یادداشت جدید دکتر رضایی در خصوص مسجدسلیمان

پنج خرداد، مسجدسلیمان و مسائل آن

تاریخ انتشار: دوشنبه 5 خرداد 1399 | 22:35 ب.ظ
پنج خرداد، مسجدسلیمان و مسائل آن زمان مطالعه: ۲ دقیقه نخبگان : مسجدسلیمان ثروتمند اما محروم و مظلوم دهه هاست که از ریل و مسیر توسعه خارج شده و با بغرنج ترین مسائل روبرو است. شهری که با کشف نفت در آن در ۵ خرداد ۱۲۸۷ تحولی بزرگ در ایران و خاورمیانه به وجود آورد؛ اما بنا به دلایل متعددی از مسیر توسعه باز ماند. […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

نخبگان : مسجدسلیمان ثروتمند اما محروم و مظلوم دهه هاست که از ریل و مسیر توسعه خارج شده و با بغرنج ترین مسائل روبرو است. شهری که با کشف نفت در آن در ۵ خرداد ۱۲۸۷ تحولی بزرگ در ایران و خاورمیانه به وجود آورد؛ اما بنا به دلایل متعددی از مسیر توسعه باز ماند.

بارها در دوران نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی این گله را از دولت ها داشتم که عقل و شرع و قانون حکم می‌کند که باید به شهری که خود را فدای کشور کرده است و عوارض آن را تحمل می‌کند، رسیدگی کرد. در مجلس بیش از ۱۷۰ نطق برای مطالبه از دولتمردان داشتم و پنج وزیر را به مجلس کشاندم اما باید گفت عزمی ملی در میان دولت ها برای کمک به توسعه مسجدسلیمان وجود نداشته و ندارد.

در دوران نمایندگی مردم شریف مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا تلاش گسترده ای برای رفع عقب ماندگی انجام شد؛ اما مسجدسلیمان بزرگ آنقدر عقب ماندگی داشت و آنچنان از مسیر توسعه خارج شده بود که نمی شد همه موانع توسعه را از میان برداشت.

این شهر که زمانی آرمانشهری در ایران تلقی می شد و اکنون نیز ثروت های طبیعی و انسانی کم نظیری در خود نهفته دارد، برای بازگشت به ریل توسعه نیازمند عزم و اراده ملی است. در واقع، آنچه نیاز است، مقوله ای تحت عنوان « نگاه ویژه ملی» است.

بدون نگاه ویژه ملی و اراده واقعی در نزد دولت ها، مسجدسلیمان سخت به مسیر توسعه باز خواهد گشت. به گونه ای که برای اخذ مجوز پتروشیمی مسجدسلیمان، کارخانه آلومینیوم، جاده های مانند مسجدسلیمان- شهرکرد، تونل دلا، مجوز جاده لالی- الیگودرز، جاده پاشنه زاگرس، جابجایی مناطق پرخطر در شهر مسجدسلیمان، ایجاد شرکت مستقل نفت مسجدسلیمان، بیمارستان ها و… با موانع دولتی زیادی روبرو بودیم که اگر پیگیری های شبانه روزی و فشار همه جانبه از سوی اینجانب به عنوان خادم مردم و اخوی بزرگوار حاج محسن نبود، دولت ها تمایل و اراده کافی برای کمک به مسجدسلیمان نداشتند.

سخن ها و ناگفته ها در مورد مسجدسلیمان و مسائل آن زیاد است. ما فرزندان مسجدسلیمان هستیم؛ شهری که خواستگاه ماست و در آن متولد شدیم، پا گرفتیم، همراه پدر در آنجا کارگری می کردیم و دوران نوجوانی و بخشی از دوران جوانی را در آن سپری کردیم و هویت ماست.

در پایان، آنچه مهم است بدانیم و در مسیر آن گام برداریم این است که ظرفیت تمامی نخبگان مسجدسلیمانی در سراسر کشور برای شکل دهی به آن اراده ملی ضروری است.

پنج خردادماه روز مسجدسلیمان را گرامی می داریم.

دکتر امیدوار رضایی
۵ خرداد ۱۳۹۹

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار