یکه‌تازی کرونا در خوزستان

تاریخ انتشار: سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 | 20:31 ب.ظ
یکه‌تازی کرونا در خوزستان زمان مطالعه: ۶ دقیقه وضعیت خوزستان این روزها بیش از هر زمان دیگر به دوران جنگ تحمیلی شبیه شده‌ است، دشمنی خارجی که جان مردم را نشانه گرفته است. آژیر خطر آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان به صدا درآمده است اما مردم هنوز خطر را جدی نگرفته اند. وضعیت قرمز، شرایط نگران کننده، موقعیت هشدار و […]
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

وضعیت خوزستان این روزها بیش از هر زمان دیگر به دوران جنگ تحمیلی شبیه شده‌ است، دشمنی خارجی که جان مردم را نشانه گرفته است. آژیر خطر آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان به صدا درآمده است اما مردم هنوز خطر را جدی نگرفته اند.

وضعیت قرمز، شرایط نگران کننده، موقعیت هشدار و وضعیت نامطلوب بخشی از تعابیر روزهای گذشته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در توصیف شرایط استان خوزستان بوده است.

حداقل در ۱۰ روز گذشته کیانوش جهانپور با نام بردن از استان خوزستان به عنوان استان در معرض خطر و شرایط قرمز از مردم و مسئولان خواسته پروتکل های بهداشتی و مقررات فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

به گفته جهانپور اگرچه انتظار حذف این بیماری در مدت کوتاه وجود ندارد اما وضعیت استانی مانند خوزستان با اختصاص ۲۵ درصد آمار روزانه مبتلایان به ویروس کرونای کشور در معرض هشدار است و باید منتظر ماند تا در روزهای آتی اثر محدودیت‌ها و رعایت بهداشت عمومی و فردی که در روزهای اخیر رعایت شده را دید.

امیدواریم مردم در استان خوزستان، نکات بهداشتی و فاصله گذاری‌ها و محدودیت‌ها را رعایت کنند تا مسیر برای کاهش موارد ابتلای جدید هموارتر شود.

آمار ابتلا به ویروس کرونا که در روزهای نخست شیوع این بیماری در استان خوزستان به نسبت سایر استان ها در رده‌های پایین‌تری بود به طور نمونه در تاریخ ۳۰ فروردین ماه از مجموع  یکهزار و ۳۷۴ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا ۳۰ مورد آن متعلق به استان خوزستان بوده که حدودا هشت درصد آمار مبتلایان است اما روند ابتلا به کرونا از اواخر اردیبهشت ماه در استان خوزستان سیر صعودی داشت و از حدود ۱۷۰ نفر مبتلای روزانه در اوایل اردیبهشت در تاریخ ۲۹ اردیبهشت به ۶۰۸ مورد از مجموع ۲هزار و ۲۹۴ نفر رسید که درواقع سهم خوزستان معادل ۲۶ درصد است.

سهم یک چهارمی استان خوزستان از مجموع آمار مبتلایان به ویروس کرونا تقریبا در ۱۰ روز گذشته ثابت بوده و همین آمار نگرانی های بسیاری را نسبت به سرنوشت این استان در پی داشته است.

مقامات بهداشت و درمان علت افزایش ناگهانی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان را بالا رفتن قدرت بیماریابی و در عین حال رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط مردم می دانند.

از هفته‌ها پیش، بسیاری نوید کم شدن آمار ابتلا به ویروس کرونا با گرمتر شدن دمای هوا را می دادند اما این روزها گرما نه تنها کمکی به مهار این ویروس نکرده بلکه بنظر می رسد روشن شدن کولرهای گازی باتوجه به افزایش دما، خطر انتشار این ویروس در فضاهای بسته همچون ادارات، اتاق ها و خودروها را نیز افزایش داده است به گفته صاحبنظران کولر گازی به دلیل افزایش سرعت جریان هوا در محیط بسته می تواند احتمال انتقال ترشحات عطسه و سرفه فرد مبتلا را در فضا پخش کند.

پرسه بیماران بدحال در کف خیابان‌ها

از ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ادارات، بازارها و اصناف غیر ضروری از ۹ شهرستان خوزستان تعطیل اعلام شده است تا با کاهش تردد میان مردم سرعت شیوع ویروس کرونا نیز کاهش یابد این درحالیست که با بسته شدن راه ورود به بازارهای رسمی، برخی فروشندگان به سمت دستفروشی در خیابان ها و حضور در برخی بازارچه های غیررسمی سوق پیدا کرده اند و مردم نیز به استقبال از آنها رفته اند همین امر بار دیگر نگرانی ها را از وضعیت نامشخص استان خوزستان بیشتر کرده است.

آنچه در این میان جای تامل دارد عادی شدن این ویروس همه گیر برای مردم و حضور آنها در تجمعات مختلف از بازار پوشاک و خریدهای روزمره تا مراسمات عزا و عروسی است. به طوریکه بسیاری معتقدند بیماران اصلی همان افرادی هستند که دائما و بی دلیل در بازار، خیابان ها و اماکنی مانند سالن های آرایش  حضور دارند و راه را برای کادر درمان و بهداشت سخت تر می کنند.

در روزهای گذشته بزرگان طوایف بختیاری و شیوخ عرب در اطلاعیه هایی از عموم مردم درخواست کرده بودند که با عدم حضور در تجمعاتی مانند دید و بازدیدهای عید فطر و مراسمات عزا و عروسی به قطع چرخه انتقال ویروس کرونا کمک کنند.

یک شهروند درخصوص حضور بدون رعایت نکات بهداشتی در سطح خیابان های شهر گفت: ما از نخستین روزهای شیوع این ویروس در اهواز قرنطینگی خانگی را رعایت کرده ایم و تنها برای موارد خیلی ضروری به صورت محدود در شهر تردد می کنیم اما در همین مدت شاهد بوده ام که برخی از افراد رفتارهایی مانند روزهای عادی از خود بروز می دهند.

زهرا سراج افزود: نقش بانوان در محافظت اعضای خانواده در برابر این بیماری بسیار پررنگ است اگر آنها نکات بهداشتی و محدودیت های اجتماعی را رعایت کنند قطعا سایر اعضای خانواده نیز به پیروی از آنها این نکات را رعایت می کنند اما متاسفانه درحال حاضر شاهد هستیم بسیاری از افراد با حضور در اماکن شلوغ همچون بازارها باعث شیوع بیشتر این ویروس می شوند.

بستن چند بازارچه نیازمند ورود شورای تامین

از سویی دیگر فرماندار اهواز درخصوص فعالیت بازارچه ها به ویژه در مناطق حاشیه ای شهر و نقاط کمتر برخوردار گفت: بیش از ۹۰ درصد اصناف و واحدهای اقتصادی در اعمال محدودیت های اجتماعی همکاری کردند اما از اصناف حاشیه شهراهواز گله داریم.

جمال عالمی نیسی افزود: بازارهای عبدالحمید، الغدیر و بازار شب کوروش تعطیل شده اند اما معضل اصلی در فعالیت بازار کیان و بازارچه صدف است که در شورای تامین استان و ستاد مقابله با ویروس کرونا نیز مطرح شده است و احتمال تعطیلی آنها زیاد است. از بامداد دوشنبه محدودیت های تردد در اطراف کیان اعمال شده است.

به گفته وی اگر اصناف اهواز در این خصوص همکاری نکنند مجبور به استفاده از نیروی قهریه خواهیم بود. ۶۰ گروه تذکر زبانی و ۴۰ گروه اجرایی و برخوردی شامل اجراییات شهرداری، بهداشت، نیروهای اماکن و سازمان صمت روند فعالیت اصناف را مورد بررسی قرار می دهند و روزانه چهار هزار مورد بازرسی انجام و ۲۰۰ واحد متخلف نیز پلمب می شود.

از بلاتکلیفی تا وحشت؛ واکنش مردم به کرونا

یک جامعه شناس در تحلیل این نوع رفتار شهروندان گفت: واکنش مردم در مقابل شیوع ویروس کرونا از وحشت تا بلاتکلیفی متفاوت است، بی مبالاتی و عدم رعایت نکات بهداشتی توسط برخی شهروندان سبب بالا رفتن آمار شیوع ویروس است که در نتیجه به زحمت مضاعف کادر بهداشت و درمان ختم می شود.

امیرحسین زندی افزود: ویروس کرونا یک نوع آشفتگی را در جوامع ایجاد کرده است، تمام اندیشمندان و صاحبنظران از این دوره کنونی به عنوان یک دوره حساس نام برده اند و حتی نظریه ای مبنی بر تقسیم دنیا به پیش و پس از کرونا نیز مطرح است. ویروس کرونا یکی از مهمترین پدیده های جهان است اما نه تنها به لحاظ زیستی، پزشکی، فرهنگی و اجتماعی بلکه تمام جوانب زندگی را تحت تاثیر قرار داده است

وی بیان کرد: نام خوزستان در روزهای گذشته به دلیل آمار بالای ابتلا به ویروس کرونا بر سر زبان ها افتاده و نوک پیکان نیز بیشتر به سمت افرادیست که نکات بهداشتی و محدودیت های اجتماعی را رعایت نمی کنند، بهرحال نمی توان منکرمسئولیت اجتماعی هر شخص در قبال سایر افراد جامعه شد باید در اجرای این مسئولیت اجتماعی نهایت تلاش خود را بکار بگیریم.

زندی گفت: روابط قومی و قبیله ای، روابط درون گروهی و برون گروهی و سایر ارتباطات فیزیکی میان اعضای یک خانواده در استان خوزستان بسیار پررنگ است که همین روابط سبب عدم قطع چرخه انتقال ویروس کرونا شده است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر رابطه ای میان فقر و افزایش آماردر خوزستان وجود دارد، نمی توان از پدیده هایی همچون فقر، بیکاری، کودکان کار و زباله گردها در استان خوزستان چشم پوشید در همین مدت شاهد فشار اقتصادی به خانواده های قشر ضعیف بوده ایم.

دوراهی دست و پنجه نرم کردن با گرسنگی یا ابتلا به کرونا

این جامعه شناس توضیح داد: افرادی که درآمد ثابتی برای اداره زندگی را ندارند در این مدت برسر دوراهی ماندن در خانه و گرسنگی و همچنین بیرون رفتن و خطر ابتلا به کرونا باید یکی را انتخاب می کردند.

وی ادامه داد: از مسئولان نیز انتظار می رود با در پیش گرفتن برخی سیاست ها، شرایط معیشتی را برای این قشر از جامعه مهیاتر کنند، زیرا مشاهدات نشان می دهد افرادی با درآمد ثابت محدودیت های اجتماعی را بیشتر رعایت می کنند زیرا به لحاظ روانی و اقتصادی تحت فشارهای کمتری هستند.

زندی گفت: افراد قشر متوسط و توانمند جامعه در شرایط فعلی در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی باید از خانواده های قشر ضعیف جامعه حمایت کنند تا همگی با هم این شرایط را مدیریت و از این بحران عبور کنیم.

این جامعه شناس بیان کرد: به نظر می‌رسد در کنار این بیماری مسری، جامعه امروز ما از آنومی‌های گوناگون چون احساس بی‌تفاوتی اجتماعی و یا بی‌اعتمادی و …رنج می برد و با شهروندانی مستاصل و البته بی اعتماد و منزوی روبه روهستیم  که درصورتی که همه تلاش نکنیم که از شرایط اضطراری که به صورت مستمر بر جامعه وارد می‌آید خارج شویم و جامعه به سمت سیر طبیعی حرکت کند، آینده ی روشنی در انتظارمان نخواهد بود و رفته رفته این اضطرار نهادها و ارکان حاکمیتی را نیز با چالش مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد:  از منظر روان شناسی اجتماعی نیز بین سلامت جمعی و سلامت روانی فرد فرد جامعه ارتباط مستقیم وجود دارد و سلامت روانی افراد جامعه زمانی وجود دارد که با دیگران مشارکت داشته و به رفاه همنوعان خود علاقه مند باشند.

حدود سه ماه از همه گیری ویروس کرونا در ایران می گذرد این ویروس در تمام استان های کشور یکی پس از دیگری شیوع پیدا کرد تا تمام دستگاه ها و سازمان ها برای مقابله با آن به حالت آماده باش در بیایند، خطر قدرت و سرعت شیوع این بیماری دیگر برای همه روشن شده و هرکس به شیوه‌ای سعی در پیشگیری از انتقال آن دارد.

به گفته وزیر بهداشت و درمان درحال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری قرار دارد اما در روزهای آینده برخی استان ها به مرحله کنترل ویروس کرونا خواهند رسید این درحالیست که ویروس کرونا در استان خوزستان به دلیل برخی رفتارهای اشتباه خیز برداشته و همچنان یکه تازی می کند.

این روزها دیگر اضطراب و  ترس از کرونا در چهره برخی از مردم مانند روزهای نخست شیوع این ویروس دیده نمی شود بسیاری شرایط را به حال خود رها کرده اند و آزادانه در خیابان ها و اماکن شلوغ پرسه می زنند این درحالیست که کرونا همچنان درحال یکه تازی در این استان است. باید دید آیا این شرایط مدیریت می شود و یا باید خوزستانی ها خود را برای روزهای سخت تری آماده کنند؟ / گزارش از ایرناخوزستان

برچسب‌ها: ,
آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار