شکست سنگین در نخستین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛ ایران ۲ – انگلیس ۶

گزارش : ایرنا
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 آبان 1401 | 20:12 ب.ظ
شکست سنگین در نخستین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛ ایران ۲ – انگلیس ۶ زمان مطالعه: ۵ دقیقه دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان از ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه در چارچوب مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شروع شده و در حال برگزاری است. کارلوس کی‌روش با ترکیب ۱۱ نفره علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی‌گنجی، مهدی طارمی، روزبه چشمی، علی کریمی، مجید حسینی و احمد […]
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان از ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه در چارچوب مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شروع شده و در حال برگزاری است.

کارلوس کی‌روش با ترکیب ۱۱ نفره علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی‌گنجی، مهدی طارمی، روزبه چشمی، علی کریمی، مجید حسینی و احمد نوراللهی به مصاف سه‌شیر آمد.

در آن طرف میدان، گرت ساوگیت سرمربی تیم ملی انگلیس، جردن پیکفورد، هری مگوایر، جان استونز، کیران تریپیه، لوک شو، دکلن رایس، جود بلینگام، میسون مونت، رحیم استرلینگ، بوکایو ساکا و هری کین را برای این بازی انتخاب کرد.

رافائل کلاوس، رودریگو فیگریدو انریکه کوریا، دنیلو سیمون و کوین اورتگا تیم داوری این بازی را تشکیل می‌دهند.

نیمه نخست

دقیقه ۳: در این دقیقه برای تیم انگلیس یک کرنر به دست آمد. در حین ضربه کرنر، مگوایر یک درگیری با چشمی داشت اما داور بازی اعتقادی به پنالتی نداشت.

دقیقه ۷: هری کین با یک ارسال روی دروازه ایران باعث شد تا مگوایر در موقعیت گلزنی قرار بگیرد اما ضربه او راهی به گل نداشت. در این صحنه بیرانوند خروج اشتباه داشت و ممکن بود این اشتباه باعث گل خوردن تیم ایران شود. در این صحنه بیرانوند برخورد بسیار شدیدی با مجید حسینی داشت و این اتفاق باعث شد تا بازی برای چند دقیقه متوقف شود.

دقیقه ۱۶: پس از حدود هفت دقیقه بازی از سر گرفته شد اما بعد از مدت کوتاهی باز هم بیرانوند روی زمین افتاد و درخواست تعویض کرد. حسین حسینی نیز جای او را در درون دروازه گرفت.

photo_2022-11-21_16-50-28

دقیقه ۲۱: ایران پس از چند دقیقه که در لاک دفاعی فرو رفته بود، صاحب یک موقعیت ضربه آزاد شد اما این ضربه راه به جایی نبرد.

دقیقه ۲۵: علیرضا جهانبخش با یک خطای شدید روی پای لوک شاو از داور کارت زرد دریافت کرد.

دقیقه ۳۰: در این دقیقه ساکا از جناح راست یک پاس خوب برای میسون مونت ارسال کرد و ضربه این بازیکن به شکلی خطرناک به تور کنار دروازه برخورد کرد.

دقیقه ۳۲: تریپیر یک ارسال زیبا از روی نقطه کرنر داشت که این ارسال روی ضربه سر مگوایر نشست و باعث شد توپ به تیرک دروازه برخورد کند.

دقیقه ۳۵: تیم انگلیس در نهایت مزد حملات خود را گرفت و ارسال بی نقص شاو از سمت چپ باعث شد تا بلینگام با یک ضربه سر دروازه ایران را باز کند.

170021951

دقیقه ۴۳: کرنر از سمت چپ به دست آمد و هری مگوایر با سر توپ را کاشت و ساکا با پای چپ توپ را به طاق دروازه زد تا گل دوم سه‌شیر به دست بیاید.

170021964

دقیقه ۴۵: ارسال هری کین از سمت چپ با ضربه تک ضرب استرلینگ وارد دروازه شاگردان کی‌روش شد تا نتیجه بازی سه بر صفر شود.

دقیقه ۱۱+۴۵: ارسال حاج صفی از سمت چپ با ضربه بسیار ضعیف جهانبخش همراه شد و توپ با اختلاف به بیرون رفت.

در نهایت این نیمه با برتری سه بر صفر انگلیس به پایان رسید تا تیم ملی ایران یک ساعت فاجعه‌بار را مقابل سه‌شیر تجربه کند.

نیمه دوم

کی‌روش بین دو نیمه روزبه چشمی، جهانبخش و کریمی را از بازی خارج کرد و به جای آن‌ها، علی قلی‌زاده، سعید عزت‌اللهی و محمد حسین کنعانی را وارد زمین کرد.

دقیقه ۶۲: استرلینگ با یک پاس به ساکا او را در یک موقعیت خوب قرار داد و این بازیکن ریزنقش با حرکت در عرض و ضربه بغل پا توانست دروازه ایران را برای بار چهارم باز کند.

دقیقه ۶۵: علی قلی‌زاده با یک پاس بسیار زیبا طارمی را در موقعیت گلزنی قرار داد و او نیز با یک شوت زیبا توپ را به طاق دروازه کوبید تا حساب کار چهار بر یک شود.

دقیقه ۶۹: اریک دایر، جک گریلیش، فیل فودن و مارکوس رشفورد به جای هری مگوایر، ساکا، استرلینگ و مونت در ترکیب قرار گرفتند.

دقیقه ۷۱: پاس هری کین در سمت راست به رشفورد رسید و مهاج منچستریونایتد به راحتی با از پیش رو برداشتن مجید حسینی توپ را وارد دروازه کرد تا اولین شوت او تبدیل به گل پنج انگلیس شود.

دقیقه ۷۶: هری کین در این دقیقه جای خود را به کالوم ویلسون داد.

دقیقه ۷۸: سردار آزمون به جای احمد نوراللهی وارد زمین شد. به علت اینکه بیرانوند به دلیل مصدومیت از ناحیه سر جای خود را به حسینی داد، تعویض او در تعداد تعویض‌ها محاسبه نمی‌شود.

دقیقه ۹۰: فرار ویلسون از تله آفساید ایران باعث شد تا این بازیکن با یک پاس خوب به گریلیش او را در یک موقعیت مناسب قرار دهد. ستاره سیتیزن‌ها نیز با یک بغل پا ساده توانست دروازه ایران را باز کند.

دقیقه ۸+۹۰: پاس در عمق ترابی به سردار آزمون باعث شد تا این بازیکن در موقعیت تک به تک قرار بگیرد اما این بازیکن قدر موقعیت را ندانست و توپ را به تیرک دروازه زد.

داور این دیدار ۱۰ دقیقه وقت تلف شده اعلام کرد.

در نهمین دقیقه از وقت‌های تلف شده سردار آزمون یک موقعیت تک به تک به دست آورد و ضربه او با برخورد به دست پیکفورد به تیر دروازه انگلیس برخورد کرد.

گل دوم ایران: سه دقیقه بعد ضربه کاشته و سانتر حاج صفی ثمری نداشت اما پورعلی گنجی درون محوطه جریمه سرنگون شد و داور این دیدار پس از بررسی با کمک داور ویدیویی اعلام پنالتی کرد. در ادامه مهدی طارمی ضربه پنالتی را برخلاف جهت دروازه‌بان وارد دروازه کرد.

این دیدار در نهایت با پیروزی ۶ بر ۲ ایران به پایان رسید.

ایران بعد از ۷۲ سال شش گل خورد/ سنگین‌ترین باخت تاریخ تیم‌ملی در جام جهانی

تیم‌ ملی ایران ۳ گل در نیمه اول خورد و ۳ بار هم در نیمه دوم دروازه‌اش را باز شده دید تا در مجموع با شکست شش گله زمین را ترک کند. این پرگل‌ترین باخت ایران در تاریخ جام‌جهانی محسوب می‌شود.

آخرین بار تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ در دیدار مقابل پرو با نتیجه ۴-۱ شکست خورد و همچنین در همان تورنمنت با سه گل برابر هلند شکست خورد. این در حالی است که ایران سابقه دو باخت ۳-۱ برابر مکزیک و بوسنی در جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ را هم دارد.

نکته جالب اینکه باخت شش گله مقابل انگلیس، یکی از پرگل‌ترین باخت‌های تاریخ فوتبال ایران هم محسوب می‌شود. پیش از این در سال ۱۹۵۰ ایران در دیداری دوستانه با نتیجه ۶-۱ به ترکیه باخت. ایران همچنین در سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۷۲ با نتیجه ۵-۰ برابر کره‌جنوبی و مجارستان بازنده شد.

جدال ۸ گله‌ ایران و انگلیس به روایت آمار؛ عدالت رعایت شد

درصد مالکیت: انگلیس ۶۹%- ایران ۲۰%- در جریان ۱۱ درصد

شوت‌ها: انگلیس ۱۳- ایران ۸

داخل چارچوب: انگلیس ۷ – ایران سه

کارت زرد: انگلیس صفر – ۲ ایران

خطا: انگلیس ۹ – ۱۴ ایران

آفساید: انگلیس ۲-۲ ایران

پاس: انگلیس ۸۱۰ – ۲۳۲ ایران

کرنر: انگلیس ۸ – ایران صفر

آخرين اخبار
پر بحث ترين
اینستاگرام نخبگان
محل كد آمار