محمد کیانوش‌راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران،

دفاع از منافع ملی ایران و دوری از سیاست‌های ماجراجویانه اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین اقدام است

تاریخ انتشار: شنبه 14 اردیبهشت 1398 | 13:57 ب.ظ
دفاع از منافع ملی ایران و دوری از سیاست‌های ماجراجویانه اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین اقدام است زمان مطالعه: ۴ دقیقه به گزارش نخبگان،محمد کیانوش‌راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره راه‌حل ایران برای مقابله با فشارهای آمریکا، که اخیراً بیشتر شده، بیان کرد: دفاع از منافع ملی ایران و دوری از سیاست‌های ماجراجویانه اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین اقدام است، اما مساله اساسی‌تر نحوه مواجهه با این تهدیدات و شیوه خروج […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش نخبگان،محمد کیانوش‌راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره راه‌حل ایران برای مقابله با فشارهای آمریکا، که اخیراً بیشتر شده، بیان کرد: دفاع از منافع ملی ایران و دوری از سیاست‌های ماجراجویانه اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین اقدام است، اما مساله اساسی‌تر نحوه مواجهه با این تهدیدات و شیوه خروج از بحران با آمریکاست.

 

 

 

او در ادامه عنوان کرد: گراهام تی.آلیسن، منازعه و  بحران موشکی کوبا و آمریکا را در ۱۹۶۲، که به رویارویی تمام‌عیاری میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منجر شد، در کتاب شیوه‌های تصمیم‌گیری در سیاست خارجی مورد کنکاش قرار داده است و سه الگوی مشخص در شیوهتصمیم‌گیری هنگام وقوع بحران فوق و ماهیت تصمیم‌گیری در بحران مذکور، را مورد بررسی قرار داده است. او الگوی بازیگر خردمند، الگوی روند سازمانی و حکومتی و الگوی سیاست‌های حکومتی را معرفی می‌کند.

 

 

 

کیانوش‌راد با تاکید بر این الگوها، توضیح داد: به نظر آلیسن، در بحران‌های اینچنینی و در سطح دو کشور شوروی (سابق) و آمریکا، تنها رهبران سطوح عالی دو‌ کشور هستند که می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.

 

 

 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در ادامه، با بیان اینکه بحران ایران و آمریکا مسائل متعددی را در خود دارد، گفت: اما آیا تصمیمات ترامپ از منطقی عقلانی از نظر سیاست‌ها و منافع آمریکا برخوردار است یا نه؟ آیا ترامپ به‌ دنبال معامله با ایران است یا خیر؟ تهدیدهای ترامپ تا چه حد می‌تواند عملیاتی شود؟ آیا تهدیدها صرفاً خوراکی برای تبلیغات انتخاباتی ترامپ و جلب مالی حمایت‌های اسرائیل و برخی سران کشورهای عربی است یا نه؟ آیا احتمال وقوع جنگی میان ایران و آمریکا متصور است یا خیر؟

 

 

 

او ادامه داد: اگر پاسخ به احتمال وقوع جنگ میان آمریکا و ایران منتفی باشد، که به نظر می‌آید منتفی است، آنگاه می‌توان به فهمِ اهداف نهایی ترامپ نزدیک‌تر شد.

 

 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: از نظر آمریکا، ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، تهدیدی برای هم‌پیمانان اسرائیلی و عربستانیِ آمریکا در منطقه تصور می‌شود. آمریکا همواره در وهله نخست، خود را حامی امنیت اسرائیل و سپس کشورهای تولیدکننده نفت مطمئن برای خویش دانسته است.

 

 

 

کیانوش‌راد با اشاره به لزوم تغییر در سیاست‌های ایران در منطقه، تاکید کرد: تجدید نظر منطقی و واقع‌بینانه ایران در سیاست‌های منطقه‌ای می‌تواند نقطه عطفی در کاهش فشارها و تهدیدات رو به افزایش آمریکا باشد.

 

 

 

ایران می‌تواند اسرائیل را متجاوز و سلطه‌گر و نامشروع بداند

 

 

 

او در ادامه با اشاره به موضع ایران درباره اسرائیل بیان کرد: ایران نباید اسرائیل را به رسمیت بشناسد، می‌تواند اسرائیل را متجاوز و سلطه‌گر و نامشروع بداند؛ از سیاست‌های حمایتی معنوی و بشردوستانه نسبت به شیعیان و اعراب حمایت کند؛ می‌تواند و باید توان دفاعی بازدارنده را بر اساس مقتضیات واقعی ارتقا دهد، اما باید از واکنش‌های هیجانی اجتناب کند.

 

 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت: این رفتارها ضمن تحریک آمریکایی‌ها به تداوم خصومت با ایران و ‌اقدامات کنترلی بیشتر و محدودسازی‌های گوناگون برای ایران، به رقیب منطقه‌ای ایران یعنی اسرائیل و عربستان، فرصت لابی بیشتری برای فشار به ایران خواهد داد.

 

 

 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران افزود: به نظر می‌آید تغییر و اصلاح سیاست‌های منطقه‌ای ایران در مورد اسرائیل، عربستان را نیز برای ایجاد موازنه قوا به سوی ایران خواهد کشاند و از فشارهای آمریکا بر ایران هم خواهد کاست. تدبیر این سیاست با در نظر گرفتن سیاست عزت، حکمت و مصلحت نیز قابل تحقق است.

 

 

 

کیانوش‌راد با اشاره به ارتباطات باواسطه ایران و آمریکا که پیش از این وجود داشته، عنوان کرد: ایران و آمریکا پس از انقلاب، بارها از دیپلماسی پنهان برای وصول به برخی توافقات منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرده‌اند، طبعاً چرا امروز از این توانمندی استفاده نکنند.

 

 

 

آمریکا و ترامپ آمادگی ورود به جنگ با ایران را ندارد

 

 

 

او با تاکید بر این موضوع که آمریکا آمادگی جنگ با ایران را ندارد، بیان کرد: ترامپ و آمریکا به رغم تلاش و لابی اسرائیل-عربستان، آمادگی ورود به جنگ با ایران را نخواهد داشت- البته «ضربه محدود» نظامی آمریکا شاید، اگرچه آن هم احتمال بسیار کمی دارد-، اما آمریکایی‌ها می‌دانند توان تغییر رژیم ایران را ندارند.

 

 

 

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، گفت: ترامپ دنبال نمایشی برای افکارعمومی آمریکا در انتخابات هم هست، این فرصت خوبی برای چانه‌زنی ایران به شمار می‌رود و باید با تدبیر، فشارها بر ایران را کاهش داد.

 

 

 

عضو حزب اتحاد ملت ایران درباره برخی اظهارات مبنی بر خروج ایران از برجام، با تاکید بر اینکه خروج ایران از برجام آرزوی ترامپ است، گفت: اشتباه محاسباتی ترامپ این بود که ایران به ماندن در برجام متعهد مانده و اجماع علیه ایران را به اجماع علیه آمریکا تبدیل کرده است.

 

 

 

ایران باید با طرح مذاکره با آمریکا، بازی ترامپ را خنثی کند

 

 

 

او درباره احتمال بستن تنگه هرمز، با توجه به بیشتر شدن فشار آمریکا، عنوان کرد: طبیعی است حفظ منافع ایران برای هر ایرانی حائز اهمیت است. ایران نباید بهانه‌ای دست آمریکایی‌ها بدهد، اما آمریکایی‌ها هم باید بدانند که ایران برای حفظ منافع حیاتی خویش اجازه نخواهد داد راه معیشت و اقتصاد ایران مسدود و احیاناً امکان فروش و صدور نفت از ایران سلب شود.

 

 

 

بحران میان آمریکا و ایران در خلیج‌فارس به ضرر آمریکا و کشورهای منطقه است

 

 

 

کیانوش‌راد با تاکید بر این موضوع که گسترش بحران میان آمریکا و ایران در خلیج‌فارس به ضرر آمریکایی‌ها و به ضرر کشورهای منطقه خواهد بود، افزود: آمریکایی‌ها می‌دانند برخورد با ایران با برخورد با عراق یا حتی کره‌شمالی تفاوت‌های عظیمی دارد و بعید است خیره‌سری ترامپ کار را به درگیری نظامی در منطقه و خلیج‌فارس بکشاند.

 

 

 

او تاکید کرد: ایران باید به‌ صورت فعال و با ابتکار طرح مذاکره با آمریکا، بازی ترامپ را خنثی کند یا به تعلیق بیندازد.

 

 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: نفس مذاکره مهم نیست، مهم این است که در مذاکره چه می‌دهیم و چه می‌گیریم. گاهی مذاکره برای مذاکره هم می‌تواند تاکتیکی سیاسی تلقی شود.

 

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار