هشتمین جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی در خوزستان آغاز شد

تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 مرداد 1396 | 16:24 ب.ظ
هشتمین جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی در خوزستان آغاز شد زمان مطالعه: ۳ دقیقه هشتمین جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی با حضور جمعی از شعرای عرب استان خوزستان و برخی کشورهای اسلامی و عربی در اهواز آغاز شد. به گزارش نخبگان،این آیین شامگاه سه شنبه در مصلی امام علی (ع) شهرستان کارون با حضور جمعی از مدیران و شاعران برگزار شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هشتمین جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی با حضور جمعی از شعرای عرب استان خوزستان و برخی کشورهای اسلامی و عربی در اهواز آغاز شد.
به گزارش نخبگان،این آیین شامگاه سه شنبه در مصلی امام علی (ع) شهرستان کارون با حضور جمعی از مدیران و شاعران برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این آیین با اشاره به تاریخچه برگزاری جشنواره گفت: این جشنواره از جمله برنامه ‌های جشنواره بین ‌المللی امام رضا(ع) است که امسال برای هشتمین بار و با کیفیت بهتر برگزار و با استقبال بسیاری از سوی شاعران داخلی و خارجی مواجه شده است.
محمد جورند افزود: آثار بسیاری به دبیرخانه جشنواره ارسال و توسط هیات داوران متشکل از استادان برجسته ادب عرب، مورد داوری قرار گرفته است.
جوروند ادامه داد : درمهلت تعیین شده دریافت آثار ، بیش از ١٨٢ اثر در ۲ بخش فصیح و شعبی به دبیرخانه جشنواره رسید که در مرحله بازبینی، آثاری که معیارهای اولیه جشنواره مثل موضوع و قالب جشنواره را رعایت نکرده بودند حذف شدند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: در مرحله نخست داوری نیز ۳۰ اثر فصیح و ۳۰ اثر شعبی انتخاب شد و در مرحله نهایی هشت اثر شعبی و هشت اثر فصیح برای ارایه انتخاب شدند.
وی گفت: آثار دریافتی از شاعران سراسر کشور و همچنین کشورهایی همچون عراق، لبنان، سوریه، یمن، بحرین، کویت و امارات در دو بخش شعر فصیح و شعبی بوده که در بخش شعبی رقابت میان کشور ایران و عراق و در بخش فصیح رقابت میان دیگر کشورها است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این آیین ضمن تبریک برگزاری این جشنواره اظهار کرد: به عقیده من این جشن ارزشمندی است که باحضور برادران عشایر و غیر عشایر دوستدار اهل بیت(ع) برپا شده است.
آیت الله سید علی شفیعی افزود: حضور شاعرانی از کشورها خارجی و شهرهای ایران در این جشنواره بسیار پر اهمیت است.
وی با اشاره به ورود امام رضا به ایران و خوزستان خاطرنشان کرد: براساس نوشتار مورخان امام رضا (ع) در مسجدی بین حرم علی بن مهزیار اهوازی و رودخانه کارون نماز برپا کرد وطبق روایات کراماتی از امام رضا هم در این سرزمین آشکار شد که باعث مسلمان شدن برخی از خارجین از اسلام شد که مذهب اهل بیت راقبول کردند و به نظر می رسد که مقام معظم رهبری شاید به این دلیل خوزستان را دروازه ورود تشیع اعلام کردند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: جشنواره شعر رضوی از این جهت که شاعران و ادبا در مدح امام رضا شعر می سرایند حایز اهمیت است.

فرماندار کارون نیز اظهار کرد: رویدادهای ادبی مانند این جشنواره، ترویج و گسترش شعر عربی مذهبی، رشد شاعران و فرهنگ شیعی را به دنبال دارند.
معصومه خنفری ادامه داد: این شهرستان از شاعران برجسته‌ای برخوردار است و این دومین سالی است که جشنواره شعر رضوی در کارون برگزار میشود که با استقبال بسیار خوبی رو به رو شده است.
وی با تبریک دهه کرامت اظهار کرد: مایه توفیق و افتخار است که میزبان این جشنواره باشیم که به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و نام ایشان و با حضور ستارگان شعر عربی برپا شده است.

در پایان این آیین کتاب «رحله ادبیه فی شعر الامام الخمینی(ره)» اثر عباس حزباوی شاعر خوزستان رونمایی شد.

هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی از مجموعه برنامه‌های فرهنگی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است. این جشنواره به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) همزمان با دهه کرامت در استان خوزستان برگزار شد.
این جشنواره با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و ادبی مرتبط با سیره اهل‌بیت (ع) و گرامی‌داشت تولیدکنندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی است.

مراسم پایانی این جشنواره چهارشنبه شب طبق روال همه ساله در شهرستان شوش و کنار مرقد دعبل خزاعی شاعر اهل بیت(ع) برگزار می شود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار