جاده اندیکا – شهرکرد؛ مسیری بین استانی نیازمند توجه جاده اندیکا – شهرکرد؛ مسیری بین استانی نیازمند توجه

تاریخ انتشار: چهارشنبه 2 مهر 1399 | 13:28 ب.ظ
جاده اندیکا – شهرکرد؛ مسیری بین استانی نیازمند توجه جاده اندیکا – شهرکرد؛ مسیری بین استانی نیازمند توجه زمان مطالعه: ۲ دقیقه جاده اندیکا – شهرکرد یکی از مسیرهای میانبر و پرتردد استان خوزستان به سمت چهارمحال وبختیاری است که طرح بهسازی و ایمن‌سازی آن نیمه تمام مانده است. به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا از اوایل دهه ۸۰ که تونل دلا در منطقه شیمبار شهرستان اندیکا احداث شد و به مرور زمان به یک […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

جاده اندیکا – شهرکرد یکی از مسیرهای میانبر و پرتردد استان خوزستان به سمت چهارمحال وبختیاری است که طرح بهسازی و ایمن‌سازی آن نیمه تمام مانده است.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا از اوایل دهه ۸۰ که تونل دلا در منطقه شیمبار شهرستان اندیکا احداث شد و به مرور زمان به یک جاده بین استانی ارتقا یافت ، تردد مسافران از شهرستان های مسجدسلیمان ، لالی ، اندیکا و گتوند به استان چهارمحال و بختیاری عمدتا از این مسیر انجام می شود.اما با گذشت سالها از وعده مسئولان برای بهسازی  و استاندارد سازی این مسیر مشکلات این جاده همچنان به قوت خود باقی مانده است .

به گفته معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان مسیر اندیکا – شهرکرد در زمان حاضر یک جاده فرعی درجه ۲ است که ارتقا کیفی آن مطالبه عمومی مردم خوزستان است اما به یک عزم ملی نیاز دارد .

علی عیدی وندی اضافه می‌کند : اگر این جاده بهسازی شود و ارتقا پیدا کند حدود ۱۴۰ کیلومتر مسیر اهواز تا شهرکرد کاهش خواهد یافت.

وی گفت: برای بهسازی و استاندارد سازی این جاده باید تونل‌های جاده میانبر مسجدسلیمان-اهواز، تونل محلاتی ، تونل ورودی جاده سد مسجدسلیمان ، تونل جدید دلا، تونل چلو ، تونل تاراز به تنگ حونی ، تونل چری و دشتک احداث شوند تا این مسیر به یک جاده استاندارد با مشخصات یک جاده بین استانی ایمن و مناسب تبدیل شود.

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در ادامه افزود: در سال ۹۳ بخشی از این پروژه از ورودی چم آسیاب تا سد مسجدسلیمان با اعتباری حدود یک هزار میلیارد ریال به طول ۲۰ کیلومتر شروع شد اما به دلیل تامین نشدن اعتبار پروژه با پیشرفت فیزیکی ۲۱ درصد متوقف شد .

وی اضافه کرد : پیمانکار این پروژه اخیرا خلع ید شده و قرار است ۱۱ کیلومتر باقی مانده این مسیر به پیمانکار جدید واگذار شود که مناقصه آن در مرحله نهایی است.

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان همچنین گفت: ۸۰ کیلومتر این جاده در حوزه چهار محال و بختیاری و ۱۳۰کیلومتر آن نیز در حوزه خوزستان است و تحقق این پروژه نیازمند پیگیری مسئولان ۲ استان چهار محال و بختیاری و خوزستان است چرا که موقعیت استراتژیک این جاده ، بحث پدافند غیر عامل، مستقر بودن بیش از ۲۴ درصد جمعیت عشایری کشور در این مسیر ، کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسافت و مناظر گردشگری حاشیه جاده ، ایمن سازی و استاندارد سازی این مسیر را از اهمیت ویژه ای برخوردار کرده است.

وی ادامه داد : اگر این مطالبه دیرین مردم استان خوزستان محقق شود تردد از جاده اندیکا – شهرکرد ۱۴۰ کیلومتر نسبت به دیگر محورهای ارتباطی استان خوزستان به شهرکرد و اصفهان کوتاهتر می شود .

معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اضافه کرد : علاوه بر پدافند غیر عامل و ایمن ترین مسیر از نظر استراتژیک ، بحث گردشگری با اختلاف دمای ١۵ درجه ایام تابستان و برف زمستان ومناطق بکر زاگرس میانی ، سد مسجدسلیمان ، دشت شلا ، ارتفاعات کوه دلا ، دشت شیمبار ، ارتفاعات دول انبار ، تاراز و منطقه بسیار زیبا و ییلاقی بازفت ، ضرورت بهسازی و استاندارد سازی این جاده را چند برابر می کند.

اندیکا با سه بخش مرکزی، چلو و آبژدان درشمال شرق خوزستان قرار دارد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار