بررسی لایحه تفویض اختیار به شهردار اهواز در شورای شهر

تاریخ انتشار: چهارشنبه 5 مهر 1396 | 20:39 ب.ظ
بررسی لایحه تفویض اختیار به شهردار اهواز در شورای شهر زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه ششمین جلسه شورای شهر اهواز لایحه تفویض اختیار شورای شهر به شهردار اهواز مورد بررسی قرار گرفت و شهردار اهواز نیز از نیمه جلسه در صحن شورا حضور یافت. به گزارش نخبگان و به نقل از ایسنا، محمدجعفر فلسفی در ابتدای این جلسه که بعد از ظهر روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: عضویت در […]
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه

ششمین جلسه شورای شهر اهواز لایحه تفویض اختیار شورای شهر به شهردار اهواز مورد بررسی قرار گرفت و شهردار اهواز نیز از نیمه جلسه در صحن شورا حضور یافت.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایسنا، محمدجعفر فلسفی در ابتدای این جلسه که بعد از ظهر روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: عضویت در شورا، شغل محسوب نمی‌شود. اما واقعاً تلاشی که اکنون تمام اعضا و دوستان دارند، فراتر از وظایف شورا است. تلاش همه عزیزان را می‌بینیم که اکثرا تا پایان ساعات اداری و حتی پس از آن در حال پیگیری امور هستند و با جدیت جلسات را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه تشکیل جلسات کمیسیون‌های شورا با قوت در حال برگزاری است. در کار اعضا ابتکار عمل‌های خوبی وجود دارد و تلاش دارند از تمام ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توان‌های موجود به ویژه مشورت‌های کارشناسی در تصمیمات کمیسیون‌ها استفاده کنند و آنها را دخالت دهند و نتیجه تلاش‌ها و زحماتی که در این مدت در کمیسیون‌ها شاهد بودیم، انشاءالله در جلسه امروز نیز نمود خواهد یافت و امید است این نتیجه همان اتفاق مثبتی باشد که باید در سطح شهر رخ دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به تماس تلفنی خود با حاج صادق آهنگران، و عدم امکان حضور این مداح در مراسم شب‌های بین‌الحرمین به علت مشغله تصریح کرد: حاج آهنگران از ابتکار عمل شورای شهر برای پیگیری بحث یادمان شب‌های بین‌الحرمین و تشکیل یک ستاد بسیار خوشحال بودند و به آینده این حرکت که خوشبختانه به ابتکار عمل شهر اهواز شکل گرفته، بسیار امیدوار است.

فلسفی عنوان کرد: فراتر از جلسات کمیسیون‌ها مراجعات مردمی را نیز داریم. اعضا به اشکال مختلف حتی در مواردی که در حیطه کاری شورا نمی‌گنجد در حال تلاش برای پیگیری هستند. حتی پیگیری‌های غیرمتعارف را هم انجام می‌دهیم. تلاش ما این است که خدای ناکرده این احساس شکل نگیرد که کاری از دست شورا برمی‌آید اما شورا از آن خودداری می‌کند. این روحیه‌ای بسیار ارزشمند است که نام آن را روحیه جهادی می‌گذاریم.

وی ادامه داد: اما در عین حال انتظار می‌رود موارد غیرمتعارف نیز کمتر شوند تا به کارهای اصلی خود برسیم. کارهای بسیار بزرگی در سطح شهر داریم و واقعاً باید تلاش کنیم تا ببینیم چطور باید این تغییر و تحول را در سطح شهر شکل بدهیم. تعاملی که بین شورا و مدیران و مسئولان اجرایی سطح شهر و نمایندگان باید ایجاد شود، امری بسیار مهم و اساسی است و باید روی آن کار کنیم و آرام آرام در حال حرکت به این سمت و سو هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به تنفیذ حکم شهردار اهواز توسط وزیر کشور در روز یکشنبه دوم مهرماه، بیان کرد: آقای کتانباف به صورت رسمی از روز یکشنبه مأموریت‌ را به عهده گرفت. امید است با انگیزه‌ای که در آقای کتانباف وجود دارد کارها با صلابت و قدرت پیش برود و مشکلاتی که در بخش‌های مختلف موجود است و به ویژه در بخش خدمات شهری و همه به این مشکلات اشراف داریم، در کمترین بازه زمانی حل و فصل شوند.

محمد هادی‌ قنوات منشی اول شورای اسلامی شهر اهواز نیز در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مدیریت شهری در دوران جدید باید به جای نگاه سطحی تبلیغی – بنری، نگاه انسانی و عمیق فرهنگی داشته باشد، اظهار کرد: وظیفه شهرداری برپاداری تکیه، هیأت و دسته عزاداری نیست بلکه خدمت‌رسانی به همه هیأت‌ها، تکایا و دسته‌های عزاداری است.

وی ادامه داد: مخالف هزینه‌کرد در بخش ترویجی معارف دینی و تکریم بزرگداشت شعائر مذهبی نیستیم اما معتقدیم حوزه اجتماعی و فرهنگی و تبلیغی شهرداری اهواز تاکنون عملکرد موفقی نداشته است.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز خواستار بازنگری در سیاست‌های فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی شهرداری اهواز در اتاق‌های فکر و کارگروه‌های تخصصی شد و با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: امروز در هفته دفاع مقدس جای افسوس دارد که قریب به سه دهه از پایان جنگ، اهواز که پایتخت دفاع مقدس به شمار می‌رود، فاقد یادمان‌های بصری و اماکن فرهنگی برای تقویت و یادآوری ارزش‌های دفاع مقدس است.

هادی‌قنوات عنوان کرد: شوربختانه باغ‌موزه دفاع مقدس که می‌تواند یادآور مجاهدات مردم این سرزمین باشد و آرشیوی بی‌نظیر برای ثبت تاریخ شفاهی معاصر اهواز محسوب شود، تکمیل نشده و با وضعیت اجرایی فعلی شاید چند دهه دیگر هم به پایان نرسد.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم و بهره‌بردای از باغ‌موزه دفاع مقدس باید مورد توجه شهردار قرار بگیرد، عنوان کرد: برنامه زمانبندی پایان این پروژه در ۱۰ روز آینده به شورای شهر باید ارائه شود. همچنین پیشرفت اجرایی پروژه آماده‌سازی مرقد شهید علی هاشمی باید به سرعت تکمیل و تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به ظرفیت‌های علمی موجود در شهر اهواز، اهواز را یکی از قطب‌های علمی کشور دانست و افزود: باید به تلخی و صراحت اعتراف کرد که مدیریت شهری در اهواز میزبان شایسته‌ای برای سامانه علمی فعال در این شهر نیست.

هادی‌قنوات ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومی فعال در شهر، خدمات‌رسانی مطلوب و شایسته‌ای به چرخه آموزشی اهواز به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه نمی‌کند. عدم فضاسازی مناسب در حاشیه دانشگاه‌ها و اماکن آموزشی، نبود فرهنگسرا، وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهر و همچنین وضعیت سراهای محله‌ای که آماده خدمت‌دهی نیستند، از جمله این مسائل و مشکلات محسوب می‌شود.

وی به موضوع واگذاری یک مدرسه در اهواز برای تبدیل شدن به کلانتری اشاره کرد و افزود: از خبری که در هفته‌های گذشته مبنی بر اختصاص یک مکان آموزشی برای تأمین امنیت یکی از مناطق شهر اهواز شنیدم، جداً متأثر هستم. تقاضا می‌کنم مدیریت شهری، زمینی در منطقه یاد شده برای تأمین امنیت اختصاص دهد. و در آستانه سال تحصیلی جدید این مدرسه به آموزش و پرورش بازگردد.

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز در ادامه گریزی زد به انتصابات پرحاشیه آقای اهوازی سرپرست پیشین شهرداری اهواز و حواشی مدت زمان فعالیت اهوازی در این منصب، و افزود: از کنار اتفاقات تلخ روز پایانی سرپرست شهرداری نباید با تسامح و بی‌تفاوتی گذشت. به عنوان نخستین گام در انجام وظیفه نظارتی شورا و شفاف شدن فعالیت‌های شهرداری و شورا،‌ پیشنهاد می‌شود در جلسه آینده آقای عتاب‌اهوازی از فعالیت‌های شهرداری اهواز در دوره سرپرستی خود گزارشی در صحن شورا به افکار عمومی ارائه دهد.

هادی‌قنوات اظهار کرد: اهواز در همه شاخص‌ها و استانداردهای شهری از سرانه فضای سبز گرفته تا ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری،‌ میزان ثروت‌آفرینی و اوضاع مناطق کم‌برخوردار در وضعیت قرمز و بحرانی است. اگر امروز دولت برای جبران سه دهه بی‌توجهی به اهواز و عقب‌ماندگی این شهر از قطار توسعه، گامی برندارد، فردا دیر است.

وی ادامه داد: دولت از استانداری تا مدیریت صنایع ملی به ویژه نفت، گاز، فولاد، نیشکر و آب و برق، مسئولیت‌های اجتماعی خود را در برابر این شهر که پایتخت انرژی و فولاد کشور است، انجام نداده است.

در ادامه شورا وارد دستور کارهای اول و دوم جلسه با عناوین لایحه انعقاد قرارداد عاملیت با بانک توسعه تعاون جهت انتشار اوراق مشارکت قطار شهری و همچنین همکاری مؤسسه تأمین سرمایه نوین با شهرداری در خصوص اوراق مشارکت طرح قطار شهری جهت تأمین منابع این اوراق شد که در این راستا، فلسفی در واکنش به درخواست برخی اعضاء مبنی بر نیاز به حضور شهردار برای بررسی و تصویب این دو لایحه گفت: در خصوص این دو لایحه هم ما با آقای کتانباف مشورت داشتیم و هم سازمان قطار شهری جلساتی با آقای کتانباف برگزار کرده است زیرا تصمیم در این زمینه به یک تصمیم مدیریتی که باید شهردار بگیرد، می‌رسد.

وی ادامه داد: در تماسی که با آقای کتانباف داشتیم و این دو لایحه را مطرح کردیم، آقای کتانباف پاسخ داد: مگر راه دیگری هم داریم. یا باید این کار بر زمین بماند که همان مسیر پیشین می‌شود و شاهد اتفاقات گذشته خواهیم بود و یا باید از تجارب همه استان‌های دیگر استفاده کنیم و آقای کتانباف آمادگی خود را با این موضوع اعلام کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز تصریح کرد: در خصوص این دو لایحه ساعت‌ها به کار کارشناسی پرداختیم. به بحث جدی پرداختیم. آثار و عواقب مثبت و منفی این تصمیم را بررسی و کار کارشناسی کردیم و به این راحتی به تصمیم نرسیدیم. به نظر من این تصمیم بسیار مهم است که در کمیسیون تلفیق با این دو لایحه موافقت شده است.

در ادامه عبدالزهرا سنواتی منشی دوم شورای اسلامی شهر اهواز، خطاب به معاون برنامه‌ریزی شهرداری اهواز اظهار کرد: آیا واقعا شهرداری توان بازپرداخت این اوراق را دارد؟ دغدغه تمام اعضای شورای شهر با جلساتی که در گذشته داشتیم و در آخرین دفعه نیز در کمیسیون تلفیق بحث شد، این بود که در صورتی که شهرداری توان بازپرداخت این اوراق را دارد، در این زمینه تصمیم می‌گیریم.

ابراهیم نوشادی معاون برنامه‌ریزی شهرداری اهواز نیز در خصوص این لوایح اظهار کرد: الان با آقای کتانباف صحبت کردم که صحبت‌های آقای فلسفی را تأیید کرد. البته ما برای بازپرداخت این اوراق مشکل داریم اما چاره دیگری نداریم. وضعیت مالی شهرداری در حال حاضر واقعاً‌ سخت است و در پرداخت حقوق‌ها دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: اما همانطور که آقای کتانباف گفته واقعا مجبور هستیم و باید به این سمت و سو برویم تا بتوانیم این پروژه مهم شهری را به سرانجام برسانیم.

سید ناصر موسوی‌نژاد دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز خواستار حضور شهردار و توضیح به سؤالات اعضا در زمینه این دو لایحه شد و افزود: ممکن است که آقای کتانباف بعدها بگوید من در جلسه‌ای نبودم اما به جای من تصمیم‌گیری کردند. بنابراین این لوایح بحث مهمی هستنتد. اگر مبلغی اخذ شود، اما فردا از عهده آن برنیاییم، فشار آن به مردم می‌آید.

وی ادامه داد: معتقدم اینچنین پروژه‌ای تعطیل شود و چند زیرگذر و روگذر احداث شود، خیلی باکلاس‌تر است تا یک پروژه نیمه‌تمام را بگذاریم که به بهره‌برداری هم نرسد.

به گزارش نخبگان؛ در ادامه شهرام شاهین‌زاده مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به سؤال عضو شورا مبنی بر تغییر رقم سود سپرده اوراق مشارکت این لایحه تصریح کرد: این لوایح موضوعی نیستند که به صورت خام به صحن شورا آورده شده باشند. در جلسه‌ای که قبلاً داشتیم، این مباحث موشکافی شده است و در آخرین جلسه‌ای که این لوایح به بحث گذاشته شد، جلسه کمیسیون تلفیق بود که علناً صحن شورا محسوب می‌شود زیرا تنها تفاوت این کمیسیون با صحن علنی تنها در رسمیت جلسه شورا است و تمام اعضا در جلسه کمیسون تلفیق حضور داشتند.

وی ادامه داد: سود سپرده‌های این مشارکت قابل رایزنی است. امیدواریم که بتوانیم چانه‌زنی‌هایی به نفع شهرداری با بانک عامل در این زمینه داشته باشیم. اما واقعاً به اندازه کافی قضیه بررسی این لوایح زمان برده است و مجوز بانک مرکزی ما، اکنون منقضی شده است. یعنی پس از تصویب این لوایح توسط شورا باید برویم تا این مجوز را مجدداً پایدار کنیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بیان کرد: با شهردار نیز در زمینه پروژه قطار شهری صحبت کردیم و یکی از منابع مالی این پروژه که مطرح شد، همین ۲۴۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بود. همانطور که آقای نوشادی و فلسفی گفتند واقعاً ما چاره دیگری نداریم.

شاهین‌زاده افزود: آیا واقعا راهکار دیگری هم داریم؟ بالاخره باید دل به دریا زد و کار کرد. اگر بخواهیم از نداشتن درآمد بترسیم، همان روال‌ سال‌های گذشته شهرداری دوباره تکرار می‌شوند.

به گزارش ایسنا؛ اسکندر لطفعلی‌زاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز با اشاره به اظهارات اعضا مخالف با این لوایح در این جلسه اظهار کرد: شخصاً‌ از این صحبت‌ها و اظهارات دوستان تعجب می‌کنم زیرا در جلسات گذشته در مورد همه آیتم‌های قرادادهای مشارکت به طور کامل بحث و کار کارشناسی شد.

وی ادامه داد: بنابراین خواهش من این است که یک گام به عقب برنگردیم، ما قبلاً این وقایع را در کمیسیون تلفیق لوایح را تصویب کردیم و برای رأی‌گیری به صحن شورا آوردیم.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایسنا؛ همچنین محمدرضا ایزدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: در مورد بازپرداخت این اوراق که ماهانه چهار میلیارد تومان است، فکر می‌کنم شهردار باید آنقدر قوی باشد که چهار میلیارد را تأمین کند و جای نگرانی نیست.

وی خطاب به مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: بنا بود که در مورد پنج درصد سپرده‌گذاری این اوراق در بانک عامل،‌رایزنی کنید تا حل شود. آیا این کار انجام شد؟ همچنین آیا پس از هزینه‌کرد این ۲۴۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت،‌ شاهد حمل و نقل مسافر خواهیم بود؟

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به این سؤالات تصریح کرد: در مورد این پنج درصد منتظر مصوبه شورا هستیم تا با اطمینان خاطر جلو برویم. قطعاً این موضوع قابل رایزنی است. تقریباً اطمینان داریم که ارقام این اوراق در این بانک‌ها قابل کاهش دارند و قعطاً قابل رایزنی هستند.

وی تصریح کرد: این لایحه تنها برای تجهیزات حوزه قطار شهری خواهد بود و قطعاً در فاز اول این پروژه هزینه خواهد شد. ما در این زمینه برنامه جدی داریم و تلاش ما راه‌اندازی قطار شهری در کوتاه‌ترین مدت‌زمان ممکن است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز افزود: این اوراق مشارکت برای پیشبرد کار در فاز یک پروژه هزینه خواهد شد و ما برگشت به عقب نمی‌کنیم تا این مبلغ را برای مطالبات مثلاً شرکت کیسون پرداخت کنیم.

همچنین رحیم کعب‌عمیر دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز به عنوان عضو موافق این لوایح، بیان کرد: در کمیسیون تلفیق که اکثر اعضا حضور داشتند بحث ما این بود که این لوایح یا تصویب شوند و این کار را انجام دهیم و یا در غیر اینصورت قطعاً پروژه مترو متوقف می‌شود و در آینده ضررهای بیشتری متحمل خواهیم شد، ما از مدیرعامل سازمان قطار شهری قول گرفتیم که مبالغ این اوراق تنها در جهت ادامه و اجرای این پروژه و تجهیزات هزینه شود و برای بدهی‌های گذشته صرف نشود.

به گزارش نخبگان؛ در نهایت لایحه انعقاد قرارداد عاملیت با بانک توسعه تعاون جهت انتشار اوراق مشارکت قطار شهری به مبلغ سه هزار میلیارد ریال، با شرایط سپرده‌گذاری پنج درصد اصل اوراق در قالب سپرده قرض‌الحسنه بانک عامل برای طول این اوراق به مدت چهار سال و همچینن پرداخت دو درصد حجم اوراق بابت عاملیت به این بانک و دستور کار دوم به عنوان لایحه همکاری مؤسسه تأمین سرمایه نوین با شهرداری در خصوص اوراق مشارکت طرح قطار شهری به تصویب شورا رسید.

در ادامه؛ شورا وارد دستور کار سوم این جلسه با عنوان تفویض اختیار شورای شهر به شهردار اهواز شد. حسین حیدری عضو شورای اسلامی شهر اهواز در این زمینه اظهار کرد: با توجه به اینکه شاید ۸۰ درصد اختیارات شهردار توسط شورا باید تفویض شود و در اختیار شورا قرار دارد، این لایحه یک فوریت است و باید روی بند بند آن کار کارشناسی انجام شود. و به تعویق نیافتد.

همچنین محمدرضا ایزدی عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این زمینه عنوان کرد: این اختیارات شامل ۲۲ بند است که شاید ما مثلاً با ۱۰ بند آن موافقت نکنیم. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا در یک جلسه فوق‌العاده این لایحه بررسی شود تا بتوانیم کار کارشناسی روی آن انجام دهیم.

فلسفی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز تصریح کرد: ما تفویض اختیارات به سرپرست شهرداری را در یک جلسه انجام دادیم که فکر می‌کنم یکی از سنگین‌ترین جلسات ما بود. بحث‌های خوبی در آن جلسه داشتیم و روی اعداد و ارقام خیلی ریز بررسی و کارشناسی شد. که شاید دو یا سه هفته بیشتر سرپرست مشغول به کار نبود، اما اگر این اختیارات تفویض نمی‌شد سرپرست نمی‌تواست کار کند.

وی افزود: پس ما با تفویض اختیارات بیگانه نیستیم. خواهشی که دارم این است که اگر می‌خواهیم کارمان را با اصول پیش ببریم. یک لحظه هم نباید در کار شهردار خلل ایجاد کنیم. ارجاع این لایحه به کمیسیون و یک هفته بلاتکلیفی، ایجاد خلل در کار شهرداری است.

در ادامه مهران باباپور نایب رئیس شورای شهر اهواز نیز گفت: ما می‌خواهیم اختیاراتی به شهرداری که چهار سال می‌خواهد کار کند، تفویض کنیم. آیا درست است لایحه‌ای که همین یک ساعت پیش به دست ما رسیده، تفویض کنیم و به دست این آقا بدهیم.

وی ادامه داد: البته شهردار مورد اعتماد ما است، اما باید متن این لایحه به طور کامل مطالعه و بررسی شود. می‌توانیم که جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی و کارشناسی این لایحه برگزار کنیم.

به گزارش ایسنا؛ نوشادی معاون برنامه‌ریزی شهردای اهواز در واکنش به این اظهارات باباپور گفت: شهردار برای خرید یک لامپ هم باید مصوبه شورا را بگیرد. اکنون قراردادهای ما روی زمین مانده و هیچ کاری انجام ندادیم و کاری هم که در حال حاضر می‌کنیم، برخلاف قانون آن را انجام می‌دهیم.

وی افزود: قانون‌گذار گفته که تفویض هرگونه معامله باید به صحن شورا بیاد، اما تبصره‌ای نیز مبنی بر اینکه جهت تسهیل قابل واگذاری بخشی از آن به شهردار واگذار شود، لحاظ کرده است.

نوشادی ادامه داد: اما ما در این مدت برای اینکه شهر دچار مشکل نشود و کارها نخوابد، این لیست را در مدیریت شهری انجام دادیم و گفتیم که کارها را انجام دهید. در صورتی که قانوناً نمی‌توانیم این حرف را بزنیم.

به گزارش نخبگان؛ همچنین فتح‌الله حاجتی عضو دیگر شهرداری اهواز نیز با اشاره به بحث حواشی زمان فعالیت آقای عتاب‌اهوازی سرپرست شهرداری اهواز بیان کرد: به علت بی‌اعتمادی که برای سرپرست ایجاد شد و عده‌ای که در آن پشت تحریک کردند،  خواهش دارم اگر قرار است تغییری ایجاد شود،‌ با شفاف‌سازی باشد.

وی ادامه داد: به جای اینکه تنها پنج عضو حاضر باشند، باید از روز قبل از این تغییرات از تمام اعضا دعوت شود تا تصمیم‌گیری‌ها انجام شود و از بی‌اعتمادی که اکنون ایجاد شده، جلوگیری کنیم.

به گزارش نخبگان؛ در نهایت و با وجود مخالفت برخی اعضا برای بررسی لایحه تفویض اختیار شورای شهر به شهردار اهواز، این لایحه به بررسی گذاشته و برخی بندهای آن تفویض شد که در ادامه با حضور کتانباف شهردار اهواز در صحن علنی شورا، در رابطه با برخی بندها از جمله بند ۱۳ این لایحه مجدداً بحث‌هایی مطرح و شورا دوباره وارد بررسی این بندها شد.

در خصوص بند ۱۳ لایحه تفویض اختیار شورای شهر به شهردار اهواز با عنوان تفویض اختیار به شهردار جهت انجام و تصویب معاملات شهرداری اعم از جزئی، متوسط و عمده تا سقف اعتبارات بودجه مصوبه هر سال، برای هر مورد تا سقف ۳۰ میلیارد ریال که قبل از حضور شهردار به تصویب اعضا رسیده بود، شهردار اهواز نکاتی را متذکر شد و اظهار کرد: اگر واقعاً می‌خواهیم کار انجام دهم، باید قدرت داشته باشم.

وی ادامه داد: در همین سه چهار روزی که کار را در شهرداری آغاز کرده‌ایم، فکر خرید ۵۵ دستگاه اتوبوس را داریم و تأمین این اتوبوس‌ها قطعی شده است. همچنین ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر را با وزارت دفاع قطعی کرده‌ایم و از سوی دیگر برای خریداری ۱۴ دستگاه اتوبوس BRT با یک شرکت، تا قطعی کردن کار پیش رفته‌ایم.

شهردار اهواز ادامه داد: برای تزریق پول به پروژه مترو بابت ۵۰ میلیارد اول اقدام کرده‌ایم و همچنین در حال اخذ ۱۴۰ میلیارد تسهیلات هستیم. همین امروز مشکل مسیر کیان‌شهر به جاده اصلی دغاغله را حل کردیم تا پروژه زیرگذر را بتوانیم شروع کنیم.

کتانباف افزود: همچنین مشکل پارک ۱۲ هزار هکتاری شهر بازی را حل کردیم و برای تزریق پول به تقاطع شهید بندر دستورات لازم را داده‌ایم. همچنین امروز برای پروژه پل ولایت،‌ پول تزریق کردیم و برای شبکه بهسازی معابر اقداماتی انجام دادیم که هزینه‌های آن سرسام‌آور است.

وی بیان کرد: اگر شهردار محترم قبلی اهواز، تا سقف یک میلیارد یا یک و نیم میلیارد تومان بابت این بند اختیار داشته است، چند ریال کار عمرانی انجام داده است؟ ما می‌خواهیم الان کار عمرانی عمده انجام دهیم. اگر می‌خواهید کار انجام دهم، به من قدرت مانور دهید.

کتانباف با بیان اینکه باید برای این کار قدرت لازم را داشته باشم، عنوان کرد: آنقدر تعهد دارم که اول با فکر کردن به خدا و بعد با توجه به قانون کار کنم. شورا هم هر موقع خطری در کار من مشاهده کرد، به یک سوت این امور را لغو کند. دوستان گفتند که در دوره قبل، سقف این بند از اختیارات شهردار یک و نیم میلیارد تومان بود که الان دو برابر شده و به سه میلیارد تومان تبدیل شد. اما در دوره قبل چند ریال کار عمرانی انجام شده است؟
وی بیان کرد: ما برای این چهار سال یک هزار میلیارد تومان کار عمرانی انجام داده‌ایم، می‌خواهیم مترو و اتوبوسرانی را فعال کنیم تا راه بیافتد. شما مختارید که هر مبلغی را تصویب کنید اما اینگونه من خلع ید می‌شوم و قدرت اجرایی من پایین می‌آید.

به گزارش نخبگان؛ در ادامه برخی اعضا از جمله باباپور و جهانبخش با سقف مبلغ پیشنهادی از سوی شهردار که ۲۰۰ میلیارد ریال بود، مخالفت کردند و در این زمینه فلسفی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: اینگونه نیست که در صورت موافقت اعلام شده از سوی آقای کتانباف ما بیکار شویم و بیاییم اینجا و مگس بپرانیم. ما خیلی کار داریم و در سطح شهر کارهای زیادی است و به عقب برگشتن، اشکال است.

همچنین باباپور نیز خطاب شهردار اهواز گفت: با تمام احترامی که برای شما قائلم باید برای لایحه خودمان ارزش قائل شویم.

شهردار اهواز نیز عنوان کرد: زمانی که در تهران شهردار منطقه ۲۰ بودم، بودجه این شهرداری ۹۲ میلیارد بود اما من پیش آقای قالیباف رفتم و گفتم اگر می‌خواهید کار انجام دهم برای این کارها به هزار میلیارد تومان پول نیاز دارم و در نهایت توانستم این ۹۲ میلیارد تومان را به بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان برسانم. اسناد آن موجود است و می‌توانید بروید و ببینید.

به گزارش نخبگان؛ در نهایت این بند از تفویض اختیار شورای شهر به شهردار اهواز تا سقف ۱۰۰ میلیارد ریال به تصویب شورا رسید. در ادامه شورا وارد بررسی سایر بندهای این لایحه شد که بندهای یک، سه، چهار،‌ پنج،‌ شش، هفت، هشت، نه، ده، هجده، بیست و بیست و یک، این لایحه بدون مصوب و بند نوزده آن حذف شد.

همچنین بند ۲ این لایحه با عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز جهت فروش اراضی موضوع قانون اصلاح ماده ۱۹ قانون نوسازی آیین‌نامه اجرایی مربوطه پس از تأیید معاونت شهرداری و معماری و رعایت مفاد قانون مذکور با قید یک سقف مبلغ تصویب شد.

همچنین بند ۱۱ این لایحه به عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز جهت انجام معاملات، اعم از خرید، فروش، اجاره،‌ استیجاره، رهن ساختمان و زمین در هر نوع کاربری جهت رفع نیازمندی‌های شهر و شهرداری، سازمان‌ها و اشخاص حقوقی در بحث شش ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که عرفاً در قالب عقود اسلامی ازجمله عقد اداره یا رهن و یا تلفیقی از عقود در اموال منقول و یا غیرمنقول و موضوع ماده ۱۶ ایین‌نامه مالی شهرداری‌ها بود، با قید حذف بند ۶ ماده ۵۵ به تصویب رسید.

بند ۱۲ این لایحه با عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز جهت پرداخت سه درصد از درآمدهای شهرداری در طول سال به عنوان پاداش و ترمیم حقوق به کارکنان شهرداری و سایر اشخاص در نهایت با اصلاح عدد سه درصد به دو درصد تصویب شد.

همچنین بند ۱۴ این لایحه با عنوان تفویض اختیار به مدیران مناطق جهت انجام معاملات با رعایت قانون اصلاح و تسری آیین‌نامه معاملاتی شهرداری تهران به شهرداری‌های مراکز استان‌ها و .. مصوب سال ۹۰ و اخذ قرارداد برای هر مورد تا سقف مبلغ ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، با اصلاح عبارت تفویض اختیار به تفویض قسمتی از اختیار شهردار و همچنین قید کلیه معاملات با انجام تشریفات مناقصه صورت پذیرد، به تصویب رسید.

همچنین بند ۱۵ این لایحه با عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز جهت انجام معاملات از طریق ترک تشریفات برای هر ماه تا سقف ۱۰ میلیارد ریال با اصلاح این رقم به پنج میلیارد ریال به تصویب شورا رسید.

همچنین بند ۱۶ این لایحه با عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز جهت اهدا و قبول اعانات و هدایا با قید سقف مبلغ ۱۰ میلیون ریال تصویب شد.

بند ۱۷ این لایحه به عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز جهت کمک بلاعوض موضوع ماده ۱۷ بودجه مصوب تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال، برای هر مورد به استناد بند ۱۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها حذف و با ماده ۱۶ این لایحه ادغام شد.

بند ۲۲ این لایحه نیز به عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز جهت اعطای وظایف و اختیارات شهردار اهواز به منظور تسریع در امور به معاونان و مدیران مناطق و ادارات کل مستقل و سازمان‌های وابسته به استناد تبصره ماده ۵۴ قانون شهرداری‌ها با قید استثنای بندهای تفویض اختیار موضوع این مصوبه به تصویب شورا رسید.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار