شوشتر سرزمین سازه های آبی میزبان مسافران نوروزی است

تاریخ انتشار: چهارشنبه 8 فروردین 1397 | 13:15 ب.ظ
شوشتر سرزمین سازه های آبی میزبان مسافران نوروزی است زمان مطالعه: ۴ دقیقه شوشتر در شمال خوزستان شهری کهن با سازه های آبی منحصربفرد است که در ایام نوروز ۹۷ میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور است.  به گزارش نخبگان، شوشتر با طبیعتی زیبا یکی از مقاصد گردشگری جنوب غرب کشور به‌ ویژه در فصل بهار است.سازه های آبی به جای مانده از دوران گذشته موجب شده […]
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شوشتر در شمال خوزستان شهری کهن با سازه های آبی منحصربفرد است که در ایام نوروز ۹۷ میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور است.

 به گزارش نخبگان، شوشتر با طبیعتی زیبا یکی از مقاصد گردشگری جنوب غرب کشور به‌ ویژه در فصل بهار است.سازه های آبی به جای مانده از دوران گذشته موجب شده تا سفر گردشگران و مسافران نوروزی به این شهرستان هر سال نسبت به سال قبل افزایش یابد.
نهر داریون ، پل بند لشکر ، پل بند گرگر ، پل بند شادروان ، روستای کوه زر ،خانه امین زاده ، خانه مستوفی ، چهارطاقی ،امام زاده عبدالله ، بقعه براء بن مالک و مسجد جامع
از جمله جاذبه های تاریخی ، مذهبی و گردشگری شهرستان شوشتر می باشند.
سازه‌های آبی شوشتر که قدمت آن‌ها به دوران هخامنشیان بازمی‌گرددبا گذشت چند هزار سال همچنان مورد استفاده قرار گرفته و از سوی سازمان جهانی یونسکو به عنوان شاهکار نبوغ و خلاقیت بشر شناخته شده اند.
نهر داریون، یکی دیگر از دیدنی‌های شوشتر است که قدمت آن به دوران داریوش هخامنشی بازمی‌گردد. نهر داریون در شهر شوشتر از رود شطیط جدا ‌شده و پس از پیمودن مسیری مجددا به آن متصل می‌شود.
روستای کوه زر در استان خوزستان و در ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان شوشتر قرار دارد این روستا از طرف شمال به روستای دشت بزرگ و از جنوب به ماهور ، از شرق به محوطه تاریخی شیوندی و از طرف غرب به تنگ عقیلی و رودخانه کارون محدود است.روستای کوه زر یکی از روستاهای بسیارزیبا در مسیر شوشتر به عقیلی می باشد که در پیرامون خود جاذبه های تاریخی و چشم اندازهای بسیار زیبائی دارد.
خانه تاریخی شوشتر(امین زاده) در دوران قاجارتوسط شخصی بنام امین زاده ساخته شده است. این خانه یکی از بناهای شاخص در بافت قدیم شوشتر است. خانه تاریخی امین زاده در قسمت نعمت خانه و محله کوره شوشتر واقع شده است.
چهارطاقی بنایی با سقف گنبدی است که گنبد آن روی چهار پایه بنا شده و چهار طرف آن دارای درگاه های قوسی شکل است. درمجموعه آسیابها و آبشارها یک چهارطاقی به عنوان نمازخانه و استراحتگاه آسیابانها قرار دارد. در حاشیه رود گرگر چهارطاقی هایی وجود دارد که همگی بر روی سکویی واقع شده و دسترسی به آنها از طریق پلکان میسر است.
خانه‌ مستوفی از عمارت های تاریخی شوشتر و یکی از آثار ارزشمند ایران کهن است که کارشناسان قدمت آن‌ را به دوران حکومت پادشاهان قاجار نسبت داده‌اند. این بنای ارزشمند تاریخی متعلق به یکی از تجار مشهور شوشتر به نام محمدعلی مستوفی است که براساس سبک معماری مرسوم در اواخر پادشاهی قاجاریه و در زمان مظفرالدین شاه، در بافت قدیمی این شهرستان ساخته شده است.
امامزاده عبدالله در بالای تپه ‌ای در جنوب شهر شوشتر واقع شده و دارای چشم ‌انداز بسیار زیبایی است که ساختمان اصلی آن به دوران سلجوقی و به سال ۶۲۹ هجری قمری بر می گردد. این بقعه محل دفن یکی از فرزندان امام زین‌العابدین (ع) است. ضریح آن در زمان ناصر الدین شاه قاجار و به سال ۱۲۲۸ خورشیدی به سبک دوره صفوی ساخته شد.
بقعه براء بن مالک در شمال شهر و مقابل ویرانه‌هایی قلعه سلاسل واقع است. این بقعه قدیمی‌ ترین مقبره اسلامی در شوشتر و شاید در ایران باشد.گنبد این بنا به سبک دوره صفوی و کاشی ها مربوط به دوران قاجار است.
پل بند لشکر، یکی دیگر از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهرستان شوشتر است که قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد. این سازه‌ی تاریخی با مصالحی چون ماسه سنگ و ملات ساروج ساخته شده و دارای طولی بالغ بر ۱۲۴ متر است. ارتفاع این پل در قسمت‌های مختلف، متغیر است اما به طور میانگین دارای بلندایی حدود ۸ متر و ۳۵ سانتی‌متر است.
پل بند گرگر یک بنا از مجموعه نظام آبی تاریخی شوشتر است. این پل بند، یکی از دروازه‌ های ششگانه تاریخی شوشتر نیز بوده است. پیشینه ساخت این پل همانند دیگر بناهای آبی تاریخی شوشتر، به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. کاربرد این بند، انحراف آب از رودخانه دست ساز و تاریخی گرگر و هدایت آب به سمت تونل های آسیابهای آبی است. این پل به همراه چندین اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
پل بند شادروان مربوط به دوران ساسانی است. پل شادروان شوشتر قدیمی‌ترین پل جهان می‌باشد که دارای ۴۴ دهنه است و ۵۰ درصد آن بازسازی شده است.
مسجد جامع از مساجد تاریخی شوشتر است که قدمتی ۱۲۰۰ ساله دارد و دارای قدیمی‌ترین منبر ایران است. این بنا از دو محراب خارجی و داخلی و از ۱۲ ستون در شمال و ۸ ستون در جنوب تشکیل شده است.
* افزایش یک و نیم برابری ورود گردشگران داخلی و خارجی به شوشتر
حسین پنبه دانه پور فرماندار شوشتر از افزایش یک و نیم برابری سفر گردشگران داخلی و خارجی در هفت روز اول سال ۹۷ به این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به ثبت جهانی حلقه های ۱۷ گانه سازه های آبی شوشتر، این شهرستان همه ساله میزبان میهمانان نوروزی از سراسر کشور و همچنین گردشگران خارجی است.
وی با اشاره به این که بافت کهن شوشتر می تواند منبع درآمد خوبی برای شهرستان باشد افزود: خوشبختانه مردم این موضوع را به خوبی درک کرده و به طور خودجوش در این زمینه پیش قدم شدند و خانه های خود را به هتل و یا رستوران سنتی تبدیل کردند همچنین خانه باغ ها و خانه های قدیمی شوشتر با توجه به خشتی بودن و سبک معماری محل مناسبی برای اقامت گردشگران است.
* ۲۰ هزار گردشگر از اماکن تاریخی و تفریحی شوشتر دیدن کردند
وی با بیان این که تاکنون حدود ۲۰ هزار گردشگر و توریست داخلی و خارجی به شهرستان شوشتر سفر کرده اند افزود: اغلب این میهمانان در چادرهای اسکان نوروزی شهرداری مستقر هستند همچنین برای اسکان موقت مسافران نوروزی و استقرار چادرهای شخصی آن ها نیز پارک هایی در نظر گرفته شده است.
فرماندار شوشتر عدم زیرساخت لازم برای استقبال از میهمانان نوروزی را از عمده ترین مشکلات این شهرستان دانست و گفت: با توجه به قدمت تاریخی شوشتر، متاسفانه در سال های گذشته زیرساخت مناسبی برای حضور گردشگران در این شهرستان ایجاد نشده است.
وی به راه اندازی ستاد نوروزی اشاره کرد و افزود: نقاط قوت و نیز ضعف شهرستان به خوبی شناسایی شده و با پیگیری این ستاد تلاش می شود تا ضعف ها برطرف شود.
شهر تاریخی شوشتر با وسعتی حدود ۳۴۴۰ کیلومتر مربع از سمت شمال به کوه‌ های بختیاری و شهرستان دزفول، از غرب به دزفول و شوش دانیال، از شرق به مسجد سلیمان از جنوب به اهواز و از جنوب شرقی به رامهرمز محدود می‌شود/ ایرنا

برچسب‌ها: , ,
آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار