مدیر تحقیقات محیط‌زیست موسسه تحقیقات نیشکر:

صنعت نیشکر بر پایه محیط‌زیست است/ مزارع نیشکر سالانه ۹۰۰ هزار تن اکسیژن در محیط منتشر می‌کنند

تاریخ انتشار: جمعه 26 اسفند 1401 | 04:26 ق.ظ
صنعت نیشکر بر پایه محیط‌زیست است/ مزارع نیشکر سالانه ۹۰۰ هزار تن اکسیژن در محیط منتشر می‌کنند زمان مطالعه: ۲ دقیقه مدیر تحقیقات محیط‌زیست موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر، خوزستان را مدیون تالاب شادگان دانست و تاکید کرد، اکوسیستم استان با تالاب بین‌المللی شادگان تنظیم می‌شود و تولید پایدار صنعت نیشکر نیز وابسته به این اکوسیستم است. مدیر تحقیقات محیط‌زیست موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر، خوزستان را مدیون تالاب شادگان دانست و تاکید کرد، […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مدیر تحقیقات محیط‌زیست موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر، خوزستان را مدیون تالاب شادگان دانست و تاکید کرد، اکوسیستم استان با تالاب بین‌المللی شادگان تنظیم می‌شود و تولید پایدار صنعت نیشکر نیز وابسته به این اکوسیستم است.

مدیر تحقیقات محیط‌زیست موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر، خوزستان را مدیون تالاب شادگان دانست و تاکید کرد، اکوسیستم استان با تالاب بین‌المللی شادگان تنظیم می‌شود و تولید پایدار صنعت نیشکر نیز وابسته به این اکوسیستم است.

به گزارش نخبگان و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر بهنام کرمی در ششمین همایش ملی مدیریت شبکه های آبیاری و زهکشی با بیان این مطلب گفت، شرکت توسعه نیشکر تمام اقدامات لازم را در راستای حراست و حفاظت از تالاب انجام می دهد.

این شرکت اخیرا با پمپاژ ۳۰ مترمکعب در ثانیه آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان از طریق کانال‌های نیشکر، گامی برای احیای این تالاب بین‌المللی برداشته شد.

وی افزود: صنعت نیشکر بر پایه محیط‌زیست است و ارگان‌ها و شرکت ها باید این اصل را در دستور کار خود قرار دهند و در صورتی موفق خواهیم بود که فصل مشترکی بین جامعه و محیط‌زیست ایجاد شود.

به گفته کرمی، یکی از مهمترین کارگروه‌ها در شرکت توسعه نیشکر کارگروه محیط‌زیست است که از متخصّصان شاغل در واحدهای  هشتگانه این شرکت تشکیل و به طور مرتب مسائل این حوزه رصد می‌شود.

ورود نیشکر به درختکاری

مدیر تحقیقات محیط‌زیست موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر  به رویکرد محیط‌زیستی نیشکر اشاره کرد و گفت، مزارع توسعه نیشکر سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن دی اکسید کربن از محیط جذب و ۹۰۰ هزار تن اکسیژن در محیط منتشر می کنند.

وی افزود: تاکنون بیش از چهار میلیون اصله نهال در محیط داخلی و پیرامونی واحدهای نیشکری کاشته شده است که در کنار مزارع نیشکر، بزرگترین سطح سبز استان خوزستان را تشکیل می دهد.

کرمی تولید محصول عاری از سموم و آفت کش‌ها را اولویت اصلی در صنعت نیشکر دانست و گفت، هیچ گونه سموم شیمیایی در مزارع نیشکر استفاده نمی‌شود و به جای آن از زنبور «تلنموس» برای مقابله با آفت‌ها استفاده می‌شود.

بر اساس این گزارش، استفاده از زنبور تلنموس برای مبارزه با آفت ساقه‌خوار نیشکر، استفاده از سموم کشاورزی را به حداقل رسانده و با استفاده از این روش، کشاورزی پایدار و سالم در صنعت نیشکر مستقر شده است.

مدیر تحقیقات محیط‌زیست موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر  گفت: تمام مجموعه های کشت و صنعت نیشکر در استان، دارای شبکه های جمع‌آوری فاضلاب صنعتی و تصفیه‌خانه های صنعتی هستند.

کاهش ۱۵۰ درصدی مصرف روغن صنعتی 

وی با بیان اینکه تعمیرات و نگهداری شبکه های آبیاری و زهکشی صنعت نیشکر کاملا به‌روز است افزود: علاوه بر پایش آنلاین، کارشناسان آزمایشگاه‌های مورد تایید محیط‌زیست بدون اطلاع قبلی از واحدهای ما نمونه‌برداری می کنند که خوشبختانه تمام آیتم‌های مدنظر در کشت و صنعت‌های نیشکری رعایت شده است.

کرمی بسته‌بندی پوشال، تولید کمپوست، دستگاه تصفیه روغن، مجوز کارخانه اسانس اکالیپتوس را از جمله اقدامات شرکت کشت و صنعت نیشکر عنوان‌ کرد و افزود، یکی از مهمترین دستاوردهای شرکت توسه نیشکر، کاهش ۱۵۰ درصدی مصرف روغن در بخش صنعت در بازده شش ماه است.

«بهره‌برداری پایدار» محور اصلی همایش ششمین همایش ملی مدیریت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است. برگزاری کارگاه‌های تخصّصی، ارائه مقالات، بازدید علمی دانشجویان از سد دز و شبکه آبیاری شمال و تقدیر از برگزارکنندگان در مراسم اختتامیه از جمله بخش‌های این همایش عنوان شده است.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار