تصمیم بزرگ 29 اردیبهشت

?با رنگ بنفش می نویسیم تا ۱۴۰۰ با دکتر روحانی

دکتر زهرا رضایی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 | 17:11 ب.ظ
?با رنگ بنفش می نویسیم تا ۱۴۰۰ با دکتر روحانی زمان مطالعه: ۲ دقیقه نخبگان/ زهرا رضایی: شرایط پیش رو زمینه ساز حرکتی نو با گرابش بسوی عقلانیت می باشد،  عقل گزاره ای است که در جهت تحقق هدف الهی یعنی تفسیر انسانیت در حوزه دین با معیار تکلیف محوری است. شاید از خودچنین پرسش کنید چرا تکلیف محوری؟ مکلف بودن انسان در حوزه خرد عقلایی با گزاره های […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

نخبگان/ زهرا رضایی: شرایط پیش رو زمینه ساز حرکتی نو با گرابش بسوی عقلانیت می باشد،  عقل گزاره ای است که در جهت تحقق هدف الهی یعنی تفسیر انسانیت در حوزه دین با معیار تکلیف محوری است.

شاید از خودچنین پرسش کنید چرا تکلیف محوری؟

مکلف بودن انسان در حوزه خرد عقلایی با گزاره های دین محوری بعداز اثبات عقلانیت  آحاد افراد معنی پذیر است، زیرا خالق و مبدع هستی چنین انتظاری از هویت مکلف مسئولیت پذیر  بعداز سن تکلیف پذیرا است،
حال کدام مکلف وبراساس چه قاعده ای توان *تصمیم گیری* برای بودن خود در جریان هستی می تواند متصور باشد، در پاسخ باید گفت؛کل گزاره های الهی با قرائت پذیری های متفاوت مکلف را مخیر نموده است که با تعمق و دلیل دست به انتخاب و در نهایت استقلال آینده خود را روشنگری کند.

مکلفی که بعداز اشراف به حقوق ، توان ادعا می یابد  یعنی حق زمینه ادعا را بر مکلف اثبات می کند تا در حوزه اندیشه دست به *انتخاب* بزند و نوع انتخاب احیاگر یا امحاگر همان حق خواهد شد وبنا به فرمان الهی مسیر برای انتخاب در حوزه *آزادی* مخیر بر *اناهدیناه السبیل اما شاکرا و کفورا*  است.

یعنی خالق و مبدع هستی خلیفه خود *انسان* مکلف محور را بنا بر خواسته اش  با گزاره اختیار  آزاد گذارده است که خود تصمیم گیر و تصمیم ساز باشد،
اگرشرایط جامعه مبتنی بر گستره های عقل گرا باشد پیامد این نگرش و بینش قطعا انتخاب احیاگر و حق طلب و در نهایت شاکر چه در حوزه معبود و خالق باشد و چه در حوزه مکلف قانون پذیر، شاکله عفل را معنی دار و قاعده هستی را شکوفا خواهد ساخت و اما رویکرد امحاگری با نگرش کفورا حاصل گریز از حوزه عقلانیت و گریز از مسئولیت و عدم پذیرش حق  اطلاق خواهد شد ولذا چنین برداشت کاملا سطحی، تحجرگرا، بی عمق و بدون مسئولیت خواهد شد و در نتیجه گزاره های بد اخلاقی به مانند *دروغ گویی، تهمت، افترا و شیادی* در جامعه نهادینه خواهند شد و هرچند مدعیان دین تلاش کنند تا احساس مکلف را رنگ پذیر دین کنند خیلی زود دچار سوخت و امحاگری خواهند شد.

نیک اگر بنگریم خالق هستی، مکلف دین گرا را هم در حوزه دنیا و عقبی با گزاره عقل مورد سنجش قرار خواهد داد و مطلوب پایانی اش را لقا حق گرایانه معرفی می کند.
پس در زمانه کنونی، اصلاحات تدبیرگرا. مکلفین را با پارامتر عقل  به سمت انتخابی بزرگ  در جاده اعتدال رهنمون و هدایت گری می کند  *وانا جعلناکم امه وسطا* سرلوحه *تصمیم بزرگ* ملت شریف ما خواهد شد،تصمیم یعنی از نیمه راه اعتدال برنخواهیم گشت.

صعود تا فتح قله  و اهتزاز  پرچم سه رنگ ایران بزرگ را با رنگ بنفش همدل و همراه چنین زیرنویس خواهیم کرد.
با روحانی تا ۱۴۰۰

                                                                                                       ۱۹ اردیبهشت /  زهرا رضایی / اهواز

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار