شریعتی: دولت با سیاست های مدبرانه احیای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ثابت کرد که سرمایه گذاری عظیمی در استان انجام داده است

تاریخ انتشار: یکشنبه 7 خرداد 1396 | 18:08 ب.ظ
شریعتی: دولت با سیاست های مدبرانه احیای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ثابت کرد که سرمایه گذاری عظیمی در استان انجام داده است زمان مطالعه: ۳ دقیقه نخبگان : دکتر شریعتی استاندار خوزستان در جلسه شورای کشاورزی با محوریت تامین آب کشاورزان و طرح آبیاری های تحت فشار و کم فشار  گفت: با توجه به آمارهای مطرح شده جای خوشحالی است که در بدترین شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی۵۹درصدی، در کشت گندم ما کاهشی وجود نداشته و تاکنون خرید گندم ادامه دارد […]
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نخبگان : دکتر شریعتی استاندار خوزستان در جلسه شورای کشاورزی با محوریت تامین آب کشاورزان و طرح آبیاری های تحت فشار و کم فشار  گفت: با توجه به آمارهای مطرح شده جای خوشحالی است که در بدترین شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی۵۹درصدی، در کشت گندم ما کاهشی وجود نداشته و تاکنون خرید گندم ادامه دارد که امیدواریم کاهشی نداشته باشیم.

این امور محقق نشده جز با سیاست های مدبرانه ریاست جمهوری و احیا کردن طرح ۵۵۰هزار هکتاری، دولت ثابت کرد که سرمایه گذاری عظیمی را در استان انجام داده است، با وجود اینکه با تنش آبی مواجه هستیم اما نتیجه ی خوبی و نشان دهنده این است که با کار زیر بنایی و اساسی نتیجه پایدار تر خواهد بود. درآمد جامعه ازاین طریق پایدار شده و درپی آن از نتایج موفقیت آمیزی را پیش رو خواهیم داشت.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان تصریح کرد: با اجرایی کردن کشت تحت فشار و کم فشار می توان گفت در مصرف آب صرفه جویی شده است. در کشورهای توسعه یافته مصرف آب۶۰درصد صرف کشاورزی می شود اما در کشور ما ۸۰درصد مصرف آب برای حرفه کشاورزی انجام می شود بنابر مابع آبی در کشور ما بهینه استفاده نمی شود؛ لذا نیاز به راه کارهای مدرن بپیوندیم.

وی افزود: دولت به این موضوع اهمیت داده و درک کرده است، کشاورزان نیز باید درک درستی از این طرح داشته باشند زیرا به بهینه استفاده کردن آب کمک می کند، این کارنباید باتاخیرپیش برود تا بتوانیم منابع بیشتری از دولت دریافت کنیم، تعلل در این زمینه قابل پذیرش نیست.

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: در رابطه با طرح کشت تابستانه باید نهایت مراعات نسبت به وضعیت مردم را داشته باشیم و با مردم همراهی کنیم. دلیل ندارد که تصمیم گیری های سایر استان ها با ما یکی باشد بنابراین  ممنوعیت کشت برخی محصولات لازم است برداشته شود. مسائل اجتماعی مردم که با مسئولیت من است نیازبه توجه دارد، درآمد مردم نباید دستخوش مسائل فی مابین مدیران شود، کار غیرمنطقی را درخواست نداریم، اما لازم است تاجایی که می توان، به مردم کمک شود.

کیخسرو چنگلوایی مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی نیز بابیان اینکه ۴۲ درصد از الگوی کشت ما مربوط به گندم و همچنین هفت درصد از زیر کشت آبی و دیم کشور در اختیار خوزستان است عنوان کرد: سال گذشته شرایط اقلیمی خوبی را دارا نبودیم که طی پنجاه سال گذشته طبق آمار بدترین خشک سالی طی ۵۰ سال گذشته را داشتیم. علاوه بر آن سرما زدگی در بخش هایی از استان و کمبود آب  افزون بر علت نامناسب بودن زراعت بود. اما بااین همه یک میلیون و ۳۴۰هزار تن خریداری کردیم و برای ششمین سال پیاپی مقام اول خرید گندم را کسب و به دنبال کسب رکورد برای استان هستیم.

وی در ادامه گفت: دررابطه با آبیاری تحت فشار، باتوجه به اهمیت مصرف آب، ۴۰میلیارد تومان برای کمک به سیستم های آبیاری تحت فشار به ما اعطا شد و این عملیات نقشه برداری درحال اجرا است، برا این طرح ۶۰میلیارد دیگر را درخواست کردیم. ازویژگی های تابستانه این طرح می توان به ۷۰درصد کاهش مصرف آب، استفاده از اقلام زود بازده، ممنوعیت کشت در کرخه و جراحی، کشت گیاهان کم مصرف و اصلاح خاک اشاره کرد. ۱۶۳هزار هکتار آن محصولات دائمی است که جهت رونق بخشیدن به اقتصاد خانواده استفاده خواهند شد. ابلاغیه این طرح بزودی به کشاورزان و سایر شهرستان ها اعطا داده خواهد شد.  ‌

حاجی زاده مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان نیز : با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و ماه مبارک رمضان لازم است تا شهرهای شمالی استان که با مشکل کبود آب آشامیدنی مواجه هستند در اسرع وقت برطرف شود. از جمله تمهیداتی که می تون برای این مورد اندیشید، کشت جایگزین در این مناطق است. سازمان جهاد کشاورزی باید مشوقاتی به مردم دهد زیرا بحران آب آشامیدنی زودتر از موعد آغاز شده است.

بهادری رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه سال ۹۵ خشک سالترین سال زراعی کشور را داشتیم عنوان کرد: این خشک سالی به نحوی بود که بارش استان ۵۹درصد کاهش داشت، و در کشور رتبه اول را کسب کردیم.

وی از احتمال وقوع گرد و غبار طی هفته جاری خبر داد و افزود: بحث روند افزایش دما تا۴شنبه هفته جاری را خواهیم داشت که  به ۴۸ در جه خواهد رسید.  نکته دوم سرعت وزش باد شدید است که از امروز بعد از ظهر آغازخواهد شد تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت که این ورزش از کانون های عراقی خواهد بود که ممکن است که این بادهای شدید کانون های ریزگرد را فعال کند، ما اطلاعش را به ستاد بحران جهت اندیشدن تدابیر لازم خواهیم رساند.

‬‬ مطیعی مدیرکل منابع طبیعی نیز افزود : خوزستان اول تاششم استان های وقوع آتش سوزی جنگل ها در کشور را دارد. ۲۵درصد آتش سوزای کشور طی دوسال گذشته در خوزستان بوده است، با۲۷۰هزارهکتار اراضی دچار حریق روبرو بودیم. کلیه دستگاه های اجرایی موظف هستند با اعلام منابع طبیعی در کنترل حریق شرکت کنند. امسال به صورت ویژه باید از وقوع آتش سوزی پیشگیری کنیم و کلاس های آموزشی با مردم هرمنطقه جهت جلوگیری از وقوع حریق در جنگل ها برگزار کنیم.

منبع : آراس       

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار