بررسی برنامه ۵ ساله توسعه شهرداری در شورای شهر اهواز

تاریخ انتشار: چهارشنبه 1 آذر 1396 | 21:04 ب.ظ
بررسی برنامه ۵ ساله توسعه شهرداری در شورای شهر اهواز زمان مطالعه: ۵ دقیقه برنامه پنج ساله توسعه شهرداری اهواز در سیزدهمین جلسه علنی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.  به گزارش نخبگان و به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه که دیروز برگزار شد، محمدجعفر فلسفی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: : برنامه پنج ساله توسعه شهرداری شهر اهواز نقشه راه شورای شهر است و […]
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

برنامه پنج ساله توسعه شهرداری اهواز در سیزدهمین جلسه علنی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت. 

به گزارش نخبگان و به نقل از ایسنا، در ابتدای این جلسه که دیروز برگزار شد، محمدجعفر فلسفی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: : برنامه پنج ساله توسعه شهرداری شهر اهواز نقشه راه شورای شهر است و باید با تأمل و دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بررسی و اجرای این برنامه با شروع به کار شورای پنجم همراه شده است، اظهار کرد: با توجه به فشردگی برنامه های شورا در سه ماه اخیر، تمایل داشتیم مدت زمان بیشتری را برای بررسی این برنامه اختصاص دهیم اما باتوجه به نیاز موجود، این برنامه باید هرچه سریعتر مورد بررسی قرار گیرد.

فلسفی با اشاره به بخشی از این برنامه اذعان کرد: پیروی از دستورالعملهای زیست محیطی و پیوستهای فرهنگی با هم توام هستند اما در این برنامه در تمام بخشها بعد زیست محیطی قید شده اما پیوستهای فرهنگی دیده نمی شوند.

رئیس شورای شهر اهواز افزود: مناطق کم برخوردار  از دغدغه های جدی در اهواز هستند از این رو امیدواریم طبق این برنامه توزیع عادلانه امکانات کمکی به این مناطق داشته باشد.

فلسفی یکی از معضلات اصلی در شهر اهواز را ترمیم آسفالت برشمرد و تصریح کرد: شهرداری رویکردی به نام کیفی سازی در ترمیم ندارد. در خصوص آسفالت، مدتی پس از پایان کار نیاز به ترمیم وجود دارد که این امر هزینه های بسیار سنگینی به دنبال داشته و آسیبهای جدی به پروژه های وارد می سازد.

وی با بیان اینکه در این برنامه تأکید زیادی بر استانداردسازی شده است، گفت: توجه به استانداردها خوب است اما نباید از کیفیت غافل شد.

فلسفی با تأکید بر مشخص شدن فضای اداری و توسعه سرانه آن، اظهار کرد:  به طور مثال در بحث فرهنگی باید توجه بیشتری به مسایل فیزیکی و توسعه سرانه فیزیکی آن داشته باشیم.
رئیس شورای شهر اهواز اظهار کرد: در فرصت یک ماهه موجود برای تصویب این طرح از پیشنهادهای فعالان اجتماعی، دانشگاهیان، حوزه و سازمانهای مردم نهاد برای اجرای هرچه بهتر این برنامه استقبال خواهیم کرد.

همچنین در این جلسه مهدی قمیشی، مدیر کمیته بررسی توسعه پنجس اله فنی و عمرانی شهرداری اهواز با بیان اینکه این برنامه در سالهای ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ اجرایی می شود، گفت: اعضای کمیته بررسی توسعه پنج ساله فنی و عمرانی شهرداری کار خود را در هشت منطقه شهرداری اهواز آغاز کردند. در این کمیته ۵۴ طرح و پروژه برای ستاد شهرداری اهواز تعریف شده است و ۱۹۲ پروژه و طرح نیز برای مناطق مورد برنامه ریزی قرار گرفت. همچنین ۷۷ شاخص برای ستاد و ۲۱۶ شاخص هم برای شهرداریهای مناطق استخراج شده است.

وی افزود: این پروژه ها که طی دو جلسه در صحن علنی شورا ارائه خواهند شد در چارچوب وظایف شهرداری هستند. بودجه های شهر اهواز قطعا فرابخشی هستند چون این شهر هم با مسائل ملی در ارتباط است و هم دستگاه هایی که در آن فعالیت دارند موظف هستند هزینه های فعالیت خود در آن را پرداخت کنند اما پروژه های تعریف شده در برنامه توسعه پنج ساله فنی و عمرانی شهرداری در قالب بودجه های شهرداری هستند.

قمیشی تصریح کرد: پروژه های ملی در شهر اهواز نیز مورد توجه کمیته بررسی توسعه پنج ساله فنی و عمرانی شهرداری اهواز قرار گرفته است از جمله مساله کارون و استفاده از چشم انداز و تواناییهای آن که بدون تردید با بودجه های شهرداری نمی توان آن را محقق کرد.

مدیر کمیته بررسی توسعه پنج ساله فنی و عمرانی شهرداری اهواز بیان کرد: امیدواریم بتوان این طرحها را به کمک دولت، مسئولان استانی و صنایع به مرحله اجرا برسانیم تا شاهد ایجاد تحول در اهواز باشیم.

وی ادامه داد: در خصوص رودخانه کارون، سازمان عمران ساحل وجود دارد که در ساختار جدید حذف شده است اما ما معتقد هستیم متولی کارون در مقطع اهواز چه از نظر ساحلی و چه از نظر بستر شهرداری است.

قمیشی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون تعریفی وجود نداشته که در حوزه بالادست و پایین دست کارون، متولی چه سازمان و نهادی است. در جلسه با وزیر نیرو در استانداری خوزستان نیز این موضوع مطرح شد که خوزستان در حوزه آب، پایین دست تمام حوزه ها است و باید بخشی از مدیریت روخانه های وصولی به خوزستان به استان سپرده شود تا بتوان مشکلات حوزه آب و برق در شهرها را مرتفع کرد.

وی در خصوص طرح مورد نظر کمیته بررسی توسعه پنج ساله فنی و عمرانی شهرداری برای رودخانه کارون گفت: در مقطع پیچ جنگیه از رودخانه کارون طرحی از سوی این کمیته با استانداری خوزستان و سازمان آب و برق استان مطرح شده است که در این مقطع از کارون می توان با احداث بند، علاوه بر بالا آمدن سطح آب در شهر اهواز، شاهد جداسازی این پیچ از کارون باشیم. با بالا آمدن سطح آب کارون می توان از سازه های ساحلی به نحو مطلوبی استفاده کرد.

همچنین در این جلسه ابراهیم نوشادی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز گفت: برنامه استراتژیک پنج ساله شهرداری اهواز همیشه قابل اصلاح است زیرا بدون تردید تا پنجسال آینده با تغییرات محیطی همراه خواهیم بود.

وی افزود: پس از تصویب برنامه در شورای شهر، قراردادی با دانشگاه شهید چمران اهواز برای ارزیابی سالانه و بازنگری برنامه به امضا خواهد رسید تا در صورت بروز مشکل در اجرا و نیاز به ایجاد تغییر در آن با توجه به تغییرات محیطی، این برنامه مورد ارزیابی قرار گرفته و مشکلات رفع شوند.

نوشادی اظهار کرد: در نظر داریم دستگاهی بیرون از مجموعه شهرداری بر اجرای برنامه نظارت داشته باشد تا موضوعات داخلی شهرداری در اجرای آن خللی ایجاد نکند. از این رو دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان دانشگاه مادر برای این کار در نظر گرفته شده است تا گزارشهای لازم از سوی این دانشگاه به شهرداری و شورای شهر ارائه شود.

مهران باباپور، عضو شورای شهر اهواز نیز در این جلسه گفت: برخوردار نبودن پروژه های شهرداری از شناسنامه، یکی از مشکلاتی است که باید حتما چاره ای برای آن اندیشیده شود؛ این اقدام باعث می شود ناظر، بهره بردار و مردم از جریان پروژه مطلع باشند.

وی افزود: گاهی پیش می آید که یک پروژه به خاطر نداشتن شناسنامه ملی به فراموشی سپرده می شود و یا از بین می رود لذا می طلبد که گزارشهای کارفرما و پیمانکار در شناسنامه پروژه قید و اطلاع رسانی شود.

عضو شورای شهر اهواز با بیان این که بیشتر نقاط کشور روی گسل زلزله قرار دارند و شهر اهواز نیز از این بلای طبیعی در امان نیست، اظهار کرد:  اگر زمین لرزه ای در اهواز رُخ دهد مکانی برای استقرار آسیب دیدگان نداریم و در واقع هیچ سالن مدیریت بحرانی در مرکز استان خوزستان تعبیه نشده است.

باباپور افزود: چندی پیش شاهد ریزش کوه در یکی از مناطق اهواز بودیم به طوری که این حادثه باعث شد صدمات جانی و مالی زیادی به ساکنین وارد شود ولی به دلیل عدم وجود سالن مدیریت بحران، ما در مواجهه با این بحران کاسه چه کنم دست گرفتیم.

وی با تاکید بر ضرورت احداث مکانی برای استقرار آسیب دیدگان حوادث گفت: شهرداری اهواز باید با مدیریت شهری به مدیریت بحران کمک کند و از محل اعتبارات ملی این سالن را احداث نماید.

در ادمه نوشادی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز در خصوص برخوردار نبودن اهواز از سالن مدیریت بحران گفت: اهواز از سالن مدیریت بحران برخوردار است اما این سالن در حال حاضر کاربری ورزشی دارد که باید یک زمین ورزشی جدید احداث شود تا بتوان سالن مدیریت بحران را تخلیه کرد.

رحیم کعب عمیر، دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در این جلسه گفت: سرمایه گذاری در سطح شهرداری اهواز و خوزستان نسبت به کشور صفر است. در این برنامه حرکت به سمت جذب سرمایه گذار باید لحاظ شود.

وی افزود: در خصوص رودخانه کارون، طبق قوانین موجود متولی اصلی وزارت نیرو است و شهرداری نیز در این خصوص قوانینی دارد. باید بحث حاکمیتی آب در مقطع اهواز تعیین تکلیف شود تا امکان اجرایی کردن برنامه ها ایجاد شود.

محمدهادی قنوات، دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در این جلسه گفت: استفاده از پیمانکاران بومی و توانمند کردن آنها و همچنین استفاده از مصالح داخل استانی بسیار مهم است.
وی افزود: نگاه ما باید به بازار استان باشد تا اشتغال در خوزستان رونق پیدا کند. نگاه ما به بیرون از استان تبعات بدی برای خوزستان خواهد داشت.

محمدرضا ایزدی، دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در این جلسه با تأکید بر ضروت آگاهی به روز از پروژه های شهری اظهار کرد: ما برای پروژه های شهری نیاز به یک تابلوی دیجیتال روزشمار داریم که اطلاعات پروژه را به صورت به روز در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد.

وی افزود: این تابلو باید تاریخ و زمان معین پایان پروژه که طبق قرارداد مشخص شده است را به اطلاع برساند.

ایزدی این اقدام را گامی در جهت جلوگیری از طولانی شدن پروژه ها عنوان کرد و گفت: نصب تابلوی روزشمار باعث می شود که شاهد تکرار پروژه هایی چون زیرگذر شریعتی نباشیم زیرا این طرح قرار بود طی هفت ماه به اتمام برسد اما سه سال و هفت ماه به طول انجامید و هزینه آن از شش میلیارد تومان به ۲۲ میلیارد تومان افزایش یافت.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار