معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان:

وضعیت دز، کارون و مارون خوب است/خشکسالی در کرخه همچنان پابرجاست

تاریخ انتشار: پنجشنبه 4 خرداد 1402 | 10:39 ق.ظ
وضعیت دز، کارون و مارون خوب است/خشکسالی در کرخه همچنان پابرجاست زمان مطالعه: ۲ دقیقه معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: سدهای دز و مارون ۱۰۰ درصد پر هستند اما خشکسالی هیدرولوژیک همچنان در سد کرخه پابرجا است. علی شهبازی روز دوم خردادماه در نشست هم اندیشی مدیریت تنش آبی در حوضه پایین دست سد کرخه با اشاره به آخرین وضعیت […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: سدهای دز و مارون ۱۰۰ درصد پر هستند اما خشکسالی هیدرولوژیک همچنان در سد کرخه پابرجا است.

علی شهبازی روز دوم خردادماه در نشست هم اندیشی مدیریت تنش آبی در حوضه پایین دست سد کرخه با اشاره به آخرین وضعیت منابع آبی استان اظهار کرد: خوشبختانه در حوضه آبی دز، کارون و مارون به دلیل بارش های خوب و مدیریت توامان انجام شده با وضعیت خوبی مواجه هستیم.

به گزارش نخبگان و به نقل ازایسنا، وی افزود: ظرفیت سدهای دز و مارون به صورت ۱۰۰ درصدی پر است و همچنین در زنجیره سدهای کارون ۹۸ درصد مخازن سد تکمیل شده است.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه خشکسالی هیدرولوژیکی در سد کرخه همچنان پابرجا است، گفت: ورودی سد کرخه از ابتدای سال آبی تا به امروز حدود ۴۹ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش داشته است.

شهبازی عنوان کرد: در حال حاضر حجم کل آب ذخیره شده در سد کرخه ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است و حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب، حجم آب قابل بهره برداری از این سد است.

وی ادامه داد: برای بهره برداری از منابع و مصارف، جلسات شورای سازگاری با کم آبی و شورای کشاورزی استان در حال برگزاری است تا با در نظر گرفتن همه مولفه ها نسبت به برنامه ریزی برای مصارف سدها تصمیم گیری شود.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به اینکه هنوز از منظر هیدرولوژیکی، از شرایط خشکسالی در حوضه کرخه خارج نشده ایم مدیریت منابع و مصارف باید به صورت کاملا توامان انجام شود. در این زمینه قطعا باید تمرکزی بر بحث مدیریت مصارف داشته باشیم تا در حوضه کرخه دچار مشکل نشویم.

شهبازی با اشاره به همکاری خوب کشاورزان در حوضه کرخه در سال گذشته عنوان کرد: قطعا با آگاهی و دانش ایجاد شده در میان کشاورزان در این حوضه امیدواریم امسال نیز با مشکلی در تامین مصارف مواجه نشویم.

وی ادامه داد: در برنامه ریزی ها، اولویت بندی مصارف باید در دستور کار بگیرد. به شکلی که اولویت اول تامین آب شرب است و سپس تامین نیازهای زیست محیطی به ویژه تالاب هورالعظیم و در ادامه نیازهای دام های سنگین و… در اولویت قرار دارند.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار