مراسم نکوداشت هنرمند ایل بختیاری نورالله مومن نژاد در تهران برگزار گردید

تاریخ انتشار: شنبه 5 مرداد 1398 | 00:06 ق.ظ
مراسم نکوداشت هنرمند ایل بختیاری نورالله مومن نژاد در تهران برگزار گردید زمان مطالعه: ۳ دقیقه مراسم نکوداشت استاد نورالله مومن نژاد در فرهنگ سرای ارسباران در روز پنج شنبه مورخ ۹۸/۵/۳ در استان تهران و با حضور دکتر مرادی قائم مقام نظارت صدا و سیما ، معاونت وزیر فرهنگ و هنر ، دکتر اردشیر صالح پور پژوهشگر و تاریخ شناس بختیاری و جمع کثیری از چهره های هنری و ملی […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مراسم نکوداشت استاد نورالله مومن نژاد در فرهنگ سرای ارسباران در روز پنج شنبه مورخ ۹۸/۵/۳ در استان تهران و با حضور دکتر مرادی قائم مقام نظارت صدا و سیما ، معاونت وزیر فرهنگ و هنر ، دکتر اردشیر صالح پور پژوهشگر و تاریخ شناس بختیاری و جمع کثیری از چهره های هنری و ملی برگزار گردید.

این مراسم باشکوه به مجری گری بانو پریچهر بهروان ازگویندگان رادیو ایران برگزار شد.
در ادامه این نکوداشت خطبا وادبا وشعرا پژوهشگران حوزه موسیقی و سنن فولکلور ایلات لر خصوصا موسیقی باساز کرنا در وصف نوازندگی کرنا ونقش تاریخی و موسیقیایی آن در بطن جامعه الوار خصوصا جامعه بختیاری مطالبی را ایراد کردند.

دکتراردشیر صالحپور پژوهشگر و مورخ نامی کشور در خصوص موسیقی در ایلات وعشایر و نقش بسزای آن در متون جوامع بومی سخنان ارزشمندی را بیان کردند. این پژوهشگر در سخنانی فرمودند: نوازندگان و کرنا بدستان از زمان شکل گیری طوایف در غمها و شادیها و جنگها بخش مهمی از زندگی آنان را تشکیل میدادند.

حجت الاسلام ایران رام از دیگر سخنرانان این همایش به نقش وجایگاه چند قرن تشمالها پرداخت و گفت :تشمالها یکی از بختیاری ترین طوایف ایل بختیاری محسوب می شوند و ریشه تشمالها در ایل بختیاری یکی ست وما در ایل بختیاری دو نوع تشمال نداریم .ایشان ادامه دادند که امروزه پس از قرنها طایفه تشمال با داشتن بیش از ده تیره پرجمعیت حضور ونقش خود را در قالب ایجاد یک طایفه به نام طایفه تشمال قویتر از گذشته در ایل بختیاری باثبات می رساند و همواره اعلام می دارد که تشمالها عضوی جدا ناشدنی از ایل بزرگ بختیاری می باشد.

ایشان با انتقاد از کسانی که تاریخ تشمالها را به دوره نادرشاه گره می زنند گفت تاریخ تشمالها به اندازه تاریخ ایل بختیاری گسترده و وسیع است .

در ادامه این نکوداشت آریا عظیمی نژاد از هنرمندان برجسته وموسیقی کشور نیز بیاناتی را ایراد کردند در ادامه هنرمندان محبوب فولکلور بختیاری چون بهمن حسینی و جلیل ازاد نیز در این نکو داشت هنرنمایی کردند.

گفتنی است به همت دکتر نورالله مرادی همه ساله به مناسبت های فرهنگی موجبات گردهمایی اهالی زاگرس نشین را فراهم می اوردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

مهمترین نقص نکواشت غیبت اندیشمندان بزرگ بختیاری حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق امینی معروف به شیخ فرهنگ ،حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج علی نظرممبینی خطیب و ادیب سرشناس بختیاری بانو سریا داوودی حموله مورخ پژو هشگر کتب تاریخی وهنر وموسیقی ایلات و عشایر و عضو کنگره بین المللی اداب و سنن کشوری نمایندگان ادوار بختیاری نمایندگان ادوارالوار جامعه هنری کشور سردیارون و بزرگان و ریش سفیدان فعال ایلات و عشایر که نقش تاثیر بسزایی در این همایش ها داشتند بود.

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار