استاندار خوزستان عنوان کرد:

دولت اجرای تدریجی قوانین حقوق شهروندی را از نهادهای خود آغاز کند

تاریخ انتشار: پنجشنبه 26 بهمن 1396 | 19:15 ب.ظ
دولت اجرای تدریجی قوانین حقوق شهروندی را از نهادهای خود آغاز کند زمان مطالعه: ۲ دقیقه به گزارش نخبگان، غلامرضا شریعتی در اولین همایش حقوق شهروندی استان خوزستان که امروز ( پنجشنبه ۲۶ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، حقوق شهروندی را یک موهبت الهی دانست و اظهار کرد: معمولا واژه شهروند همراه با واژه دولت مطرح می‌شود و ظهور این واژه را می‌توان با پیدایش نخستین دولت‌های ملی مصادف دانست. […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش نخبگان، غلامرضا شریعتی در اولین همایش حقوق شهروندی استان خوزستان که امروز ( پنجشنبه ۲۶ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، حقوق شهروندی را یک موهبت الهی دانست و اظهار کرد: معمولا واژه شهروند همراه با واژه دولت مطرح می‌شود و ظهور این واژه را می‌توان با پیدایش نخستین دولت‌های ملی مصادف دانست. شهروندی از جمله مفاهیم نوینی است که  به عدالت و برابری توجه ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه مفهوم شهروندی در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است٬ افزود: احترام به حقوق مردم از مقدمات توجه به حقوق شهروندی است. دوام، مشروعیت و قدرت یک حکومت در رضایت شهروندان از آن حکومت است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اسلام به ابعاد زندگی بشر و حقوق آن‌ها توجه کرده است. توجه به کرامت انسان به عنوان اشرف مخلوقات، ارزش حیات و زندگی افراد و برابری بدون توجه به نژاد و رنگ پوست از جمله مسائل مهم حقوق شهروندی در دین اسلام است که در سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار نیز مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

شریعتی با بیان اینکه در قانون اساسی به تمام حقوق انسانی و شهروندی مردم اشاره شده است، گفت: عملیاتی ‌شدن حقوق شهروندی زمانی محقق می‌شود که همه افراد جامعه از کلیه حقوق قید شده در منشور حقوق شهروندی برخوردار شوند و به فرصت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز دسترسی داشته باشند.

وی عنوان کرد: برای اجرایی شدن حقوق شهروندی باید ارزشها و هنجارهای فرهنگی و معیارهای اخلاقی مرتبط با حقوق شهروندی به مردم آموزش داده شود. این امر می‌تواند به نهادینه شدن اخلاق شهروندی در جامعه کمک کند. در غیر این صورت تحقق آن با موانع بسیاری رو به رو خواهد شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: عدم شفافیت اطلاعات در حوزه مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و به ویژه در رابطه با قوانین و مقررات مربوط به شهروندان موجب ایجاد مسائل و مشکلاتی می‌شود، بنابراین دادن اطلاعات صحیح و صریح به مردم، عامل دیگری است که می‌تواند به عملیاتی شدن حقوق شهروندی کمک کند.

شریعتی با بیان اینکه برای تحقق حقوق شهروندی باید زمینه های اجرای آن از کارگزاران و نهادهای دولتی آغاز شود، گفت: اگر دولت اجرای تدریجی و گام به گام  قوانین مربوط به حقوق شهروندی را از نهادهای خود آغاز کند دستگاه‌های دیگر نیز ناگزیر به جدی گرفتن حقوق شهروندی خواهند شد.

وی منشور کوروش را یکی از مصداق‌های وجود اندیشه حقوق شهروندی در تاریخ ایران عنوان و تصریح کرد: خوزستان از لحاظ تاریخی قدیمی‌ترین منطقه سرزمین ایران است. ارتباط مسالمت آمیز اقوام و ادیان در خوزستان می‌تواند باتوجه به پیشینه تاریخی، الگوی قابل بهره برداری در راستای تحقق حقوق شهروندی نه تنها برای ایران بلکه حتی برای تمام دنیا باشد. /ایسنا

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار