معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد:

آمار افزایش ماهانه بیماران دیالیزی خوزستان تکان‌دهنده است

تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 فروردین 1397 | 12:13 ب.ظ
آمار افزایش ماهانه بیماران دیالیزی خوزستان تکان‌دهنده است زمان مطالعه: ۵ دقیقه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بالا بودن آمار بیماران دیالیزی در خوزستان گفت: در استان خوزستان، یک هزار و ۲۴۰ بیمار دیالیزی وجود دارد که ماهانه ۶۰ تا ۷۰ نفر به این آمار افزوده می‌شود. به گزارش نخبگان، دکتر مهران ورناصری در نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم […]
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بالا بودن آمار بیماران دیالیزی در خوزستان گفت: در استان خوزستان، یک هزار و ۲۴۰ بیمار دیالیزی وجود دارد که ماهانه ۶۰ تا ۷۰ نفر به این آمار افزوده می‌شود.

به گزارش نخبگان، دکتر مهران ورناصری در نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، اظهار کرد: در چند سال گذشته نیاز به احداث بیمارستان‌های جدیدی در استان خوزستان احساس می‌شد که با آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و خوشبختانه در سال‌های گذشته پیشرفت خوبی در بیمارستان‌های در حال ساخت خوزستان شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته، بیمارستان صنعت نفت دشت آزادگان با ۱۵۱ تخت، به طور کامل تکمیل شد و از امسال این بیمارستان فعالیت خود را آغاز می‌کند. همچنین بیمارستان بقایی ۲ در سال گذشته به عرصه فعالیت خود نزدیک شد که این امر گامی مثبت در عرصه درمان استان به ویژه در زمینه درمان بیماران سرطانی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در زمینه بهسازی اورژانس‌ها در بیمارستان‌های دانشگاهی، بیمارستان‌های امام خمینی(ره) و گلستان در اهواز، بیمارستان سینا در کارون، بیمارستان امام علی(ع) اندیمشک، بیمارستان حاجیه نرگس معرفی ماهشهر، و بیمارستان شهدای ایذه در قالب طرح نظام تحول سلامت، پروژه‌های خود را آغاز کرده‌اند که این پروژه‌ها رو به تکمیل و تعدادی از آنها طی یک یا دو ماه آینده آماده بهره‌برداری هستند. در مجموع با اجرای این طرح ۱۲۲ تخت به تخت‌های اورژانس بیمارستان‌های دانشگاه افزوده شده است.

ورناصری با بیان اینکه توسعه MBR در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، تکریم مادران را هدف دارد، عنوان کرد: در قالب طرح تحول نظام سلامت، تعداد ۴۶ LDR در بیمارستان‌های دانشگاهی ما در شهرهای مختلف از جمله رامشیر، رامهرمز، دشت آزادگان، باغملک، ایذه، ماهشهر، و اهواز احداث شدند و فعالیت خود را آغاز کردند.

وی بیان کرد: گام بزرگ دیگری که با اجرای طرح تحول نظام سلامت برداشته شد، فعالیت در بخش ISU بود که ISU از معضلات جدی خوزستان به شمار می‌رفت. در سال ۹۲، تعداد تخت‌های ISU در بخش‌های دانشگاهی ما ۲۵۰ تخت بود که در سال ۹۶، این رقم به ۳۱۴ تخت ارتقا پیدا کرد. در حال حاضر بیمارستان‌های شهدای ایذه و مادر رامهرمز نیز تجهیز شده‌اند و آماده بهره‌برداری هستند که امیدواریم در سال جاری به بهره‌برداری برسند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بحث تخت‌های NISU (مراقبت‌های ویژه نوزادان) از دیگر معضلات جدی استان خوزستان بود. در سال ۹۲، تعداد تخت‌های NISU خوزستان ۷۲ تخت بود که این رقم در سال ۹۶، به ۱۱۵ تخت رسید که این امر گام مثبتی در عرصه درمان استان خوزستان بوده است.

وی از افتتاح درمانگاه‌های تخصصی چندین بیمارستان دانشگاهی تا حدود سه ماه آینده خبر داد و درباره مراکز غربالگری سرطان در استان اظهار کرد: در این زمینه کاری بزرگ انجام شده که حداکثر تا دو سال آینده به نتیجه می‌رسد و مرکز غربالگری سرطان بیمارستان گلستان اهواز در صورت تأمین اعتبارات، تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال در بیمارستان‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، به ویژه در بیمارستان گلستان و ابوذر، بیمارستان مسجدسلیمان، بیمارستان ماهشهر و بیمارستان دشت آزادگان، مراکز دندانپزشکی راه‌اندازی خواهد شد که تجهیزات و زیرساخت‌های این کار راه‌اندازی شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در گذشته تعداد کمتر بخش روانپزشکی از نقطه ضعفهای جدی کشور بود. خوشبختانه توسعه بخش روانپزشکی در استان خوزستان انجام شد و ظرفیت تخت‌های بخش روانپزشکی استان از ۴۹۷ تخت در سال ۹۲ به ۶۷۰ تخت در سال ۹۶ افزایش یافت که افتخار بزرگی برای استان خوزستان است.

ورناصری با اشاره به توسعه بخش دیالیز در بیمارستان‌های دانشگاهی علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: تعداد بخش‌های دیالیزی دانشگاهی ما در سال ۹۲، ۱۷۹ تخت بود که تا پایان سال گذشته به ۲۳۶ تخت افزایش یافت. در سال گذشته، تهیه و تحویل و راه‌اندازی مراکز دیالیز کاری جدید و شجاعانه بود که با ورود بخش خصوصی به بحث دیالیز استان خوزستان اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی دیالیز در منطقه سپیدار اهواز با ۵۰ تخت راه‌اندازی شده که پیشرفت فیزیکی آن ۱۰۰ درصد است و حداکثر تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد. در سال گذشته، ۳۷ دستگاه دیالیز به مراکز دیالیز با اعتبار پنج میلیارد ریال به بخش دیالیز خوزستان تزریق شد. متأسفانه هم‌اکنون استان خوزستان ۱۲۴۰ بیمار دیالیزی دارد و ماهانه ۶۰ تا ۷۰ نفر به تعداد بیماران دیالیزی استان افزوده می‌شود که آماری فاجعه‌بار و تکان‌دهنده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشار به نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و آموزش مردم در زمینه بیماری‌های کلیوی و دیالیز افزود: متأسفانه در سنین بالای ۶۰ سال، حداقل ۴۰ درصد مردم از مشکل کلیویه که دارند خبر ندارند. متأسفانه بیماران دیابتی و فشار خون موقعی از بیماری خود باخبر می‌شوند که به مشکلات کلیوی شدیدی دچار شده‌اند و چاره‌ای جز دیالیز برای آنها وجود ندارد.

ورناصری ادامه داد: هزینه دیالیز بیماران تحت پوشش کمیته امداد، صددرصد رایگان است و هزینه دیالیز بیماران تحت پوشش سایر بیمه‌ها تا ۹۰ درصد توسط شرکت بیمه پرداخت و ۱۰ درصد مابقی نیز توسط بیمارستان‌ها با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی اخذ می‌شود.

وی با اشاره به فعلیت مرکز پیوند مغز استخوان در اهواز اظهار کرد: مرکز پیوند مغز استخوان در استان خوزستان تاکنون بیش از ۶۰ پیوند موفق انجام داده است که این عمل پیوند در درمان بیماران سرطانی تأثیر جدی دارد و مرکز ما یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین مراکز پیوند مغز استخوان کشور است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اقدام بزرگ دیگری که در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان خوزستان انجام شده، بهسازی بیمارستان‌ها بوده است. در بحث هتلینگ و بهسازی بیمارستان‌ها در قالب اجرای این طرح، ۶۸ میلیارد تومان در بیمارستان‌های استان خوزستان هزینه شد که ۱۱ میلیارد تومان آن مربوط به سال گذشته است.

ورناصری با اشاره به کمبود بیمارستان در برخی مناطق استان خوزستان بیان کرد: خوشبختانه در سال گذشته، مجوز احداث بیمارستان‌های جدیدی در مناطق اندیکا، بندر امام خمینی(ره)، بخش الوار گرمسیری اندیمشک و همچنین دشت آزادگان داده شد. همچنین بیمارستان‌های با گرایش بیماری‌های ریوی و سرطانی در برنامه‌های ما قرار دارند که اکنون پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوز این بیمارستان‌ها را انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: بحث گردشگری سلامت، گام بزرگی در حوزه درمان خوزستان است و در ۱۲ بیمارستان ما از جمله گلستان، شفا، بقایی، امام خمینی، اروند، آریا و مهر، آپادانا و نفت شایستگی و آمادگی بیماران خارجی، را از وزارت بهداشت گرفته‌اند. بیش از ۲۵ میلیون دلار نیز از طریق گردشگری سلامت در سال گذشته وارد استان خوزستان شد و بیش از چهار هزار بیمار خارجی در این بیمارستانها بستری و بیش از ۱۸ هزار بیمار خارجی نیز در مراکز بیمارستانی و درمانی ما تحت درمان قرار گرفتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اجرای طرح ۷۲۴ در استان خوزستان گفت: در این طرح اگر فردی دچار علائم اولیه بیماری‌های عصبی از جمله اختلال تکلم، بی‌حسی بدن و … شد، آمادگی داریم که با تماس با سامانه مربوطه، این فرد را به بیمارستان منتقل کنیم و با تزریق داروی مربوطه، امکان فلج شدن فرد و درصد سکته از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. در سال گذشته ۵۵ نفر در استان خوزستان به وسیله این طرح به زندگی کاملا عادی خود بازگشتند.

ورناصری با اشاره به وضعیت اهدای عضو در استان خوزستان گفت: پیوند کلیه از راه‌های نجات بیماران دیالیزی است اما متأسفانه میزان اهدای عضو در موارد مغزی در استان خوزستان مناسب نیست و این آمار پایین است و متأسفانه در سال گذشته این آمار کمتر هم شده است. قبلا رسانه‌ها به این موضوع بیشتر می‌پرداختند که خود عاملی برای افزایش جلب افکار عمومی به اهدای عضو می‌شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۶، ۵۶ پیوند عمل عضو از ۱۵ متوفی مرگ مغزی در اهواز انجام شد. شاخص جهانی اهدای عضو، ۳۲ در یک میلیون نفر، در ایران ۱۰ از یک میلیون نفر و در استان خوزستان ۳ در یک میلیون نفر است که متأسفانه این رقم در خوزستان بسیار پایین است./ایسنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار