گزارش ویژه/ساکنان مسجدسلیمان در دوراهی ماندن و رفتن

تاریخ انتشار: یکشنبه 23 تیر 1398 | 14:57 ب.ظ
گزارش ویژه/ساکنان مسجدسلیمان در دوراهی ماندن و رفتن زمان مطالعه: ۳ دقیقه گزارش ویژه/ساکنان مسجدسلیمان در دوراهی ماندن و رفتن نخبگان: نخستین زمزمه‌های تخلیه شهر مسجدسلیمان به دلیل قرار گرفتن بر روی مخازن نفتی و آلودگی ناشی از آن ۲۴ سال پیش سر زبان‌ها افتاد اما ازآنجایی‌که امکان جابجایی این شهر با افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت غیرممکن بود لذا دولتمردان در سال ۱۳۸۵ به این […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گزارش ویژه/ساکنان مسجدسلیمان در دوراهی ماندن و رفتن

نخبگان: نخستین زمزمه‌های تخلیه شهر مسجدسلیمان به دلیل قرار گرفتن بر روی مخازن نفتی و آلودگی ناشی از آن ۲۴ سال پیش سر زبان‌ها افتاد اما ازآنجایی‌که امکان جابجایی این شهر با افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت غیرممکن بود لذا دولتمردان در سال ۱۳۸۵ به این فکر افتادند که به‌جای جابجایی کل شهر نسبت به جابجایی فقط مناطق آلوده اقدام کنند.
در این راستا در همان سال و در جلسه شورای اداری خوزستان با حضور رئیس‌جمهور وقت مقرر شد تا مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان توسط شرکت نفت تأمین و به سازمان مسکن و شهرسازی برای نظارت عالیه برساخت و ساز تعداد ۵ هزار واحد مسکونی اعطا شود.
این طرح عملاً در شهریور سال ۸۶ کلید خورد و در آن سازمان مسکن و شهرسازی به‌عنوان مجری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان به‌عنوان پیمانکار زیر نظر استانداری خوزستان کار را به مرحله اجرا درآوردند.
در این راستا قرار بود در این طرح جابه‌جایی حدود ۵ هزار خانوار از ۵ منطقه آلوده به نفت و گاز مسجدسلیمان پس از آماده‌سازی منازل در ۲ نقطه امن چم آسیاب و ۷۰۰ واحد آپارتمانی نیمه‌تمام هوانیروز ساکن شوند.
البته سال ۸۶ نیز با توجه به تفاهم‌نامه بین وزارت مسکن ، وزارت نفت، استانداری خوزستان و بنیاد مسکن انقلااب اسلامی استان ۷۰ بلوک موجود به ۹۷ بلوک و تعداد واحدها از ۷۰۰ به ۱۴۰۰ واحد افزایش یافت و تعدادی از خانه‌ها در همین راستا تخریب و برخی افراد منتقل شدند اما این طرح تنها تعداد اندکی را در برگرفت و بسیاری از مردم هنوز بلاتکلیف و بر سر دوراهی ماندن و رفتن هستند.
بودجه پرداخت‌شده است
وزیر نفت که هجدهم اسفندماه سال گذشته به‌منظور بازدید از طرح‌های نفت و پتروشیمی به مسجدسلیمان سفر کرد از منازل فرسوده شرکتی و خانه‌های در محدوده آلودگی نفتی و گازی دیدن کرد و قول داد که به‌زودی برای رفع مشکل این واحدهای مسکونی اقداماتی صورت خواهد گرفت.
بیژن نامدار زنگنه زمستان سال ۹۷ در این بازدید به مردم منطقه از تعیین تکلیف طرح جابجایی مردم از مناطق آلوده مسجدسلیمان تا آخر اردیبهشت سال ۱۳۹۸ خبر داد اما باوجود گذشت دو ماه از این وعده هنوز بلاتکلیفی مردم ادامه دارد.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درحالی‌که قصوری را متوجه این شرکت نمی‌داند اظهار کرد: از منظر شرکت ملی نفت این کار انجام‌گرفته زیرا ۱۲۰ میلیارد تومان مدنظر برای جابه‌جایی واحدهای مسکونی پرداخت‌شده است.
احمد محمدی بابیان اینکه مبلغ موردنیاز برای جابجایی پرداخت‌شده است ادامه داد: بر همین اساس قرار بود تا کار جابه‌جایی نه به‌صورت ضرب‌الاجلی بلکه در قالب برنامه‌ای اولویت‌بندی شده انجام گیرد و مناطقی که درخطر بیشتری هستند جابه‌جا شوند اما به دلایل نامعلوم این طرح به سرانجام نرسید.
وی با اشاره به اینکه مجموعه شرکت ملی نفت و مناطق نفت‌خیز جنوب هیچ دخالتی در اینکه چه تعداد واحد باید ساخته شوند نداشته است افزود: وظیفه ما تأمین بودجه بود که در همان سال پرداخت شد.
وی بابیان اینکه میزان آلودگی و نشت نفت و گاز در همه مناطق یکسان نیست بیان کرد: قطعاً مردمی که در مناطق پرخطر هستند، می‌دانند که منطقه خطرناک است و باید آن مناطق را ترک کنند.
راه‌حل چیست؟
ابتر ماندن این طرح موجب شد تا استاندار خوزستان دستور جلسه شورای مسکن استان را در هفته گذشته بر همین اساس تعیین کند.
غلامرضا شریعتی در این رابطه بابیان اینکه قرار بود با پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان جابه‌جایی واحدهای مسکونی مسجدسلیمان که درخطر آلودگی‌های نفت و گاز قرار داشتند انجام شود ابراز کرد: این پول از سوی وزارت نفت تأمین شد اما مسائلی مانند تورم باعث شده که نتوانیم ۵ هزار واحد را تکمیل کنیم.
استاندار خوزستان بابیان اینکه در این زمینه وزارت نفت ۲ راه پیش رو دارد و ضروری است تا نسبت به تعیین تکلیف مناطق آلوده تصمیم‌گیری کند بیان کرد: یکی از این راه‌ها آن است که اگر وزارت نفت همچنان ادعا می‌کند زمین‌ها آلوده هستند و مردم نباید در آن مناطق زندگی کنند، باید واحدها را تکمیل و خانه‌های مردم را از آن مناطق جابه‌جا کند.
وی ادامه داد: راه دوم این است که اگر وزارت نفت تشخیص می‌دهد این زمین‌ها در مسجدسلیمان مشکلی برای سکونت و سلامت مردم ندارند، به مردم اجازه تخریب و بازسازی خانه‌هایشان از سوی شهرداری داده شود تا آن‌ها بتوانند خانه‌های خود را در آن مناطق نوسازی کنند.
وی اظهار می‌کند: وزارت نفت موضوع جابه‌جایی خانه‌های آلوده به نفت و گاز را در مسجدسلیمان تعیین تکلیف کند تا بتوان در خصوص جابه‌جایی مردم از آن مناطق یا بهسازی و ساخت خانه‌ها در آن‌ها اقدام کرد

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار