مدیرعامل شرکت آبفا اهواز خبر داد:

لایروبی حوضچه های زلال ساز تصفیه خانه شماره دو با هدف ارتقای کیفیت آب شرب اهواز

تاریخ انتشار: یکشنبه 29 دی 1398 | 19:23 ب.ظ
لایروبی حوضچه های زلال ساز تصفیه خانه شماره دو با هدف ارتقای کیفیت آب شرب اهواز زمان مطالعه: ۲ دقیقه مدیرعامل شرکت آبفا اهواز خبر داد: لایروبی حوضچه های زلال ساز تصفیه خانه شماره دو با هدف ارتقای کیفیت آب شرب اهواز به گزاش نخبگان ، بهنام مریدی : حوضچه  زلال ساز تاسیسات اصلی آبرسانی اهواز(شماره دو) با هدف ارتقا سطح کیفی ضمن اورهال سازه بتنی، لایروبی و تجهیزات آن بازسازی و تعمیر می شود. […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز خبر داد: لایروبی حوضچه های زلال ساز تصفیه خانه شماره دو با هدف ارتقای کیفیت آب شرب اهواز

به گزاش نخبگان ، بهنام مریدی : حوضچه  زلال ساز تاسیسات اصلی آبرسانی اهواز(شماره دو) با هدف ارتقا سطح کیفی ضمن اورهال سازه بتنی، لایروبی و تجهیزات آن بازسازی و تعمیر می شود.

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفا اهواز،  مریدی از اخذ مجوز و اجرای این عملیات مهم پس از گذشت حدود ۱۵سال خبر داد و گفت: آبی که از  محل منابع تامین،  وارد تصفیه خانه می‌شود ابتدا وارد این حوضچه‌  زلال ساز یا «کلاریفایر» گشته و چنانچه سطح کدورت از حد طراحی این حوضچه بالاتر باشد ، ضمن پیش ته نشینی به صورت فیزیکی ، مواد پیش ته نشین کننده و منعقد کننده به آن افزوده و  علاوه بر فرآیندهای زلال سازی ، گند زدایی می‌گردد.

وی تصریح کرد:  با اجرای این عملیات علاوه بر ارتقای سطح کیفی آب، با کاهش چشمگیر استفاده  از مواد منعقدکننده و شیمیایی که به صورت روزانه با هزینه های بالا خریداری می شدند روبرو خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز عنوان کرد: حدود ٧۰ درصد آب اهواز توسط  خط آبرسانی غدیر ( آبی که از پشت سد کرخه در این خط جریان می‌یابد) تامین می گردد و مابقی از منبع آب حیات شوشتر(گلالک) و در صورت فقدان دو منبع یادشده به صورت بسیار جزیی از رودخانه کارون تامین می شود که خوشبختانه در حال حاضر برداشت از رودخانه به صفر رسیده است.

بهنام مریدی اظهار کرد:  اورهال ( بازسازی و تعمیرات اساسی) دو حوضچه‌از مجموع چهار حوضچه زلال ساز  از حدود ۱۸ روز پیش آغاز شده و باتوجه به عدم امکان انجام دو عملیات به صورت همزمان به دلیل پیشگیری از کاهش برداشت و افت فشارآب، مدت زمان اجرای این عملیات برای هر حوضچه ۲۰ روز تخمین زده شده است .البته چون عملیات به صورت اورهال و توجه به تمام زوایا مهم است ، پس از لایروبی حوضچه ها،  بدنه بتنی و تجهیزات شامل پاروهای لجن روب و حدود ۹ فقره شیرآلات تخلیه لجن نیز بازسازی و تعمیر می گردند.

مریدی در ادامه گفت : این مجوز با وجود تمام موانع و پیگیری های بسیار می بایست اخذ می شد چراکه  به دلیل حجم بالای رسوبات، بخشی از آب خام باکیفیت نیز دچار کدورت بیشتر می گشت و ما را با دشواری فرآیندهای زلال سازی و صرف هزینه های بالا مواجه  می نمود لذا  با تمهیداتی که از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام شد، مجوز اورهال این دو حوضچه‌ صادر شد.

وی استاندارد میزان کدورت آب را حداکثر برابر با ۱۵NTU در حوضچه ها جهت  اجازه ورود به مرحله فیلتراسیون عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر میزان کدورت آب ورودی به حوضچه ی لایروبی شده به زیر دو NTU  (یکی از پارامتر‌های محاسباتی در تصفیه آب) رسیده است.

این مقام مسئول در شرکت آبفا اهواز بیان داشت: باتوجه به اینکه حجم زیادی از آب در حوضچه‌های ته نشین ذخیره می‌شود لازم است هر چه سریع‌تر این حوضچه‌ها لایروبی و محل ضدعفونی گردد تا انشالله تابستان سال آتی آبرسانی با سطح کیفی بالا به شهروندان گرامی محقق شود.

وی در پایان یادآور شد: آب شرب ضمن نمونه برداری از بیش از ۳۰نقطه در سطح شهر، در آزمایشگاه پیشرفته کنترل کیفیت مرکزی آب اهواز در محل تصفیه خانه شماره دو و در سه بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار