه سپرد.

مرغاب به معنای سرزمین سرسبز و پُرآب، قریه‌ای از قراء شهر ایذه خوزستان در سلسله جبالِ زاگرس میانی است. مرغاب، زادگاه اجدادی صالحی است که همواره به ایل چالنگ بختیاری تعلق داشته است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار