دود آتش سوزی تالاب ها چند شهر خوزستان را فراگرفت

تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 تیر 1397 | 13:10 ب.ظ
دود آتش سوزی تالاب ها چند شهر خوزستان را فراگرفت زمان مطالعه: ۲ دقیقه معاون حفاظت محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آتش سوزی در سه تالاب این استان در روزهای اخیر، گفت: دود غلیظ ناشی از آتش سوزی در تالاب ها چندین شهر خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش نخبگان سید عادل مولا دیروز چهارشنبه در گفت وگویی در روزهای اخیر سه […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

معاون حفاظت محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آتش سوزی در سه تالاب این استان در روزهای اخیر، گفت: دود غلیظ ناشی از آتش سوزی در تالاب ها چندین شهر خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش نخبگان سید عادل مولا دیروز چهارشنبه در گفت وگویی در روزهای اخیر سه تالاب هورالعظیم، شادگان و بامدژ دچار آتش سوزی شدند.
وی با بیان اینکه دیروز آتش سوزی در تالاب بین المللی شادگان گزارش شد افزود: این سومین آتش سوزی در این تالاب در تابستان امسال بوده است؛ البته این آتش سوزی ها مقطعی بوده و خاموش شده است.
وی گفت: دود غلیظی که چند شب پیش تا ماهشهر رسیده بود، ناشی از آتش سوزی در تالاب شادگان بوده است.
مولا همچنین با اشاره به آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم از ۲ هفته پیش تاکنون بیان کرد: قسمت هایی از بخش ایرانی این تالاب نیز دچار آتش سوزی شده بود.
وی اضافه کرد: دود ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم به شهرهای هویزه، رفیع، سوسنگرد، بستان، حمیدیه و اهواز سرایت کرد.
به گفته وی، سه شنبه شب نیز به دلیل وزش باد، دود غلیظ این آتس سوزی تا اهواز رسید و آسمان این شهر را فراگرفته بود.
مولا با اشاره به تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان هویزه برای رسیدگی به مشکلات هورالعظیم افزود: مقرر شد امروز چهارشنبه بالگرد آبپاش از ایران برای خاموش کردن آتش در بخش عراقی اعزام شود.
وی بیان کرد:با توجه به اینکه آتش سوزی در بخش عراقی این تالاب است، دسترسی به آن و کنترل اوضاع دشوار است.
مولا گفت: بالگرد آبپاش با توجه به گرمای هوا و وسعت آتش سوزی، نمی تواند راهکار مناسبی باشد و تنها راه حل خاموش شدن آتش، رهاسازی حقابه تالاب است.
وی اضافه کرد: در ستاد بحران خوزستان تامین بخشی از حقابه تالاب هورالعظیم مصوب شده اما هنوز سازمان آب و برق خوزستان زمانی را برای رهسازی آب اعلام نکرده است.
مولا ادامه داد: با توجه به برداشت بی رویه آب در بالادست هورالعظیم، نخست باید برداشت های بی رویه و غیرمجاز مدیریت شود.
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: با توجه به شرایط تالاب های خوزستان اعم از دمای بالا و خشکی، آتش سوزی در آنها اجتناب ناپذیر است.
هورالعظیم در جنوب غربی خوزستان قرار دارد که بی آبی این تالاب در روزهای گذشته مشکلاتی به وجود آورده است. آتش سوزی ادامه دار در بخش های مختلف تالاب گزارش شده که باعث سوختگی سه راس گاومیش نیز شده است.
آتش سوزی در هورالعظیم از ۲ هفته پیش آغاز شده و تاکنون حدود ۱۳ هزار هکتار در بخش عراقی و حدود ۲ هزار هکتار در بخش ایرانی هورالعظیم که یک تالاب مرزی است، دربرگرفته است.
هر چند روز یکبار با وزش باد، دود غلیظ شهرهای اطراف هور را فرامی گیرد، به طوری که گاهی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر به اهواز می رسد.
تالاب بین المللی شادگان، بزرگترین تالاب ثبت شده کشور نیز در جنوب خوزستان و تالاب بامدژ در شمال غربی اهواز قرار دارند./ ایرنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار