بارندگی‌ها سطح آب دریاچه سد کرخه را ۲ متر بالا برد

تاریخ انتشار: سه شنبه 27 دی 1401 | 17:08 ب.ظ
بارندگی‌ها سطح آب دریاچه سد کرخه را ۲ متر بالا برد زمان مطالعه: ۲ دقیقه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارندگی‌های موثر اخیر به ویژه در مناطق بالادست، سطح آب دریاچه سد کرخه در شمال غرب خوزستان را تا ۲ متر بالا برد.   عباس صدریان‌فرد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:سطح آب دریاچه سد کرخه با تداوم بارش‌ها به تدریج درحال افزایش است و بارندگی […]
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارندگی‌های موثر اخیر به ویژه در مناطق بالادست، سطح آب دریاچه سد کرخه در شمال غرب خوزستان را تا ۲ متر بالا برد.

 

عباس صدریان‌فرد روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:سطح آب دریاچه سد کرخه با تداوم بارش‌ها به تدریج درحال افزایش است و بارندگی های امروز و روزهای پیش رو که طبق پیش بینی سازمان هواشناسی به صورت گسترده ادامه خواهد داشت، وضعیت بحرانی آب سد کرخه را کاهش خواهد داد.

وی گفت: به لطف الهی بارش‌های خوبی در حوضه رودخانه کرخه که به صورت برف و باران بوده ثبت شده که این می‌تواند حجم آب ورودی به دریاچه سد کرخه را افزایش دهد.

صدریان فر با اشاره به بروز خشکسالی شدید در۲ سال اخیر و قرار گرفتن ذخایر آب سد کرخه در وضعیت قرمز بیان کرد: کاهش شدید ذخایر آب سد کرخه که گنجایش بیش از پنج میلیارد متر مکعب را دارد سبب شد که کشت تابستانه پارسال در غرب خوزستان محدود و در تابستان امسال به طور کامل ممنوع شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا با تداوم بارندگی‌ها در ماه‌های باقی مانده فصل زمستان و بهار، وضعیت آب سد کرخه از وضعیت بحرانی و قرمز خارج شود و دوباره امکان تامین آب پایدار کشاورزی و تولید برق فراهم شود.

 

نگرانی از ذخایرآب دیگر سدهای خوزستان نداریم

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: هم اکنون نگرانی از ذخایر آب سدهای دز ، مارون و حوضه کارون بزرگ وجود ندارد و این سازمان به تعهدات خود در قبال تامین آب کشاورزان طرف قرارداد در ماه‌های پیش رو عمل خواهد کرد.

به گزارش نخبگان و به نقل از ایرنا صدریان فر افزود:ذخایر آب همه سدهای خوزستان غیر از دریاچه سدکرخه در وضعیت پایدار و مطمئن قرار دارد ولی هنوز تا رسیدن به نقطه سرریز آب فاصله داریم.

وی به کشاورزان اطمینان داد نگران تامین آب نباشند و سازمان آب و برق خوزستان همه تلاش و برنامه ریزی خود برای تامین آب در سال زراعی جاری به کار خواهد بست.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به شروع دیرهنگام بارش ها در فصل پاییز در خوزستان گفت: در فصل پاییز تقریبا بارش موثری در خوزستان نداشتیم ولی در روزهای واپسین پاییز و شروع فصل زمستان، بارندگی در خوزستان و مناطق بالادست حوضه های آبریز بسیار مطلوب بوده است.

به گزارش نخبگان وابستگی بخش کشاورزی خوزستان به آب‌های سطحی و جاری حدود ۹۵درصد است از این رو ذخایر آب سدهای استان برای تولید محصولات اساسی نظیر گندم ، چغندرقند ، کلزا، صیفی و سبزی و همچنین کشت تابستانه تاثیر فوق العاده‌ای دارد.

استان خوزستان در شرایط نرمال (طبیعی) بارش ها، با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات معادل ۱۴درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور را تامین می‌کند.

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ۲ سال خشکسالی اخیر ، حجم تولیدات بخش کشاورزی خوزستان ۲۵ تا ۳۰درصد کاهش یافته بود.

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار